راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اسناد گفتگوی

ذلت بار

یلتسین وکلینتون

 

 

 گفتگوی کلینتون رئیس ‌جمهور اسبق آمریکا با یلتسین رئیس جمهور روسیه که نابود کننده اتحاد شوروی شد:

یلتسین به کلینتون تلفن کرد و گفت: «من هنوز هم مشکل دارم. بیل، امیدوارم دچار سوءتفاهم نشوی. برای تبلیغات انتخاباتی به یک وام فوری بیش از ۲٫۵ میلیارد دلاری برای روسیه نیاز دارم... باید از محل این پول حقوق‌ و مستمری‌های بازنشستگان را پرداخت کنم. اگر مشکل بازنشسته‌ها و حقوق‌ها حل نشود کار من در انتخابات خیلی دشوار خواهد شد.»

 از آن جایی که رقیب بسیار امیدوار یلتسین در آن انتخابات یک کمونیست (زوگانف رهبرحزب کمونیست روسیه)بود، کلینتون قول داد که هر کاری بتواند انجام دهد. از قرار معلوم دولت کلینتون گروهی ۶ نفره از کارشناسان انتخاباتی را در سال ۱۹۹۶ به صورت مخفیانه راهی مسکو کرد و این گروه در هتل ویژه «رئیس‌جمهور» اقامت گزیدند و رقابت‌های انتخاباتی یلتسین را سازماندهی کردند و حداقل یک نفر از این گروه قبلا در ستاد انتخاباتی بیل کلینتون حضور داشته و به رئیس‌جمهور کمک کرده بود.

کلینتون تلاش داشت که مساله افراط در مشروب ‌خواری دوست الکلی‌اش تا هر زمان ممکن مخفی بماند و تازه پس از مرگ یلتسین بود که فاش کرد او در سال ۱۹۹۵ در حالی که تا خرخره الکل نوشیده بود با یک زیرشلواری در خیابان پنسیلوانیا که از مقابل کاخ سفید می‌گذرد، ایستاده بود. به گفته کلینتون بنا بر گزارش مأموران سرویس مخفی از قرار معلوم یلتسین که هوس پیتزا کرده بود قصد داشت برای رفتن به پیتزافروشی تاکسی بگیرد. با این حال از نوشته‌های موجود چنین برمی‌آید که این نوع رفتارهای یلتسین (به عنوان یک طرفدار فرهنگ غربی) برای کلینتون چندان قابل تحمل نبوده است.

یلتسین در خلال جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ بار دیگر تماس گرفت و این بار عاجزانه از کلینتون خواست که حمله به یوگسلاوی را از برنامه‌های خود حذف کند: «به نام آینده، به نام خودمان، به نام آینده کشورهایمان از تو تقاضا دارم که از این حمله چشم‌پوشی کنی»

 پس از مخالفت کلینتون، یلتسین پیش‌بینی کرد: «از همین حالا ملت من آمریکا و ناتو را فراموش می‌کنند. به تو یادآوری می‌کنم که چقدر برایم دشوار بود که مردم و سیاستمداران کشورم را قانع کنم که به غرب و ایالات متحده تمایل پیدا کنند. موفق هم شدم وگرنه وضعیت فعلی کاملا به صورت دیگری بود.»

 

http://tarikhirani.ir/Images/news/1537208859_clinton-yeltsin.jpg

 

http://tarikhirani.ir/fa/news/35/bodyView/6453

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 664  راه توده -  26 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت