راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چگونه حمایت ملی

و نه حمایت نمایشی

از سپاه ممکن می شود؟

 

    

در روزهای گذشته دولت دونالد ترامپ سپاه پاسداران ایران را "گروه تروریستی" اعلام کرد. سرعت اجرای این اقدام نشان داد که برنامه مشخصی برای ایجاد جنگ با ایران در آمریکا طراحی شده که گام به گام با توجه به اوضاع داخلی ایران به پیش می رود و به اجرا گذاشته می شود. چنانکه پیشتر نیز بلافاصله پس از شورش‌های دیماه 96 آمریکا برنامه تحریم ایران را به اجرا گذاشت و اکنون پس از حادثه سیل و مشخص شدن موقعیت ضعیف و منفی سپاه در میان مردم بلافاصله و بسرعت سپاه پاسداران گروه تروریستی اعلام شد. رفتارهای دولت ترامپ همچنین نشان می دهد که آمریکا - مانند مقامات انتصابی حکومتی ایران - نمی خواهد به هیچ عنوان اجازه دهد که مردم ایران خود درباره حکومت ایران تصمیم بگیرند. از این نظر منافع بخش غیرمنتخب حکومت با منافع جنگ طلبان آمریکایی گره خورده است.

اکنون باید دید پس از انتخابات در اسراییل و در صورتی که نتانیاهو بتواند یک دولت ائتلافی تشکیل بدهد ترامپ چه خواهد کرد. بازی "کنگره و رئیس جمهور" با هدف امیدوار و منفعل نگه داشتن مردم ایران و جهان تا لحظه آخر و زمانی که دیگر کاری از هیچکس بر نیاید شروع خواهد شد؟

همان روشی که دربرابر صدام حسین و مردم عراق پیش گرفتند و آنها را بدام‌انداختند و تا آخرین ساعت بازی دادند در حالیکه تصمیم جنگ با عراق ماهها و شاید سال‌ها پیش از آن گرفته شده بود. حکومت ایران نیز از این وضع نه بعنوان فرصتی برای تغییرات و اصلاحات و تقویت ابزار دیپلماسی و میدان دادن به مردم برای حفظ کشور بلکه برعکس بعنوان وسیله‌‌ای برای سرکوب هرنوع خواست اصلاحات و تغییرات و باز کردن بیشتر راه آمریکا می خواهد بهره بگیرد.  

اعلام سپاه بعنوان یک سازمان تروریستی همچنین به آمریکا بهانه لازم را خواهد که بتواند منابع و سرمایه‌ها و پول‌های سپاه و همه شرکت‌هایی را که مدعی است – درست یا نادرست- با سپاه رابطه دارند بالا بکشد. بهانه تازه‌‌ای هم از این طریق برای فشار به اروپا برای قطع ارتباط اقتصادی با ایران بدست خواهد آمد. از سوی دیگر مداخله‌های گسترده سپاه در امور اقتصادی زمینه آنکه آمریکا بتواند هر رابطه اقتصادی خارجی با ایران را بنوعی به سپاه متصل کند وجود دارد. 

آمریکا همچنین اکنون می تواند فشار به روسیه را برای بیرون کردن سپاه پاسدارن از سوریه افزایش دهد. در واقع این بنوعی پاسخ به شکستی است که به آمریکا درسوریه با نابودی داعش وارد شده است. حضور سپاه پاسداران در سوریه از این پس زمینه درگیری میان ایران و اسرائیل و بهانه‌های لازم آمریکا برای جنگ را بیشتر فراهم خواهد کرد. در عین حال برخلاف سخن آقای خامنه‌‌ای در ملاقات با نخست وزیر عراق که از مقامات عراقی خواست آمریکا را از آن کشور بیرون کنند، اکنون فشار به عراق برای بیرون کردن ایران از آن کشور افزایش خواهد یافت که زمینه‌های آن با تامین برق عراق توسط عربستان فراهم شده و در آینده نیز این فشارها بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه در داخل عراق، حتی در مناطق شیعه نشین نیز نظر خوبی نسبت به حضور و دخالت‌های ایران در آن کشور وجود ندارد.

نتیجه دیگر این تصمیم تقویت بیشتر جبهه اعراب علیه ایران است که این خود ادامه برنامه و تصمیمات کنفرانس ورشو در لهستان می تواند باشد. این در شرایطی است که سپاه و بیت رهبر و دست‌های مشکوکی در حکومت طی سالیان گذشته به هر شکل ممکن کوشیدند تلاش‌های دولت برای برقراری مناسبات مسالمت آمیز با اعراب را به بن بست بکشانند. با این تصمیم اعراب دست بالاتری در مذاکرات پیدا خواهند کرد و دستیابی به تفاهم بیش از گذشته دشوار خواهد شد.

راه حلی که حکومت فعلا برای مقابله پیش گرفته است بکارگیری زبان تهدید و جمع شدن در حول حمایت از سپاه پاسداران و در عین حال بستن بیشتر فضاست که هیچیک نه کارساز است و نه در میان مردم زمینه مساعدی دارد. هرچه فرماندهان سپاه بیشتر تهدید کنند بیشتر بسود آمریکا خواهد بود. ضمن اینکه حمایت عمومی از برجام نشان داد که مردم از زبان تهدید ناخرسندند و مایل هستند که مسائل ملی و سیاست خارجی از طریق گفتگو و راهکارهای دیپلماتیک حل و فصل شود، همانطور که در عرصه داخلی از گفتگو پشتیبانی می کنند و از کشاکش‌های پایان ناپذیر حکومت با مردم بیزار شده‌اند.

به همه اینها افزوده می شود ناخرسندی مردم از حضور سپاه در همه عرصه‌ها و تبدیل شدن به نخود هر آش تلخ و بدمزه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در کشور. امروز مردم سپاه را بانکدار، صاحب موسسه‌های اعتباری متخلف و اختلاس گر و ورشکسته، نابود کننده کارخانه‌های تولیدی، کانون رانت خواری، حامی حصر و سرکوب کننده و مخالف انتخاب مردم می دانند. با فاش شدن و بلوکه شدن حساب‌های بانکی فرماندهان سپاه وجهه آن در میان مردم فقرزده و تهیدست از گذشته نیز وخیم تر خواهد شد.

در این شرایط باید فکری برای ایجاد حمایت ملی از سپاه که بشدت ضربه دیده کرد و این راهی ندارد جز آنکه مردم برخلاف امروز احساس نکنند که فرماندهان سپاه می خواهند کشور را با خودشان به باد بدهند. اینکه در حکومت همه با سپاه نمایش همبستگی نشان دهند هیچ ارزشی ندارد تا زمانی که مردم احساس همبستگی نداشته باشند و این ممکن نیست مگر یک خانه تکانی اساسی در سپاه و تغییر مسیر آن از مسیری که تاکنون با دخالت در تمام امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور داشته است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 686  - 22 فروردین ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت