راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین بی هیاهو

افریقا را می سازد

عسگر داوودی

 

نشست سران «مجمع همکاری های چین و افریقا» که هر سه سال یک بار برگزار می شود در روز های دوشنبه سوم و سه شنبه چهارم سپتامبر در پکن برگزار شد. این نشست هر سه سال یکبار برگزار می شود و ده ها تن از روسای جمهور از کشورهای مختلف افریقا در این نشست حضور داشتند.

امسال «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین در مراسم آغازین این نشست از جمله گفت: منابع همکاری چین در پروژه هایی هزینه می شود که برای آفریقا بیشترین اهمیت را دارد زیرا زیرساخت های ناکافی، بزرگ ترین مانع توسعه آفریقا است. چین برای بنای زیر ساخت ها در آفریقا متعهد شده است، در ادامه کمک های گذشته تا 126 میلیارد دلار دیگر هم سرمایه گذاری کند و این تعهد تامین منابع و امکانات بیشتری را برای آفریقا فراهم خواهد کرد و بازارهای مشترک متقابل را توسعه خواهد داد.

بررسی موسسه تحقیقاتی «ابتکار چین و آفریقا» در دانشکده مطالعات پیشرفته دانشگاه «جان هاپکینز» واشنگتن نشان می دهد که چین از سال 2000 تا 2016 حدود 125 میلیارد دلار به قاره آفریقا وام داده است. این موسسه تحقیقاتی اخیرا اعلام کرد که چین بیشترین وام ها را با ریسک بالا در سه کشور آفریقایی «جمهوری کنگو»، «جیبوتی» و «زامبیا» هزینه کرده است.

مقامات چینی می گویند؛ نشست امسال «مجمع همکاری های چین و افریقا» نقش آفریقا را برای اجرای برنامه «یک کمر، بند یک جاده» به منظور ارتباط دادن چین به آسیای جنوب شرقی، آسیای مرکزی، خاورمیانه، اروپا و آفریقا از طریق دریا و خشکی و به واسطه یک شبکه زیرساختی تقویت می کند؛ شبکه ای که در جاده قدیمی ابریشم طراحی شده است.

کشورهای اتیوپی و زیمبابوه که بیشترین وام ها را از چین گرفته اند ابراز تمایل کرده اند؛ زمان پرداخت بدهی های گذشته خود را تمدید کنند. البته گفته می شود جمهوری کنگو این کار را انجام داده است، یعنی زمان بازپرداخت بدهی های خود را تمدید کرده است.

چند ماه قبل «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین سفر دوره‌ای خود را به قاره افریقا آغاز کرد که طی آن با مقامات چند کشور آفریقایی گفتگو و توافق نمود. سنگال، رواندا، آفریقای جنوبی و کشور جزیره‌ایِ موریس از مقاصد او در این سفرآفریقایی بود.

سفر رئیس‌جمهور چین با شرکت در دهمین نشست «بریکس» در ژوهانسبورگ تکمیل شد. وی در ابتدای دوره پیشین ریاست ‌جمهوری‌اش نیز آفریقا را یکی از اولویت‌های سفر خود قرار داده بود. مهمترین دلیل برای سفر رئیس‌جمهور چین به روانداٰ، این بود که آن کشور در بخشی از مسیر ریلی طرح بزرگ «کمربند و جاده ابریشم» قرار گرفته است. در همین رابطه «راشاتودی» گزارش کرده است که فقط در سال 2017 میلادی، چین به میزان 39 میلیارد دلار در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده است که هیچ کشور دیگری چنین رقمی را در کارنامه خود ندارد. سایت اینترنتی تلویزیون «سی‌. ان. ‌ان» نوشت که از حدود یک دهه پیش، چین اولین شریک تجاری آفریقا است. ارزش این همکاری‌ها طبق آمار رسمی در سال 2014 میلادی به 220 میلیارد دلار رسید.

«لارنس فریمن» تحلیلگر مسائل آفریقا در این باره به «راشاتودی» گفته است که زیرساخت‌ها، حوزه انرژی و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از جمله محورهای اصلی در همکاری‌های اخیر میان چین و کشورهای آفریقایی است. بندرسازی، ریل راه‌آهن، نیروگاه‌های آبی و بسیاری از پروژه‌های دیگر نشان می‌دهد چین در ایجاد زیرساخت‌های توسعه در آفریقا حرف اول را می‌زند.

کشورهای کنیا، نیجریه، اتیوپی و چندین کشور دیگر از این همکاری‌ها سود برده‌اند و امکانات اولیه یک زندگی رفاهی را در بسیاری از نقاط کشور خود برای شهروندان فراهم ساخته‌اند. اتوبانی که شهر«داکار»، پایتخت سنگال را به «توبی» دومین شهر بزرگ آن کشور وصل می‌کند، هزینه‌اش از سوی چینی‌ها تأمین شده است.

آمریکا و فرانسه نگران هستند بندرسازی چینی‌ها برای «جیبوتی» که میزبان یک پایگاه برای نیروی دریایی چین نیز هست، بر فعالیت پایگاه نظامی آنها در آن کشور تأثیر بگذارد. کشورهای غربی همچنین نگران تأثیری هستند که افزایش همکاری‌های اقتصادی چین با کشورهای آفریقایی در آرای آنها به نفع پکن در «سازمان‌های بین‌المللی» داشته است

یونگه ولت چاپ المان در این رابطه نوشت: در نشست سران «مجمع همکاری های چین و افریقا اعلام شد که پکن 60 میلیارد دلار برابر با 51.7 میلیارد یورو وام به تعدادی از کشور های افریقا خواهد داد و البته در عین حال بخشی از بدهی کشورهای فقر آفریقائی را نیز خواهد بخشید.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت:«ما در همکاری با کشور های آفریقائی رشد سریع السیری برای آفریقا فراهم خواهیم کرد.

چین با مجموعه سرمایه گذاری 170 میلیارد دلاری توانسته است درهمکاری های اقتصادی در افریقا هم از آمریکا و هم از فرانسه که هنوز نفوذ استعماری سابق خود را در افریقا دارد پیشی بگیرد. علایق چین برای همکاری های اقتصادی با کشورهای افریقائی بویژه از پنج سال قبل که چین کوریدور اقتصادی جدید خود را که همان «راه ابریشم خاکی و دریائی» است، اعلام کرد، بیشتر شده است.همانطور که رئیس جمهور چین در سخنرانی این نشست یادآور شد، چین برنامه ساخت و ساز های صنایع سنگین و بنیادی را در افریقا دنبال می کند. بنای فردوگاه ها، استادیوم های ورزشی، راه آهن شهری و راه دور،اتوبان ها ، پادگان ها وپالایشگاه های نفت و گاز از جمله برنامه های تاسیساتی مورد نظر چین می باشد.»

تاکنون در کشورهای زامبیا، اتیوپی، کابن، کامرون و غنا با کمک وام ها ومهندسین چینی سد سازی انجام شده است. یک نمونه از ساخت و سازهای انبوه و شهرک سازی ها در کشور آنگولا نمونه جالبی از همکاری های چین با کشورهای افریقائی است. این شهربزرگ و جدید « Kilamba City - Luanda – Angola» نام دارد که فیلم آن قابل رویت است. کلیه امکانات این شهر جدید با همکاری چین فراهم شده است. همچنین شرکت ساخت و ساز «زندای» چین قرار است در افریقای جنوبی شهر« نیویورک آفریقائی» را با 8 میلیارد دلار در نزدیکی شهر ژوهانسبورگ بنا کند. اتمام ساخت این شهر عظیم که یک قطب عظیم اقتصادی افریقای جنوبی خواهد بود برای 15 سال پیش رو پیش بینی شده است که به اشتغال 000 200 نیروی کار منجر می شود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 662  راه توده -  5 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت