راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو کتاب در امریکا

به جرم رای

در انتخابات

کتک خوردند

و زندانی شدند!

یونگه ولت ترجمه رضا نافعی

 

  

مدت ها پیش از آغاز همکاری با استفن ویتوریا برای نوشتن کتابی مشترک با یکدیگر درباره هوارد جونز مورخ امریکائی  ) 2010-1922(  و کتاب بسیار با اهمیتش بنام "تاریخ مردم ایالات متحده امریکا" صحبت می کردیم.

ما هر دو کتابش را می ستودیم. آنچه بویژه ستایش ما را بر می انگیخت آرمانی بود که او دنبال می کرد. "نوشتن تاریخ از منظر "پائینی ها"، آن ها که جنبش هائی برای صلح، عدالت و حقوق بشر واقعی پدید می اوردند، یعنی مردم میانه حالی که گام هائی بلند برای تاریخ ملی برمیدارند.

هوارد زین، فرزند خانواده ای کارگری، بزرگ شده در محله کلبه های چوبین اجاره ای، مخصوص  کارگران، در بروکلینِ نیویورک، خود از همین آدم ها بود که آرمان های انساندوستانه طبقه کارگر را آموخته بود.

هنگامی که بعنوان استادی جوان در کالج اسپلمان، ویژه سیاهپوستان در آتلانتا واقع در جورجیا تدریس می کرد، دیده بود که  چگونه زنان جوان سیاهپوست مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زندانی شده بودند. جرم آنها این  بود که جرئت کرده و خواستار اجرای حق خود  شده بودند. یعنی شرکت در انتخابات و رای دادن. این رویدادها که در برابر چشمان هوارد رخ می داد و نیز پیشرفت جنبش مدنی که در جورجیا و دیگر جاها روی میداد و او عقاب آسا آنها را  دورا دور دنبال می کرد  به او نکاتی در باره تاریخ می آموختند. 

این تجربیات الهام بخش او بودند و او را به خواندن، نوشتن و تحقیق درباره تاریخ واقعی ایالات متحده  بر می انگیختند. کاری که  "هاوارد زین " کرد، استفن ویتوریا و مرا  بر آن داشت تا ما از دیدگاه خود تاریخ ایالات متحده را ثبت کنیم.

نتیجه کارما کتابی است سه گانه بنام "Murder Incorporated" (موسسه جانیان با مسئولیت محدود) و می خواهیم با این کار الهام بخش خوانندگان خود  باشیم.

کتاب نخست که در سال 2018 منتشر و "کتاب دوم" که امسال منتشر شد موجب می شود روح پروژه کتاب ما را حس کنید. علاوه بر این، فکر می کنم  پروژه ما ناقل روح "هوارد زین" بزرگ نیز هست.

فکر می کنم او به کارهایی که استفان ویتوریا و من انجام داده ایم  مباهات می کند. جلد دوم نه تنها خوب نگارش یافته است، بلکه حاوی برخی از شوخ طبعی های انسان و مهمتر از آن  بیانگر حقایقی قابل توجه است. کتابی است از منظر خلق های تحت ستم جهان  که چشم بر امپراتوری دوخته اند.

ستون حاضر روز 8 دسامبر از برنامه "رادیو زندان" ضبط و در جشنی که برای تجلیل از کتاب "هوارد زین" که در کالج سیتی سانفرانسیسکو برپا شده بود، پخش شد. روز یکشنبه استفان ویتوریا، کارگردان و نویسنده همراه با  مومیا جمال پس از پخش سخنان مومیا بخشی از کتاب مشترک با او را قرائت کرد. امروز که نهم دسامبر است، 38 سال از آنروز می گذرد که مومیا ابو جمال در ساعات اولیه صبح در فیلادلفیا به وسیله گلوله پلیس مجروح شد و در راه انتقال به زندان  چنان مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفت که مرگ را به چشم خود دید. او زنده ماند، اما قرار است تا پایان عمر در زندان بماند، زیرا پلیسی که به ریه او شلیک کرده بود، توسط شخص ثالثی کشته شد.  از 16 دسامبر سال 2000، نوشته های مومیا جمال در ستون ویژه نوشته های او، به طور مرتب در این نشریه منعکس می شود، زیرا ویراستاران، ناشران و تعاونی ها می خواهند از مبارزات همکار زندانی خود  حمایت کنند و پشتیبان آزادی او باشند. مومیا در 11 ژانویه سال 2020 نیز، چون سال های پیشین، از 1998به این سو،  با کنفرانس بین المللی رزا لوکزامبورگ همکاری خواهد کرد.

https://www.jungewelt rosa-luxemburg-konferenz.de

.de/artikel/368368.hommage-an-howard-zinn.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 719 - 21 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت