راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام تازه امریکا

برای آغاز

جنگ با ایران

نیکلای بابکین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

   

هشتم آوریل دولت ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. برای نخستین بار بخشی از نیروهای مسلح یک کشور خارجی بطور رسمی یک نهاد تروریستی نامیده شد. سپاه پاسداران در لیست آمریکا جزو گروه بندی های تروریستی گنجانده شد؛ هر گروه یا فردی که روابط کاری یا بازرگانی داشته باشد که به نوعی در ارتباط با سپاه معرفی شود می تواند در آمریکا مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. ترامپ گفت «اگر شما با سپاه پاسداران کار کنید، از تروریسم حمایت مالی می کنید». معلوم است که تحریم ها اهرم اصلی سیاست فشار آمریکا هستند، اما چگونه آنها را بر سپاه پاسداران - ارتشی که نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و ذخیره چندین میلیونی (بسیج) دارد اعمال خواهد کرد؟ اینها صدها هزار پرسنل نظامی، سلاح های مدرن و کل پتانسیل موشکی ایران هستند. این مسئله تا حدود زیادی در سیاست خارجی دولت ترامپ بمثابه فعالیت تاکتیکی طولانی مدت در نبود یک استراتژی به نظر می رسد. فشار بر ایران رو به افزایش است، اما برای چه و کدام هدف؟ مشخص نیست. به ترامپ گوشزد کردند که این فشار تنها بازهم خاورمیانه را بی ثبات و خطرات هسته ای را تشدید‌ می کند. با این حال در تلاش برای انزوای ایران ترامپ مانند همه موارد دیگر لجوج است. در کاخ سفید ارزیابی می کنند که افزایش فشار بطور خودکار رژیم ایران را به تسلیم نزدیک می کند. اما در سطح بین‌المللی ترامپ مشکلات بیشتری را برای آمریکا ایجاد کرده است تا برای ایران. ایران با مراعات معاهده هسته ای مزایای دیپلماتیک دریافت کرده است.

تهران امروز بنظر می رسد قربانی حقه بازی آمریکا است. سیاست آمریکا در قبال ایران رئیس جمهور آمریکا را بعنوان یک شریک در زمینه مذاکره نه تنها در رابطه با ایران بلکه در مفهومی گسترده تر بی اعتبار می کند. امتناع ترامپ از برجام او را از متحدان اروپایی دورتر کرد و رهبران کشورهای عمده اروپایی مخالف و علیه این اقدام شدند و هستند. شکاف همکاری آمریکا و اروپا رو به  تشدید است. در خاورمیانه شاهزاده عربستان سعودی«بن سلمان» و نخست وزیر اسراییل«بنیامین نتانیاهو» که مخلف توافق هسته ای با ایران بودند از ترامپ حمایت کردند. برای ایران امکان و فرصت همکاری تنگاتنگ با اروپا، روسیه و چین فراهم  شده است. در هر صورت در سناریویی که در آن رژیم ایران تحت فشار تحریم ها تسلیم شود یا فرو ریزد به  اعلام اینکه سپاه پاسداران سازمان تروریستی است کمکی نمی کند. این تصمیم ترامپ تنها توسط نتانیاهو حمایت شد که ترامپ را«دوست گرامی» خواند و از رئیس جمهور بخاطر تصمیم او تشکر کرد. اگر هدف دولت ترامپ این باشد که از رشد نفوذ منطقه ای تهران جلوگیری کند، توقف آزمایشات موشکی و قطع پتانسیل ایران در زمینه تسلیحات هسته ای برای همیشه، در این صورت تحریمها به تنهایی نتایج دلخواه را نخواهند آورد.

اگر دولت ترامپ تلاش به تغییر رژیم ایران پیش از انتخابت ریاست جمهوری آتی در آمریکا را هدف قرار داده، پس این تهدید به یک جنگ جدید خواهد شد.

 «واشنگتن پست» در تفسیر خود از تصمیم ترامپ در رابطه با سپاه پاسدران نظر«اریک ادلمن» معاون پیشین وزیر دفاع را نقل می کند. «اد‌لمن» ریاست گروه عملیاتی را بعهده داشت که پیشنهادات سیاست آمریکا نسبت به ایران را در دوره پس از انعقاد توافق هسته ای آماده کرد. طبق نظر وی اقدامات اقتصادی باید با دیگر اشکال فشارهایی که اجبار و فشار را بر تهران به حد اکثر برسانند تکمیل کند، از جمله «گزینه های قابل اعتماد برای استفاده از نیرو». با این حال اشتباه خواهد بود انتظار برود که حتی شدید ترین تحریم ها تلاش تهران در تسلط بر خاورمیانه را متوقف کند و رژیم را متقاعد سازد که بقای او در خطر است. ترامپ برای تغییر رژیم در ایران می کوشد و در آنجا این را کاملا درک می کنند. ایران این ادعای رئیس جمهور آمریکا که خواسته تهران را وادار کند که مجددا به میز مذاکره برگرداند و توافق هسته ای بسیار گسترده تری را منعقد کند، باور نمی کند.

سپاه پاسداران مدتها است در درون اقتصاد ایران دهه ها زیر تحریم های آمریکا فعالیت می کند. تهدید ترامپ علیه فعالیت های بین المللی سپاه پاسداران نیز دارای اهمیت عملی و اجرایی نیست و سپاه پاسداران همکاری مستقیم بازرگانی – اقتصادی با تجارت خارجی ندارد. این بدین معنی نیست که تصمیم ترامپ تاثیری نخواهد داشت، اما تاثیر آن چنان پاسخی از سوی ایران نخواهد بود که ترامپ در نظر دارد.

بنابراین دولت ترامپ گام دیگری را بسوی جنگ با ایران بر داشته است. شکی نیست که وزیر امور خارجه پمپئو و مشاور امنیت ملی بولتون نقش مهمی در این مسئله ایفاء کردند. موفقیت اقدامات آنها بستگی به آن دارد که همچنان بتوانند دست به تحریک رئیس جمهور آمریکا بزنند. شاید به همین دلیل است که «پنتاگون» و جامعه اطلاعاتی آمریکا مخالف تصمیم ترامپ در مورد سپاه پاسداران ایران است.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 687  - 29 فروردین ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت