راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تاکتیک تشدید

 تحریم ایران

با استراتژی

تقسیم این کشور

روزنامه پراودا- سرگیی کاژمیاکین

ترجمه: آزاده اسفندیاری

 

ایران با شدت گرفتن تحریم های ایالات متحده عملا در گیر یک جنگ اقتصادی شده است ایالات متحده آمریکا اعلام کرد، بیش از 20 بانک ایران را به علت پشتیبانی مالی از تروریسم بلوکه کرده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور در سخنرانی یک ماه پیش خود در جلسه عمومی سازمان ملل متحد گفت: "ایران در جهان با پخش بذر نفرت و هرج و مرج، مرگ و تخریب، رهبری تروریسم جهانی را در دست دارد و در پی دستیابی به سلاح اتمی است".

مجموعه تبلیغات آمریکا، علیه ایران درست زمانی اوج گرفته است که این کشور از عربستان سعودی که سال ها است عامل نسل کشی مردم یمن می باشد و حامی گروه های تروریستی در منطقه است، رسما دفاع می کند و از هر گونه کمکی به آن دریغ نکرده است. ترامپ دراوج اخبار مربوط به قتل خبرنگار سعودی "خاشقچی" صراحتا بیان می کند: "عربستان شریک و متحد بزرگ ما علیه ایران است".

تنها دلیل سیاست ضد ایرانی ترامپ، عدم تمایل تهران در پذیرش سیاست جدید استعماری است که واشنگتن و اسرائیل و عربستان در خاورمیانه اعمال می کنند. ایالات متحده آمریکا در ماه مه با بیرون رفتن از برجام، تحریم هایی را علیه ایران اعلام کرد و در صدد می باشد تا تحریم های بیشتری را اعمال کند که قرار است ار پنجم ماه نوامبر اجرا گردد. تحریم های جدید شامل صادرات نفت و گاز و معاملات بانکی خواهند بود. آمریکا برخلاف اصول اخلاقی با اقدامات یک جانبه که صراحتا توسط سازمان ملل ممنوع می باشد، از دیگر کشورها خواسته است تا در تحریم های ایران شرکت کنند. در آخرین بسته تحریمی ایالات متحده آمریکا، بر ممنوعیت واردات مواد غذایی و دارو به ایران تاکید شده است.

به نظر می رسد تصمیم گیران تحریم، به قوانین وقوف لازم ندارند. قابل ذکر است با داد خواست ایران به دادگاه بین المللی لاهه علیه تحریم های یک جانبه آمریکا، اوایل ماه اکتبر دادگاه مذکور، به نفع تهران رای داد. در حکم دادگاه آمده است که ایالات متحده حق ندارد از ورود مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات هواپیما به ایران جلوگیری کند. دعوی دیگر ایران از آمریکا در داگاه بین المللی، در ارتباط با سرقت دارایی های بانک مرکزی ایران به مبلغ دو میلیارد دلار است که در دست بررسی می باشد.

در راستای سناریو تحریم نفت ایران، آمریکا بعد از شش ماه توانسته است تنها ژاپن و کره جنوبی را وادار کند تا از خرید نفت ایران صرف نظر کنند. بزرگترین شریک نفتی ایران جمهوری خلق چین است که از آمریکا خواسته است تحریم های یک جانبه علیه ایران را لغو کند. علاوه بر این چین از اول ماه اوت از خرید نفت آمریکا خود داری کرد و خرید نفت خام ایران را جایگزین آن کرد.

فشار ایالات متحده آمریکا به هندوستان جهت تحریم نفتی نیز نتیجه نداشته است. داهار مندرا پرادهان، وزیر امور خارجه این کشور اخیرا اعلام کرد، ایران علاوه برهمسایگی، دوست کشور هند می باشد و بعد از پنجم نوامبر، ما همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهیم داد، زیرا با نیازهای کشور ما مطابقت دارد. ترکیه نیز تاکید کرده است که این کشور به توافق هایش با ایران پایبند خواهد بود. قطر هم اعلام کرده است همکاری خود را با تهران در زمینه استخراج از میدان مشترک گازی پارس جنوبی ادامه خواهد داد. همچنین کشور سلطان نشین عمان خواهان ادامه همکاری جهت کشیدن خط لوله گاز با ایران می باشد.

در عین حال، ایالات متحده آمریکا بیشترین فشار را بر اتحادیه اروپا می آورد تا این اتحادیه را با خود همراه کند. باید توجه داشت که اتحادیه اروپا در شکل گرفتن برجام نقش قابل توجهی داشت. به همین مناسبت آمریکا تا به حال نتوانسته است نظر این اتحادیه را در خصوص تحریم های ایران جلب کند. در اجلاسیه اخیر سازمان ملل متحد، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه ملاقات کرد و قرار شد شرکت های اروپایی ساز و کار همکاری های اقتصادی را با دور شدن از تحریم های آمریکا فراهم کنند. فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا گفت: ما از شرکت های اروپایی که رابطه تجاری با ایران دارند حمایت خواهیم کرد و به خرید نفت و گاز از این کشور ادامه خواهیم داد. به همین مناسبت، اخیرا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ما از موضع گیری بروکسل در ارتباط با ایران با نا امیدی بسیار، عمیقا متاسف هستیم.

باید در نظر داشت، با وجود این که رهبران اتحادیه اروپا حمایت از برجام را اعلام کرده اند، شرکت های توتال و پژو فرانسه، زیمنس و دایملر آلمان، فعالیت خود را با ایران قطع کرده اند. با توجه به ارتباط شرکت های اروپایی با آمریکا عدم همکاری این شرکت ها با ایران، امر تعجب آوری نیست. اخیرا نیز آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیدار خود با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواستار خارج شدن نیروهای نظامی ایران از سوریه و کوشش همه جانبه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شد. در عین حال عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در ارتباط با موضع گیری کشورهای اروپایی با ایران گفت: "اتحادیه اروپا باید مشخص کند که به خرید نفت و همکاری مالی بانک های خود ادامه خواهد داد یا خیر در غیر این صورت ایران برجام را ترک خواهد کرد. بدون تضمین اروپا برجام مفهوم خود را از دست خواهد داد" .

هنوز وضعیت در ایران با فروپاشی فاصله زیادی دارد. در شش ماه گذشته، صادرات غیر نفتی ایران 8 درصد رشد داشته است. ایران توانسته است با تولید گندم نیاز داخلی خود را تامین کند. اخیرا رهبر ایران در دیدار با دانشمندان و کارشناسان خواستار حد اکثر بسیج فکری برای ایجاد یک اقتصاد پایدار مبتنی بر دانش شد.

جمهوری اسلامی ایران از امکانات همه جانبه برای رشد و ترقی برخوردار است. این کشور در زمینه فعالیت تحقیقاتی، در مقام شانزدهم جهان و در منطقه جای اول را دارد.

باید توجه کرد که اولا، قصد آمریکا از محاصره اقتصادی ایران، ایجاد نارضایتی و سپس انفجار اجتماعی است. پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش تصریح کرد، واشنگتن تلاش میکند تا رسانه های ضد ایرانی را وسعت بیشتری ببخشد. تعداد نشریات و رسانه های ضد ایرانی توسط آمریکا و اسرائیل، با مدیریت جان بولتون، معاون امنیت ملی ترامپ و میربن سعید، رهبر شورای امنیت اسرائیل هدایت می شوند... به همین مناسبت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اخیرا اعلام کرد "آمریکا در حال جنگ اقتصادی و روانی با ایران است".

در درجه دوم، کوشش برای تحریک های تجزیه طلبی در این کشور شدت گرفته است. احزاب و سازمان های سیاسی کرد ایرانی و دیگر احزاب و سازمان های همسو که خواهان جدایی از ایران هستند، به عملیات نظامی خود شدت بخشیده اند. عملیات تروریستی علیه مرزبانان ایرانی در شرق و غرب و جنوب این کشور شدت گرفته است.

علاوه بر مرزهای غربی این کشور با کردستان عراق، در مرز های پاکستان، گروه های جدایی طلب بلوچ فعال تر شده اند. روز 16 اکتبر 14 نفر از مرزبانان ایرانی را در بلوچستان، به اسارت گرفتند...

در خوزستان که  اکثریت جمعیت عرب هستند گروه های زیر زمینی فعالیت تروریستی انجام می دهند. روز 22 سپتامبر در شهر اهواز از طرف تروریستها به رژه نظامی حمله شد که 30 نفر در اثر تیر اندازی کشته شدند. یک گروه جدائی طلب بنام جنبش دمکراتیک عرب و همچنین داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند...

گیلاد آردان، وزیر امنیت اسرائیل گفت: "بهتر است که رژیم ایران به طور کامل از عرصه جهانی حذف شود". بولتون، خطاب به تهران می گوید : "ما شما را به جهنم خواهیم فرستاد و مرگ تان را تماشا می کنیم". همفکر بولتون، رودولف جولیانی، شهردار سابق نیویورک در کنگره سازمان مجاهدین خلق که از آغاز سال 1980جنگ مسلحانه را علیه ایران آغاز کرده، شرکت می کند و رسما اعلام می کند این سازمان در سازمان دادن حوادث اخیر ایران نقش ایفا کرده است.

آینده ایران بستگی به انعطاف پذیری در مقابل حوادث داخلی و خارجی این کشور دارد. در این راستا متحدین ایران می توانند نقش با اهمیتی را علیرغم جنگ روانی رسانه های غربی ایفاء کنند. برای نمونه اخیرا روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال این جنگ روانی را اینگونه ادامه میدهد: «روسیه با وجود رابطه خاص با این کشور، رابطه تجاری خود را با دشمنان ایران گسترش می دهد. به یاد بیاورید که روسیه با عربستان جهت افزایش تولید و پائین آوردن قیمت نفت به توافق رسیدند اما ایران حاضر به همکاری و ارزان شدن قیمت نفت در بازار جهانی نشد. شاخص گردش مالی روسیه با عربستان و اسرائیل در سال گذشته به ترتیب 85 و 25 در صد افزایش داشت، در حالیکه با ایران، این روند سیر معکوس بود و 22 درصد کاهش را نشان می دهد. روسیه در لیست تجاری با ایران در جایگاه 47 قرار دارد. کرملین با توجه به منافع شرکت های روسی وابسته به مواد خام، حاضر نیست رابطه خود را با عربستان به خطر اندارد. سکوت شرمگینانه دیپلماتیک روسیه در ارتباط با کشته شدن خبرنگار سعودی در استانبول را در همین راستا باید دید. به همین مناسبت تهران جهت دفاع از خود نباید بیش از حد از مسکو انتظار داشته باشد.»

 

  http://gazeta-pravda.ru/issue/118-30761-26-29-oktyabrya-2018-goda/iran-krugovaya-oborona/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 667  راه توده -  10  آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت