راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آیا میتوان

رویای صلح

در خاور میانه

امیدوار بود؟

economie-politique

" پیر اویورا" متخصص اقتصاد سیاسی حزب کمونیست فرانسه

ترجمه آذرنگ

 

 

«حتی کشورهای صادر کننده نفت از افزایش بیکاری رنج می برند» ما باید سنجیده بگوئیم حتی اگر داعش اسلحه ریشه کن شود مشکلات اساسی  خاورمیانه و شمال افریقا مانند اشتغال، اموزش و بهداشت حل نمیشود و خاور میانه و شمال افریقا مانند "بشکه باروت" باقی خواهد ماند . 

مطالعات اخیر صندوق بین المللی پول پیش بینی میکند که حتی کشورهای صادر کننده نفت در منطقه از افزایش بیکاری در سال اینده رنج می برند.  مطالعات نشان میدهد که تا سال 2020 جمعیت فعال منطقه خاورمیانه به ده میلیون نفر خواهد رسید  و نزدیک به 3 میلیون به جمعیت بیکاران در منطقه افزوده میشود .

از سپتامبر سال 2014  خروج سرمایه های هنگفت  در کشورهای در حال ظهور قابل توجه است. کاهش رشد اقتصادی در کشورهای در حال ظهور و ضعف ، تنگ نفسی کشورهای توسعه یافته،کاهش قیمت نفت و مواد اولیه  افزایش ریسک سرمایه گذاری و بحرانها  و در نهایت تکامل بحران  سرمایه داری، سرمایه را به افق های دیگر منتقل کرده است. این مسئله بویژه به دلیل بهبود تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و اعلام افزایش نرخ بهره توسط بانک فدرال امریکا است که چشم انداز سودآورتر را برای سود آوری تضمین میکند. برای مثال صادرات نفت به میزان 62 در صد از تولید داخلی عربستان در سال  2008 بود. در مقایسه با امروز که معادل 48 در صد  است. به گفته صندق بین المللی پول (اف. ام .ای)، رشد خاورمیانه و شمال افریقا که در سال 2014 به میزان 2.6 در صد بود در سال 2015 به 1.8 در صد رسیده است. بدیهی است که رشد اقتصادی در اثر جنگ در عراق ، سوریه و لیبی سقوط کرده است.  بر اساس اطلاعات بانک جهانی، در مصر رشد اقتصادی از 7 در صد در سال 2007  به 2 درصد در سال 2014 کاهش یافت. در ایران رشد اقتصادی  بین سالهای 2007 تا  2014 از 6 در صد به 1.5 درصد نزول کرد.  در عربستان سعودی  از 8 درصد در سال 2008  به 3.5 در صد در سال 2014 کاهش یافت و در امارات متحده عربی از 9 درصد در سال 2006 به 3.6 درصد در سال 2014 رسید و در قطر رشد اقتصادی از 26 درصد به 6.2 در صد بین سالهای 2006 الی 2014 نزول کرد .

باید گفت حتی کشورهای که در منطقه طعمه  در گیریها همسایگان ویرنگرشان  نیستند  تحث تاثیر قرار گرفتند. به گفته صندوق بین المللی پول پناهندگان 25 درصد از جمعیت لبنان و 20 درصد از جمعیت اردن را تشکیل میدهند.  بنابر این، سیاست توسعه جمعیت برای اطمینان صلح و امنیت در منطقه ضروری است به شرط آنکه اعمال قدرتهای بزرگ در منطقه بویژه کشور فرانسه  تغییر کند . بزرگترین قرار دادهایی  که در منطقه به امضائ رسید با مصر برای فروش 24 فروند هواپیمای جنگی رافائل و یک ناو جنگی با قطر با 24 جت جنگی بود. در عربستان سعودی  هزینه های نظامی از سال 2006 تا 2014 به میزان قابل توجهی از 7.8 در صد به 10.8 در صد از تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است.  این قرار دادها قطعا برای شرکت فرانسوی"داسو" پرمنفعت و خوب است اما نه برای صلح درمنطقه.

 

 

.http://www.economie-politique.org/80062

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 666  راه توده -  3 آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت