راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کشف گاز مایع

در موزامبیک

و ظهور ناگهانی

 اسلامگرایان افراطی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

توافقنامه صلح وآشتی ملی بین دولت موزامبیک و جبهه "مقاومت ملی موزامبیک" امضاء شد.

این توافقنامه گام معقولی برای صلح به نظر میرسد و راهی برای پایان جنگی که از سال 1992 در موزامبیک بعنوان جنگ داخلی جریان دارد.

جنبش تاریخی علیه استعمار پرتقال تحت نام "فریلیو" با ایدئولوژی مارکسیستی تحت رهبری "سامورا ماشل"ـــ که  هواپیمای وی در حین پرواز در سال 1986 در فضای افزیقای جنوب "آپارتاید " سقوط کرد و کشته شد.

رهبران حزب فریلیو همه اعتقادات خود را بتدریج  رها کردند و در قالب نئولیبرالیسم فرورفتند . در سال 1975 حزب "رنامو ــ مقاومت ملی موزامبیک  "به خواست نژاد پرستان رودزیا "اکنون زیمبابوه" و ایالات متحده ایجاد شد . این حزب از ابتدای فعالیت خود نیازی به جهت گیری اقتصادی نداشت. دستور العمل های سیاسی، اقتصادی توسط ایالات متحده و نژاد پرستان رودزیا به رهبران آن ابلاغ  می شد. سالهاست که موسسات "برتون ودز" جهت گیری های اقتصادی آن را با نتایج مورد علاقه خود هدایت میکنند: نابودی صنایع کشور، کنترل معادن توسط "سرمایه گذاری" خارجی و در نهایت  ظهور نخبگان در ارتباط با سرمایه گذاری بین المللی .

رئیس جمهور موزامبیک" فیلیپ نیوسی" و رهبر حزب مقاومت ملی "اوسوفو مومدا" این توافقنامه را در میدان صلح در پایتخت "ماپوتو" با حضور رهبران کشورهای قاره از جمله روسای جمهور افریقای جنوبی"سیریل رامافوزا "و کشور روندا "پل کاگاما" با تشویق هزار تماشاگر که نسبت به خاتمه جنگ داخلی امیدوار شده اند امضائ کردند .

باید از این مراسم عکس زیبای گرفت، بویژه که  انتخابات ریاست جمهوری  در ماه اکتبر برگزار خواهد شد. انتخاباتی که بر خلاف گذشته رقابتی در ان وجود نخواهد داشت زیرا رهبر حزب "مقاومت ملی موزامبیک " اکنون خلع سلاح  و کاملا وارد بازی سیاسی شده است . او تعدادی از استان های موزامبیک را کنترل میکند و مایل است به لطف انتخابات اینده رئیس جمهور کشور شود .  همچنین دو حزب رقیب موافقت کردند که در اینده یک "حزب دمکراتیک " دو جانبه  مورد پسند غرب را تاسیس کنند که به آنها امکان میدهد هر مخالفتی علیه تصمیمات اقتصادی را خنثی کند . چنین تصمیمی در مقابله حتمی "اتحادیه ملی دهقانان" اتخاذ شده است که علیرغم سرکوب ها توانسته است به مبارزه خود با تظاهرات و اعتصابات ادامه دهد ."اتحادیه ملی دهقانان "تنها نیرو از طبقه اجتماعی است که قادر است با قدرت حاکم مقابله کند  و نیروهای  چپ را درصفوف خود  بسیج کند .

حال باید در انتظار انتخابات تشریفاتی بود که چگونه دو رقیب ثروت ملی یعنی "گاز مایع" را می خواهند میان خود تقسیم کنند.

اخیرا  ذخایر گاز بزرگی در استان "کابو دلگادو" در شمال کشور کشف شده است که از سال 2022 استخراج آن اغاز خواهد شد. تخمین زده میشود که در آمد سالانه گاز مایع کشور معادل 1.5 میلیارد دلار باشد. ذخایرجدید گاز، موزامبیک را به سومین کشور صادر کننده گاز مایع تبدیل خواهد کرد .  شرکت ایتالیایی "ایی .ان .ای" قرار دادی را برای استخراج گاز مایع با شرکت" بر تیش پترولیم" به امضائ رسانده است. برای این سفره رقیب دیگری ظاهر شده است. در منطقه "کابو دلگادو "جنبش اسلامگرای افراطی پر قدرت و خشنی ظاهر شده که دست کمی از داعش ندارد. اکنون این سئوال مطرح است که چه دست هائی آنها را دراین منطقه مستقر کرده است؟ و چگونه است که آنها بدون هیچ مانع و مزاحمتی درحال سازمان دادن و تکامل خود هستند؟ آیا یاید در انتظار "رسیدن میوه ای تلخ بود؟"

 

د .  https://www.humanite.fr/mozambique-un-accord-de-paix-qui-sent-fort-le-gaz-675708

  

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 703 - 24 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت