راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زمین زیر پای

دولت روسیه

می لرزد!

ساویتسکایا راسیا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

  

روز 15 ژانویه نیکولای ایوانف، عضو فراکسیون حزب کمونیست روسیه در جلسه عمومی مجلس دوما، در باره فقر در روسیه سخن گفت. او گفت:

در کشور ما، مراسم و جشن سال نو را هر کس با توان مالی خود برگزار کرد. یک ضرب المثل روسی می گوید: "یکی از کم بودن مروارید های خود می نالد و عده ای از نداشتن کاسه ای سوپ". هزاران خانواده به علت دریافت نکردن حقوق آخر سال 2018 خود، نتوانستند سفره سال نو را به دلخواه پهن کنند.

با توجه به آمار رسمی، تا اول نوامبر 2018 میزان بدهی دولت به کارکنان، جهت پرداخت دستمزد به مبلغ سه میلیارد و 200 میلیون روبل (هر دلار آمریکا حدود 66 روبل) رسید. بیش از یک میلیارد از این مبلغ متعلق به سال 2016 می باشد که دولت در پرداخت آن به کارکنان بخش های مختلف کوتاهی کرده بود.

طی سال های گذشته تنش و نا به سامانی در محیط های کارگری وجود داشته است و همچنان ادامه دارد. سال گذشته 140 نفر از کارگران کارخانه نان پزی "چیرکیزوف" در مسکو اعتصاب کردند. علت این اعتصاب عدم دریافت حقوق کارکنان بوده است. کارفرما مبلغ 30 میلیون روبل دستمزد کارگران را پرداخت نکرده بود. اخیرا نیز در یکی از شهرستان های منطقه "چرنوزوم " کارمند موسسه ای کارفرما را بخاطر عدم پرداخت حقوق معوقه خود، به مبلغ 200 هزار روبل کشت و سپس خود نیز دست به خود کشی زد.

نا امیدی و سرخوردگی از عدم توانایی هزینه زندگی و تامین مالی خانواده، داستان غم انگیز مردم است. چرا کسی به شرایط زندگی آن ها توجه ندارد و به چه مناسبت باید صد ها هزار نفر برای دیگران مجانی کار کنند؟ در همین رابطه آمارهای نیمه اول سال 2018 نشان می دهد که شهروندان روس، به علت عدم تمکن مالی، بیش از یک تریلیون روبل بابت امور مسکن و خدمات عمومی به دولت بدهکار هستند.

امروزه در روسیه بسیاری از گروه های اجتماعی با فقر دست به گریبانند، در رنج و سختی زندگی می کنند و تحمل چنین شرایطی را ندارند. این گروه ها عبارتند از شهروندان فقیر کشور که به طور ثابت درآمدی ندارند. کسانی که دستمزد نا کافی دارند، افرادی که بیکار هستند وحقوق بیکاری دریافت می کنند همین طور بازنشستگان را نیز باید در زمره فقیران جامعه قلمداد کرد. از ماه ژانویه تا سپتامبر سال گذشته بیش از 173 هزار نفر به طور طبیعی جان باخته اند. رقم  مرگ و میر در مقایسه با سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 در کنار فقر مردم، میانگین دستمزد یک مدیر شرکت گاز پروم 13 میلیون روبل در ماه و یک مدیر شرکت روس نفت، 28 میلیون روبل است. یعنی منابع زیر زمینی روسیه در یک دایره تنگ بین عده ای معین به دور از دسترسی دیگران تقسیم شده است.

22 در صد مردم ما سعی می کنند با حد اقل امکانات مالی خرج خورد و خوراک و پوشاک خود را تامین کنند. در این سال ها به مردم ثابت شده است که روسیه پول و ثروت دارد و از دولت می خواهند تا توزیع را عادلانه کند.

آناتولی چوبایس، (مبتکر رفورم اقتصادی طرفدار نئولیبرالیسم در روسیه) با سرزنش مردم روسیه می گوید، شهروندان روسیه نباید از سختی های زندگی خود شکایت کنند بلکه باید سپاسگزار الیگارش ها باشند. این در حالی است که الیگارش ها از صبر و برد باری مردم روسیه جهت غارت ثروت آن ها سوء استفاده می کنند.

به جرات می توانم بگویم که با بدهی چوبایس، به شهروندان روس، می توان بدهی دولت را با مشگل عقب ماندگی حقوق در فدراسیون روسیه حل کرد. به عنوان مثال، شرکت "روس نانو" تحت رهبری او از سال 2007 تا 2015  یک سوم تریلیون روبل از خزانه دولت دریافت کرده است. او با طرح های بی بازده و غیر اقتصادی و مشکوک همواره در حال گرفتن بودجه های دولتی است.

در سیاست خارجی نیز می توان روش های غیر موثر را مشاهده کرد. ما تقریبا با 20 سازمان جهانی در حال همکاری مشترک هستیم. روسیه به عنوان سهم سالانه خود به بودجه سازمان ملل متحد بین 70 تا 80 میلیون دلار پرداخت می کند. هزینه عضویت در شورای اروپا حدود 32 میلیون یورو است، 3.7 میلیون یورو بابت عضویت در سازمان امنیت و همکاری اروپا، 9.5 میلیون دلار به سازمان جهانی کار، حتی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در ارتباط با المپیک گذشته در ریودوژانیرو، یک میلیون دلار از روسیه پول گرفتند و در نهایت ورزشکاران ما را با پرچم کشور خود فاقد صلاحیت در مسابقات جهانی دانستند.

 صحبت بر سر عدم شرکت روسیه در سازمان های جهانی نیست، هر چند حضور در این نهاد ها  فرصتی است تا در بعضی موارد از حقانیت سیاست های خارجی خود دفاع کنیم اما آیا این هزینه های سنگین برای ما راهگشا هستند؟

بدین ترتیب، من پیشنهاد می کنم، کمیته ای جنب مجلس دوما تشکیل شود و به کار سازمان هایی (نظیر شورای اروپا) که دائما پرچم مخالفت با روسیه را در سراسر جهان بالا نگه داشته اند، پایان داده شود. با صرفه جویی از این نوع هزینه ها ما می توانیم در زمینه بهینه سازی تکنولوژی و کاربرد آن در اقتصاد کشور، زندگی میلیون ها شهروند روسیه را بهبود بخشیم.

 

http://sovross.ru/articles/1793/42612

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 678  راه توده - 4 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت