راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین جای خالی
توتال فرانسه را
در ایران پر می کند!

راشا تودی- ترجمه الناز گرجی



با ادامه و افزایش جنگ تجاری امریکا علیه چین، این کشور، بطور روزافزونی در ایران فعال می‌شود.
اولین پروژه چین درایران، فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی است. هفته گذشته بیانیه‌ای از طرف مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منتشر شد که نشان داد مذاکرات با سازندگان چینی برای توسعه این پروژه از سر گرفته شده است. در ابتدا قرارداد این پروژه با شرکت توتال فرانسه بسته شده بود اما پس از عقب نشستن این شرکت بخاطر تحریم‌های آمریکا، گفتگوها با شرکت ملی نفت چین برای برعهده گرفتن این پروژه آغاز شد. پس از بیرون رفتن توتال فرانسه 50.1 درصد سهم این میدان نفتی به شرکت نفت چین واگذار شد و سهم این شرکت از این سایت 80.1 درصد شد. بقیه سهم متعلق به شرکت پتروپارس ایران است.
چین در ابتدای جنگ تجاری آمریکا با این کشور بود نمی‌خواست حساسیت‌های آمریکا در قبال ایران را بکلی نادیده بگیرد اما همچنان خود را شریک جمهوری اسلامی می‌دانست. چین در آن زمان با آمریکا توافق کرد که به‌ ازای متوقف کردن توسعه فاز 11 پارس جنوبی اجازه داشته باشد به فعالیت خود در آزادگان شمالی ادامه دهد و همچنان توسعه میدان یادآوران را در دست داشته باشد. یادآوران دومین پروژه مهم چین در ایران است. چین اعلام کرد که ادامه فعالیتش در یادآوران ربطی به تحریم های امریکا ندارد زیرا قرارداد آن در سال 2007 و پیش از بیرون رفتن آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های ایران بسته شده بود.
سومین پروژه بزرگ و نیمه ‌تمام چین در ایران ساخت پایانه صادرات نفت جاسک است که در محدوده تنگه هرمز و خلیج فارس قرار ندارد بلکه در دریای عمان واقع شده است. هدف از پروژه جاسک ایجاد ظرفیت ذخیره 30 میلیون بشکه نفت و صادرات یک میلیون بشکه نفت خام ایران در روز است و همچنین ایجاد بازار اصلی برای محصولات پتروشیمی تولید شده در آن مانند بنزین، نفت‌گاز، سوخت جت، سولفور، بوتادین، اتیلن و پروپیلن. چین پیشنهاد داده مهندسان و متخصصان لازم را برای این پروژه تا هر زمان که لازم باشد به ایران بفرستد.
آیا در صورت فشارهای روزافزون آمریکا به چین برای متوقف کردن این پروژه‌ها در ایران، پکن گزینه هسته‌ای خود که فروش دارایی‌های 1.4 تریلیون دلاری خزانه‌داری آمریکاست را روی میز خواهد گذاشت؟ این دارایی‌های عظیم اوراق بهاداری است که آمریکا از طریق آن اقتصاد خود را تأمین مالی می‌کند. این برگ مهمی است در دست چین که میتواند از طریق آن ارزش دلار و تعادل اقتصادی شرکت‌های بین‌المللی آمریکا را زیر ضربه قرار دهد.
چین پیشتر نیز برای چانه‌زنی با امریکا این برگ را رو کرده و روی میز قرار داده بود. در سال 2007، پیش از بحران مالی بزرگ غرب، اتاق فکر چین اعلام کرد که فروش بالای اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا باعث سقوط دلار، فروپاشی بازار مسکن و آشوب در بازار سهام می‌شود.
این برگ برنده چین با هدف استراتژیک آن کشور برای به‌چالش کشیدن موقعیت دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی و ارز اصلی برای مبادلات انرژی در جهان همخوانی دارد. "روری گرین"، یک اقتصاددان در آسیا میگوید: «با ضعیف شدن یوان و رسیدن آن به سطح 7.50 در برابر دلار، اگر آمریکا 25 درصد عوارض بر تمام صادرات چین را اعمال کند، چین سخت می‌تواند تولید کنندگان بزرگ نفت مثل روسیه، ایران، عراق و ونزوئلا را قانع کند که از دلار دوری کنند. چین با آگاهی از همین تاکتیک امریکا قصد دارد از سیستم جهانی دلارخارج شود و تمام شواهد نشان دهنده تدارک چنین گامی از سوی چین در صورت ادامه فشارهای امریکا به این کشور است.»


 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 704 - 31 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت