راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حکومت، خود را

آماده حمله هوائی

کرده است؟

 

   

شورای امضاکنندگان برجام این هفته بدون حضور آمریکا تشکیل جلسه داد. ریاست جلسه را هلگا اشمیت معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشت. در پایان این نشست یک روزه که هدف از آن حفظ برجام بود، بیانیه‌‌ای صادر شد که در آن تاکید شده "با توجه به تحولات نگران‌ کننده اخیر، شرکت‌ کنندگان بر اهمیت کلیدی ادامه پایبندی کامل به برجام تأکید کردند." شاید یگانه بند این بیانیه که مورد تائید وخواست ایران است، این جمله باشد "رفع تحریم‌ها، از اصول ضروری برجام است." دراین بیانیه همچنین آمده است: آثار منفی خروج یکجانبه آمریکا، مورد بررسی قرار گرفت و فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کردند که اینستکس عملیاتی شده و اولین تراکنش آن در حال انجام است و برخی کشورهای اتحادیه اروپا در حال پیوستن به اینستکس به عنوان سهامدار هستند. راه‌های عملی صادرات اورانیوم و آب سنگین ایران نیز بررسی شد. همچنین قرار شد تلاش‌ها در جهت یافتن راهکارهای عملیاتی جهت عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، تشدید شود.

در این بیانیه بندهایی در لفافه دیپلماتیک وجود دارد که معنای آن بطور دقیق روشن نیست و سیمای جمهوری اسلامی آن را باز نمی کند و برای مردم توضیح نمی دهد. ظاهرا تنها کاری که از عهده صدا و سیما برآمد همان پخش فیلم "گاندو" در بحبوحه مذاکرات است تا وزارت خارجه را بی اعتبار و موضع سیاست خارجی کشور را ضعیف کند. به هر حال تنها اطلاعی که از این نشست در دست است سخنان میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی است که به برخی نکات مطرح شده در نشست کمیسیون برجام که با خروج امریکا به گروه ۱+۴ تبدیل شده است اشاره کرده است. به گفته وی تحریم‌های آمریکا در برجام خلل ایجاد می کند اما همه شرکت کنندگان در برجام به آن کاملا پایبند هستند و اعضای آن باید به طرح‌ها در سایت هسته‌‌ای فردو و راکتور اراک پایبند بمانند. به گفته وی برخی از شرکت کنندگان در برجام معتقدند که ایران بدون هرگونه قید و شرط و خواسته‌‌ای باید به انجام کامل تعهدات خود بازگردد اما در شرایط کنونی این خواسته غیرواقعی است.

همچنین بنا بر سخنان اولیانف در نشست کمیسیون برجام در مورد توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی در تنگه جبل الطارق بحث‌های داغی صورت گرفت که به تفاهم نرسیدند. در واقع در این جلسه ایران نتوانسته به اتهامات انگلستان درباره نفتکش توقیف شده پاسخ بگوید و درعوض متهم به گروگانگیری نفتکش‌ها دربرابر هم شده است. امروز دیگر روشن شده که توقیف نفت کش انگلیسی عملا پای ناوگان‌های امریکا و انگلیس را به خلیج فارس باز کرده و عملا همان طرحی که ترامپ در عربستان برای ایجاد یک جبهه علیه ایران مطرح کرده بود در حال شکل گیریست. این احتمال نیز وجود دارد که توقیف نفتکش ایرانی از آغاز طرحی حساب شده برای کشیدن ایران به دامی بود که اکنون در آن افتاده. عملیاتی که در آغاز اعلام شد که بدلیل تخطی کشتی انگلیسی از قوانین بین المللی بوده است ولی با نوشته روزنامه کیهان درباره گروگانگیری نفتکشی و فیلمی که خبرگزاری فارس پخش کرد که در آن در ضمن ورود به کشتی انگلیسی شعار "الله اکبر" داده می شد تمام استدلال‌های ایران برباد رفت و عملا ایران به دزدی دریایی و گروگانگیری نفتکشی متهم شد. محصول این گروگانگیری و سیاست تکیه به قایق‌های تندور اکنون تبدیل شده به ناوگان‌های جنگی در خلیج فارس و از همه خطرناک تر اینکه اگر ایران غفلت کند تردیدهای فرانسه و آلمان و ایتالیا هم برای پیوستن به این جبهه جنگی از بین خواهد رفت.

بدینسان در شرایطی که همه طرف‌های مدعی هستند که گویا خواهان جنگ نیستند، عملا ایران به دایره عملیات جنگی کشیده می شود که سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره الویت پدافند هوایی بنوعی نشانه وحشت از این حمله و در عین حال آماده کردن افکارعمومی برای آن است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 701 - 10 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت