راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

اخباری که غرب

آنها را منتشر نمی کند!

ترجمه از "کیوان خسروی"

 

  

1-

بیکاری و شماری از مشکلات دیگر در ترکمنستان را رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف در جلسه بزرگ دولت اعلام داشت. او وعده داد که مشکل بیکاری را تا پایان سال در دستور کار قرار خواهد داد. او ادعا کرد که رسانه های ترکمنستان باندازه کافی موفقیت ها دولت را باطلاع مردم نمی رسانند از جمله به خودکفائی گندم رسیدن کشور. او روی بندر بین المللی دریایی که اخیرا در شهر ترکمن باشی راه اندازی شده انگشت گذاشت و گفت که این بندر ظرفیت کامل ندارد و سرویس دولتی حمل و نقل دریایی و رودخانه ای مسئولیت بعهده گرفته شده را انجام نداده اند.

لغو محدودیت های رایگان مصرف گاز، آب و برق که برای اول ژانویه سال 2019 برنامه ریزی شده بود در همین جلسه صادر شد. لازم به ذکر است که رسانه های ترکمنستان هیچگاه در باره اوضاع کشور انتقاد نکرده و نمی کنند. خود بردی محمدوف به ندرت امکان انتقاد از خود را حتی بصورت ملایم میدهد.( منبع. اوراسیا دیلی)

 

2-

یک منبع نظامی- دیپلماتیک به ریا نووستی گفت که دو جنگنده اف 15 آمریکایی به واحدهای کرُد در سوریه  حمله کردند. در این حمله شش جنگجوی کرد کشته و تقریبا 15 تن دیگر بشدت مجروح شدند. حمله زمانی صورت گرفت که کردهای سوریه درحال نبرد با واحدهای نظامی داعش بودند.

حمله در منطقه "هجین" در استان دیرالزور صورت گرفت. منطقه مذکور هنوز تحت کنترل داعش و نیروهای همسو با آنست.(منبع. ریانووستی)

 

3-

ژنرال هوائی گارد ملی ایالات متحده "هریسون" در یک مصاحبه، در کالیفرنیا گفت که مانورهای نظامی "آسمان صاف" در 2018 در اوکراین که امریکا در آن حضور وسیع دارد با هدف رویاروئی با چین و روسیه انجام می شود.

در این مانور علاوه بر اعضای ناتو، واحدهای نظامی اوکرایین، لهستان و رومانی نیز حضور دارند.

یک مقام دیگر نظامی امریکا گفت: جنگ افزارهای اوکراین شبیه جنگ افزارهای روسی و چینی است و برای مقابله با ارتش های آن دو کشور مناسب هستند.

اوکراین علاوه بر تسلیحات ساخت روسیه، اکنون به 18 جنگنده اف 15 و هواپیماهای حمل و نقل س 130 امریکائی نیز مجهز شده که آموزش خلبان های آن برعهده اسرائیل است. (منبع.ایزوستیا)

 

4-

 

 

در میان 700 دستگیر شده توسط داعش در حمله به یک اردوگاه پناهندگان در منطقه البحر سوریه شهروندان کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر وجود دارند. داعش در 13 اکتبر به یک اردوگاه حمله کرد و 130 خانواده عرب را گروگان گرفت و شهر هجین ( استان دیرالزور) را تحت کنترل خود در آورد و در نتیجه، اکنون تروریستها قواعد بازیی خود را در ماوراء فرات تعیین می کنند.                                                                                                    داعش  خواستار آزادی فوری افراد دستگیر شده خود توسط کردهای سوری شد و از آنها خواست تا شرق فرات را تخلیه کرده و در اختیار داعش بگذارند. (منبع.ایزوستیا )

لاورو

 

5-

 

روسیه به کشتی های ناتو برای مانور در دریای آزوف اجازه عبور خواهد داد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با دو نشریه فرانسوی "پاری ماچ" و "فیگارو" اعلام کرد  که اکنون اوکراین می خواهد به مانور دریائی ناتو بپیوندد، اما امکان رفتن به آنجا وجود نخواهد داشت، زیرا ما اجازه عبور نخواهیم داد. اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه تحریک آمیز است.  انباشت سلاح در مرزهای ما و مدرنیزه کردن زیرساخت های حمل ونقل در اروپا بطوری که سلاحهای سنگین آمریکایی و احتمالا جنگ افزارهای دیگر کشورهای عضو ناتو به مرزهای ما نزدیک شوند این تحریکات را ما علیه چین نیز میدانیم. ناتو اکنون در اوکرایین، گرجستان و در دریای سیاه" مستقر شده است.

هدف همه مانورها یی که اکنون توسط ناتو در بالتیک، لهستان، رومانی و سایر کشورها انجام می شود، استقرار نیروهای آلمان، کانادا، انگلیس و فرانسه در حوزه دریای بالتیک است. (ب.اف.ام. به روسی)

 

6-

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، 27 اکتبر اعلام کرد که بزودی با رهبران  ترکیه، آلمان و فرانسه برای صلح در سوریه در نقطه ای در خاک ترکیه دیدار خواهد کرد. توافق سیاسی در سوریه، تقویت امنیت سوریه و بازگشت پناهندگان به میهن خود موضوع مذاکرات خواهد بود.(راسیسکایا گازیتا)

 

7-

 

کورت ولکر، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در اوکراین ضمن سخنرانی در شورای آتلانتیک در واشنگتن در روز جمعه 19 اکتبر اعلام کرد که منع صدور اسلحه به اوکراین را امریکا لغو کرده است. این اقدام با هدف کمک به اوکرایین برای دفاع از خود صورت گرفته است.(منبع. نشریه اینترنتی اوکرایین)

 

8-

 

وزارت امور خارجه روسیه اطلاع داد که امریکا حتی پیش از آن که اخیرا ترامپ اعلام کند، پیمان مربوط به برچیدن موشکهای میانبرد و کوتاه برد را لغو کرده است. انگیزه اصلی این اقدام رویای جهان یک قطبی به رهبری امریکاست. آیا این رویا تحقق می یابد؟ پاسخ منفی است. پیمان برچیدن موشکهای میانبرد و کوتاه برد بین اتحاد شوروی و آمریکا در دسامبر سال 1987 بسته شده بود. این پیمان توسط گورباچف و ریگان در جریان سفر گورباچف به واشنگتن امضاء شد. طرفین متعهد شدند که تمامی موشکهای بالستیک و بالدار زمینی با برد متوسط هزار تا پنج هزار و برد کوتاه از پانصد تا هزار کیلو متر را از بین ببرند و چنین موشکهایی را در آینده نه تولید کنند نه آزمایش کنند و نه توسعه دهند. (منبع. اینترفاکس. به روسی)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 666  راه توده -  3 آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت