راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آش شوری که غرب
در لیبی بار گذاشت
!
دمیتری سِدوف- بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه از کیوان خسروی

   
مداخله غرب در لیبی زیر عنوان باصطلاح «اقدام بشردوستانه» هیچ وجه مشترکی با انسان گرایی و بشر دوستی کشورهای اروپایی نداشت. این عملیات منطقه دارای نظم را که جماهیریه لیبی بود به منطقه هرج و مرج تبدیل کرد. پس از قتل «قذافی» لیبی میدان جنگ و جدالهای مداوم مسلحانه ای شد که حتی به سختی بتوان آنرا جنگ داخلی نامید. در حال حاضر درلیبی دو دولت متخاصم وجود دارد که بین آنها وقت به وقت عملیات جنگی شعله ور می‌شود. در سراسر قلمرو این کشور شعبه لیبیایی«دولت اسلامی»(داعش) فعالیت می‌کند. درشهرها نیز باند‌های جنایتکاری که فعالیت تولیدی در کشور را به حداقل رسانده اند حکومت می کنند. بیش از نیم میلیون لیبیایی طبق ارزیابی سازمان ملل متحد مجبور شدند از خانه و کاشانه خود فرار کنند، بخش بزرگی از آنها به اروپا رفتند. لیبی تبدیل به نقطه عبور بزرگ پناهندگان از دیگر کشورهای آفریقایی شد. کوتاه ترین مسیر دریایی به ایتالیا و مالت از سواحل لیبی آغاز می شود و دراینجا گروه های سازمان یافته ای که پناهندگان را از خاور میانه و کشورهای جنوب صحاری آفریقای سیاه عبور می دهند وجود دارند.
در اتحادیه اروپا اکنون قوانین ورود را سفت و سخت کرده اند و کشتی‌های حامل پناهندگان توقیف و به لیبی باز گردانده می شوند. هزاران پناهنده بازگردانده شده در اردوگاه های لیبی جمع شده اند و برخی از آنها خارج از اردوگاه ها زندگی می کنند، هیچکس حاضر نیست حساب پس بدهد. در اردوگاه ها کمبود غذا و آب، خشونت گسترده وجود دارد. پناهندگان مطابق قوانین جنگی زندگی می کنند و با شلیک گلوله ناپدید می شوند، و یا به استخدام ارتشهایی که علیه هم می جنگند می شوند. پناهندگان را همواره با موج عملیات نظامی که توسط گروه های مخالف هدایت می شوند، دستگیر می کنند. شب سوم ژوئن در یکی از اردوگاه های پناهندگان در شهر «تاجورا» حمله هوایی رخ داد که در نتیجه آن 53 نفر کشته و 130 نفر زخمی شدند. این اردوگاه در منطقه نبرد بین ارتش های فلدمارشال «خلیفه حفتر» و نیروهای نظامی به اصطلاح دولت وحدت ملی لیبی قرار دارد. با این همه تلاشها برای پناهندگی در اروپا متوقف نمی شود.
از آغاز ماه آوریل بیش از هزار نفر که تلاش می کردند خود را به اروپا برسانند به لیبی بازگردانده شدند. کارکنان سازمان ملل که در 36 اردوگاه لیبی کار می کنند گزارش می دهند که مقامات و مدیران اردوگاه ها مشغول قاچاق «کالاهای زنده» هستند و انسانها را در شرایط بردگی نگه می دارند و علیه زنان از هیچ خشونتی رویگردان نیستند. اغلب موارد انسانها در این اردوگاه ها به خودکشی روی می آورند. اتحادیه اروپا از سویی حملات هوایی به اردوگاه های پناهندگان را محکوم می کند و از سویی دیگر قوانین مهاجرت را سخت تر می کند. جنگ در لیبی و فرارسیدن آرامش تابستانی دریای مدیترانه پناهندگان را ضمن بی اعتنایی به خطر مرگ به تلاش جدید برای عبور به اروپا تشویق می کند. شمار تلفات در سال 2019 رقم میانگین را در مقایسه با سال گذشته دوبرابر کرده است که طبق داده های سازمان بین المللی در امور مهاجرت از هر ده نفر یکی کشته شده است. خبرهای بد و ناگوار برای اروپا به همین جا خاتمه نمی یابد. «ژان آستلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هشدار داد که چنانچه درگیری بین آمریکا و ایران گسترش پیدا کند این خطر بوجود می آید که سه میلیون افغان که از جنگ در افغانستان جان سالم بدر برده و در ایران پناه یافته اند به سمت اروپا راه بیفتند. آنگاه مسئله هجوم مهاجرین موج جدید بزرگ پناهجویان اجتناب ناذیر خواهد شد.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 701 - 10 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت