راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دروازه رُم

به روی چین بازشد!

راشا تودی- ترجمه رضانافعی

 

    

ایتالیا بعنوان نخستین کشور از گروه جی 7 به پروژه جاده ابریشم چین می پیوندد. بر اساس این گام  مناسبات پکن با اروپا از نو تعریف می شود و برای آیندۀ چین بعنوان قدرت جهانی گامی است تعیین کننده.

 این تفسیر Lokman Karadag لوکمان کاراداگ پژوهشگر علوم سیاسی از اقدام مشترک چین و ایتالیاست. لوکمان کاراداگ پژوهشگر علوم سیاسی، 

کارشناس سیاست خارجی چین و ناظر تحولات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و مقر تحقیقات او دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی در کوالالامپور است.

   

پرسش: ایتالیا و چین تصمیم گرفتند دو بندر گنوا و تریست را گسترش دهند. آیا ایتالیا با اتخاذ این تصمیم  تبدیل به تخته پرش چین در اتحادیه اروپا شده است؟

پاسخ- یکی از اهداف اصلی آنچه که بنام ابتکار کمربند و جاده معروف است و در سال 2013 بوسیله پرزیدنت شی معرفی شد این بود که چین را به کشورهای اروپائی متصل سازد. ولی ایتالیا نخستین عضو اتحادیه اروپا نیست که با چین قراردادی برای همکاری با این پروژه منعقد ساخته است. قبلا مجارستان،  کروآسی، جمهوری چک، یونان، مالتا و پرتغال در ارتباط با ابتکار کمربند و جاده توافق هائی با چین کرده بودند. بعنوان مثال بندر "پیره Piräus" در یونان با سرمایه گذاری سرمایه گذاران چینی امروز به یکی از ترمینال های دریائی با حداکثر رشد تبدیل شده است.

ولی ایتالیا نخستین کشور از اعضای موسس اتحادیه اروپاست که به این قرارداد می پیوندد، اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک این بندر به ایتالیا امکان می دهد که اهمیت اقتصادی خود را گسترش دهد. با توجه به حجم تجارت کشورهای اروپائی با چین دو عامل سبب می گردد که  صادرات چین به اروپا سریعتر صورت گیرد نخست آن که در این بندر تعرفه گمرکی از کالاهای وارداتی اخذ نمی شود و دیگر آن که این بندر با راه آهن به دیگر شهرهای اروپائی متصل است.

اینک دیگر کشورهای اروپائی نمی توانند در را بروی کالاهای چینی ببندند، زیرا ایتالیا که عضو اتحادیه اروپاست، کشوری با اهمیت فوق العاده استراتژیک، که خود را بروی خطوط بازرگانی در منطقه مدیترانه می گشاید. بنا به دلائلی که ذکرش رفت ایتالیا احتمالا مهمترین دروازه استراتژیک چین به اروپا خواهد بود.

- تا چه اندازه اختلافات سیاسی بین ایتالیا و بروکسل  پذیرفتن پیشنهاد های چین را برای رم آسان کرد و آیا استفاده از همین اختلافات می تواند بخشی از استراتژی چین برای گسترش جاده جدید ابریشم باشد؟

-  چین کشوری است که از ایجاد اختلاف بین کشورها اجتناب می کند و ابتکاراتش در عرصه سیاست خارجی متکی بر استفاده از نرم افزارهای دیپلماتیک است. پروژه های مطروحه در ابتکار کمربند و جاده متکی بر استراتژی برد- برد هستند. جمهوری خلق چین نمیخواهد اختلافات داخلی میان کشورها به پروژه عظیمش لطمه بزند. هدف ایتالیا هم، برغم اختلافاتی که با بروکسل دارد، این است که علائق ملی و اقتصادی خود را تامین کند و گسترش دهد، بدون آن که امنیت اروپا را باخطر مواجه سازد یا حقوق اتحادیه اروپا را زیر پا بگذارد. آنچه برای ایتالیا حائز اهمیت فراوانست  افزودن بر سهم خود در بازار عظیم چین است.

- چین یک پایگاه نظامی در جیبوتی واقع در شرق افریقا دارد و همچنین حضور لجیستیکی نیرومندی در سریلانکا دارد. می توانید استراتژی بلند مدت چین را برای همکاری با ایتالیا مشخص سازید؟

بنادری که چین در کشورهای دیگر در اختیار دارد بنادری که حائز اهمیت استراتژیک هستند، موجب نگرانی ایالات متحده و کشورهای دموکراتیک مانند اتحادیه اروپا می شود. بسیاری از مقامات دولتی و تحلیل گران معتقدند که چین پس از به دست آوردن  بنادر خارج از کشور، به تدارک عملیات نظامی آتی، فعالیت های جاسوسی و توسعه توانایی های ارتش چین در زمینه عملیات خارجی دست خواهد زد. واقعیت این است که چین با صرف میلیاردها دلار در حال انجام پروژه ای جهانی است و مانند تمام کشورهای جهان برای حفظ علائق خود باید دست به اقدامات امنیتی بزند. از این منظر برای انجام استراتژی هماهنگ ساختن اقتصاد دیگر کشورها با اقتصاد چین ایتالیا مهمترین مرحله و دروازه اصلی برای ورود به قاره اروپاست. درست مثل آن کشورهای آفریقایی و آسیا یی که به چین متصل خواهند شد، ماهیت همکاری اقتصادی و استراتژیک با اروپا نیز آینده پکن را به عنوان قدرت جهانی تعیین می کند.

- اتحادیه اروپا موکدا از چین می خواهد که بازار خود را برای سرمایه گذاران اروپائی بگشاید. چرا چین تردید دارد؟

- با توجه به روابطی که میان فضای بوروکراتیک و دنیای خرید و فروش بوجود آمده بود موارد بزرگی از فساد پدیدار شد. در کارزار پیکار با فساد که از سال 2012 آغاز گشت بسیاری از مقامات برجسته دولتی و مدیران موسسات بزرگ محکوم به پرداخت جریمه و زندان شدند. پرزیدنت شی جیپینگ به کارزار مبارزه با فساد ادامه داد. این تحولات داخلی و  کنترل دقیق کسب و کارهای محلی می تواند تاثیر مستقیمی بر قانون سرمایه گذاری و سرمایه گذاران خارجی داشته باشد.

-  انتخاب راهی دیگر غیر از آبراه مالاکا، که احتمالا مهمترین آبراه جهان است، تا چه حد برای چین اهمیت دارد؟

- میتوان گفت که استراتژی پکن برای  انتخاب راهی دیگر غیر از آبراه مالاکا مبتنی بر دو اصل با اهمیت است. در درجه اول و مهمتر از هر چیز دیگر ایجاد " کارا کانال" در تایلند است. گفته می شود که چین حاضر است برای ایجاد آن کانال  28 میلیارد دلار امریکائی و حمایت های فنی در اختیار تایلند بگذارد. در واقع ایجاد کاراکانال برای رسیدن به چند هدف است که عبارتند از مرتبط ساختن اقیانوس آرام به اقیانوس هند، و همچنین وصل کردن دریای چین در جنوب با دریای آندامان و کوتاه ساختن راه آمد و رفت دریائی در مسیری که پر رفت و آمد ترین راه دریایی محسوب می گردد. از آنجا که 80 درصد از واردات نفتی چین از طریق آبراه مالاکا به آن کشور وارد میشود، این پروژه اهمیت ویژه ای کسب می کند.

دومین ستون استراتژی چین، برای اجتناب از رفت و آمد از آبراه مالاکا، ایجاد بندری در شهر "کی یاوک پییو" در ساحل خلیج بنگال در ایالت راخین ِ میانمار است. این پروژه ها نموداری هستند که نشان تلاش چین برای کاستن وابستگی به آبراه مالاکا برای حمل ونقل نفت است. حجم معاملات و ظرفیت پیوسته رو به افزایش رشداقتصادی چین در آینده منجر به انسداد بیش از حد در تنگه مالاکا  خواهد شد.

- ایالات متحده برای مقابله با تحرکات چین در منطقه هند- اقیانوس آرام چه نقشه ای در پیش دارد؟

- مهمترین اقدامات ایالات متحده در برابر چین به عنوان یک قدرت رو به رشد در منطقه، اتحاد چهارجانبه و استراتژی هند و پاكستان است. هدف این اتحاد چهارگانه میان ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیا محدود ساختن قدرت چین در حوزه هند و اقیانوس آرام است. این چهار کشور همه به این پیمان پیوستند چون چین نگرانی های ملی – امنیتی برای آنها بوجود می آورد. هند نگران این است که چین از طریق بندر گوادار در اقیانوس هند، با نادیده گرفتن دهلی نو       از  آن بگذرد و از

طریق کریدور اقتصادی چین پاکستان، از منطقه کشمیر که هند ادعای مالکیت آن را دارد عبور کند. ژاپن نگران است که چین چالش هایی را در دریای چین شرقی ایجاد کند و راههای ارتباطی آسیا- افریقا و راههای حمل و نقل نفت و گاز از نو تعریف شود. استرالیا نگران است که چین در امور داخلی آن دخالت کند. نقشه ایالات متحده این است که هنگام جنگ با استفاده از اصل آزادی کشتیرانی در دریای جنوبی چین بتواند بلافاصله راه ارتباطات و تامین نیاز ها را از طریق دریا ها ممنوع سازد.

و سرانجام این که امریکا می خواهد با تدابیر میدان حرکت چین را در منطقه خود و نیز درآنسوی دریاها محدود سازد.

- اندونزی، کشوری که احتمالا بزرگترین خطوط یازرگانی دریائی جهان از آن می گذرد، در آستانه انتخابات قراردارد. پرزیدنت یوکو ویدودو بدلیل حسن روابطش با پکن مورد انتقاد قرار گرفته است. آیا اندونزی بنوعی دروازه خطوط دریائی داد و ستد های چین شده است؟

- .یکی از عواملی که بر این انتخابات تأثیر می گذارد، تاثیر روابط جاکارتا و پکن بر نگرش های رای دهندگان و بر سیاست خارجی اندونزی است. با توجه به نظرسنجی های Pew و سازمان های مشابه، به نظر می رسد رای دهندگان اندونزی نگرشی مثبت نسبت به همکاری با چین داشته باشند.

- تاثیر رویکرد نزدیکی اندونزی به پکن بر پیمان سیاست خارجی هند و استرالیا که می خواهند چین را پس برانند چگونه می تواند باشد؟

 

-         تنش بین چین و ایالات متحده در دریای چین جنوبی، نظامی  کردن دریای جنوبی چین تجارت چین در خارج از کشور از طریق هند و اقلیم، افزایش نفوذ چین ازطریق بندر گوادار در اقیانوس هند، مناطق استراتژیک هند، منجر به  برقراری پیمان های گوناگون در منطقه خواهد شد .بزرگترین مانور دریایی AUSINDEX که بین استرالیا و هند انجام شده است، پیام مهمی در برابر قدرت بسرعت فزاینده چین است. علاوه بر این، این مانورهای جنگی را باید به عنوان واکنش جمعی اتحادیۀ چهارگانه مرکب از استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده دانست.

ممنون برای این گفتگو.

 

https://deutsch.rt.com/der-nahe-osten/87107-interview-nach-abkommen-mit-italien-kann-europa-tur-vor-china-nicht-mehr-verschliessen/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 687  - 29 فروردین ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت