راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انقلاب سودان

روی مین های

انفجاری جنگ داخلی!

گزارش ویژه فرستاده اومانیته

ترجمه – آذرنگ

 

    

آنها که در سال 2 هزار تحت فرمان عمر البشیر ترور را در غرب سودان آغاز کردند امروز برای سرکوب انقلاب مردم در سودان جمع شده اند.

نیروهای هوادار رژیم سودان مسیر خارطوم را در پیش گرفته و اکنون با وانتهای تویوتا سلاح  سنگین و سبک به دست در حومه خارطوم مستقر شده اند. در هر تقاطعی در مسیر پایتخت در زیر سایه درختان برخی از سربازان روی فرشها دراز کشیده اند و برخی در کنار تجهیزات پرتاب موشک و بشکه های بنزین ابی رنگ چمباده زده اند. سربازان مدت 8 روز است که مردم را در حالت ترور و ترس نگهداشته اند. انها از طرف سرویس اطلاعاتی «نیس» و لباس شخصی ها و مقامات «حزب کنگره ملی» نزدیک به اخوان المسلمین که سی سال پیش عمر البشیر را به قدرت رساندند پشتیبانی می شوند.

دوشنبه جنجویها «قوای پشتیبانی سریع»در حومه خارطوم در فضای وسیعی که بین ستاد ارتش و رودخانه نیل واقع است مستقر شدند. منطقه ای که از 6 اوریل توسط انقلابیون سودانی اشغال شده است. انقلابیونی که با رویای برپائی سودان جدید در کنار همین رودخانه شب را به صبح می رسانند.

سپیده دم یک باره بطور شگفت انگیزی با وجود گفتگو بین دولت نظامی انتقالی و انقلابیون که به گفته مذاکره کنندگان به توافق نزدیک شده بودند حمله مزدوران عمر البشیر آغاز شد. هنوز اینترنت بطور کامل قطع نشده بود و به همین دلیل اولین تصاویر این حمله توسط شاهدان در محل با تلفن همراه ضبط شد.

ناپایداری در همه جا دیده میشود. مردم میگریزند، بدن ها خونین و نیمه سوخته زمین را فرش کرده است. جوانی با پیراهن زرد رنگ به خون آغشته تلوتلو خوران میدود و ناگهان نقش زمین می شود و برای همیشه خاموش می شود.

یک جوان دارفوری که اکنون در خارطوم کار میکند با زمزمه میگوید: «آنچه را که در دارفور در سال 2000 "حمیدتی"بر سر مردم آورد اکنون در اینجا تکرار میشود. ما همه در خارطوم گفتیم  مزدوران عمر البشیر روستاهای ما را به آتش کشیدند، به زنهای ما تجاوز کردند و روستائیان را یاغی خواندند وتا حد مرگ شلاق زدند. حتی زنده سوزاندند.

جنجوی«الجنجوید» یکی از قبیله های عرب عشایری در غرب کشوراست. تشکلی از «الرزیقات»و قبائل کشور چاد. در ابتدا این  شبه نظامیان از طرف دولت مرکزی برای سرکوب شورش دارفور در اواسط سال 2000 تشکیل شد و سپس «نگهبانان مرزی »شدند. در سال2013 تحت چار چوب سرویس اطلاعاتی «قوای پشتیبانی سریع » متشکل شدند. این نیرو مسئول مسدود کردن جریان مهاجرت بود و از لحاظ نظری به ارتش سودان پیوسته بود. انها از استقلال برخوردارند و ارتش و تجهیزات نظامی و سلاح و بودجه خود را دارند و تحت فرمان ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» رهبری میشوند. این نیرو در مقابل ارتش پاسخگو نیست. ژنرال «حمیدتی» مهارت های فراوانی در اختلالات و آشفتگی های سیاسی در سودان دارد و اخیرا با مهارتهای خود خارطوم را به لرزه در آورد. حمیدتی رئیس گارد شخصی عمر البشیر بود. او در ابتدای انقلاب یک باره به رژیم پشت کرد و «محافظ مردم» شد و از کسانی بود که حاضر به شرکت در سرکوب مردم نشد. او در ایجاد شورای نظامی انتقالی نقش داشت و در ماه اوریل معاون رئیس جمهورسودان شد. نیروهای او در حوادث فزاینده ای در مقابل سربازان ارتش منظم نقش داشتند .

اواخر ماه رمضان «حمیدتی» نیروهای خود را قبل از 3 ژوئن بطور منظم در تمام نقاط استراتژیک خارطوم مستقر کرد تا حدی که نقل و انتقال بدون برخورد با نیروهای او غیر ممکن است. اکنون نیروهای او زیر سایه درختان با تلفن های همراه خود ور میروند و با ولع شدید افطار میکنند و چرتی میزنند و به انتظار ادامه میدهند. سودانی ها به ما میگویند: «نگران نباشید "حمیدتی" تغییر کرده است و تصمیم گرفته که از مردم و انقلاب محافظت کند. او حتی تا دارفور رفت تا با گذشته خود ودا ع کند و توبه کند و اکنون با وجدان آسوده باز گشته است» باید یاد اور شد که جنجوی ها  از زمان حمله به دارفور در سال 2000 تا کنون تغییر اساسی نکرده اند. این بار تنها رژیم سودان نیست که آنها را تشویق میکند. حمیدتی احتمالا چراغ سبز را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی دریافت کرده است. جایی که چند بار و چند روز قبل از حمله اخیر به آنجا سفر کرد. یک سند در تاریخ 29 مه ارسال و تحویل 53 اتومبیل تویوتا و 12 مدل تویوتا لندکروز 2019 را از بندر جده عربستان به وزارت دفاع سودان ثابت میکند. روز بعد از حمله وسایل نقلیه جدید از این نوع در خیابانهای خارطوم  به گردش افتادند. هنوز برچسب گمرکات بر روی پنجره های این اتومبیل ها دیده می شد .

اکنون تقریبا ده هزار جنجوی در خیابهای اصلی خارطوم مستقر هستند، اما از خیابهای ثانوی پرهیز میکنند. این خیابانها در کنترل انقلابیون سودانی است. واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق مردم تصمیم گرفته اند در برابر کودتا مقاومت کنند .

کمپین نافرمانی مدنی از روز یکشنبه در خیابانهای خارطوم توسط نیروهای«آزادی و تغییرات» ائتلاف احزاب مخالف دولت و سندیکاهای حرفه ای برگزار شد وتا کنون موفقیت آمیز بوده است.

علی رغم تروریسم که سعی دارد به مردم سودان تحمیل شود جنجویها قادر به سرکوب انقلاب سودان نیستند.

. https://www.humanite.fr/corne-de-lafrique-les-janjawids-du-darfour-khartoum-la-mort-en-heritage-673461

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 694  - 23 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت