راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امکانات موشکی

ایران برای

دفاع از خود

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

 

 

   حمله 13 ژوئن در دریای عمان به دو تانکر نفتکش خطر آغاز یک جنگ را بوجود آورد. در حمله به تانکرها آمریکا و بریتانیا ایران را متهم می کنند، اما این تصور بوجود می آید که در این منطقه از جهان چیز دیگری که در دولت ترامپ برنامه ریزی شده درحال رخ دادن است. روز پیش از این حادثه نخست وزیر ژاپن «شینزو آبه» ضمن تلاش برای میانجی گری میان ایران و امریکا، سفری غیر معمولی به تهران برای انتقال«پیام» ریئس جمهور ترامپ انجام داد، ولی رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای پیشنهاد داده شده را رد کرد. خامنه ای در دیدار با«آبه» گفت که«من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم». وزیر امور خارجه آمریکا اذعان داشت که «آبه» از ایران خواسته است تا با واشنگتن مذاکره کند، اما تهران این ابتکار عمل آمریکا را رد کرده است. علاوه براین، آنطور که «پمپئو» ادعا می کند «رهبر حکومت ایران به ژاپن، ضمن حمله به تانکر نفتکش متعلق به ژاپن درست در آبهای ایران بی حرمتی کرده است». معلوم است که ایران چنین بیانیه کاملا غیر ممکن و تحمل ناپذیر دیپلمات ارشد آمریکایی را بطور جدی رد می کند. این حدس و گمان که در زمانی که نخست وزیر ژاپن با شخص اول جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش ها ملاقات می کند، مقامات ایرانی تلاش کنند سفر را برهم بزنند، چیزی جز  تعجب بدنبال ندارد.

سطحی بودن بیانیه «پمپئو» از این پیداست که طبق گفته او، ارزیابی دولت آمریکا به «سلاح مورد استفاده»،« سطح تجربه مورد نیاز برای اجرای عملیات» و به اینکه «هیچ کدام از گروه های وابسته ای که در این منطقه فعال هستند منابع و مهارتهایی با چنین درجه بالایی از پیچیدگی را ندارند» استناد می کند. «پمپئو» درباره اینکه در این منطقه در 25 مایلی ساحل جنوبی ایران در زمان حمله به تانکرها ناوشکن موشکی آمریکا چه کار می کرده است سکوت می کند. او همچنین توضیح نمی دهد که چرا هنگام تخلیه خدمه تانکر ژاپنی «کوکوکا کاریجیس» ناوشکن آمریکایی در کنار آن سردرآورده است و ملوانان تانکر«فرونت آلتایر» اساسا شهروندان روسیه هستند که توسط قایق های ایرانی در آورده شدند. ایران نخستین کشوری بود که برای کمک به کشتی ای که دچار حادثه شده بود آمد. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در روز 14 ژوئن گفت که ایران شدیدا «اتهامات بی پایه» آمریکا را رد کرده و این اتهامات را«مضحک، اما در عین حال هشداردهنده و خطرناک میداند». در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز گفته می شود که:« جنگ اقتصادی آمریکا و تروریسم علیه مردم ایران و حضور گسترده نظامی آمریکا در منطقه مانند گذشته منبع اصلی ناامنی و بی ثباتی در اطراف خلیج فارس است». در نشست ویژه شورای امنیت طرف آمریکایی شواهدی از مسئولیت ایران در مورد حملات ارائه نکرده است، اما رئیس جمهور «ترامپ» اصرار دارد که ایران طراح حملات به تانکرها در دریای عمان بوده است. «ترامپ» در مصاحبه تلفنی با «فاکس نیوز» گفت که «ایرانی ها این کار را انجام داده اند». هر چرخه ای از تشدید و تحریک آمریکا و ایران ما را به آستانه یک جنگ نزدیک می کند. دبیرکل سازمان ملل متحد «آنتونیو گوترس» نسبت به تشدید اوضاع و رشد درگیری در خلیج فارس هشدار داد و آن را برای تمامی جهان «غیرقابل قبول» خواند. «میلیتاری تایمز» با بیش از ده نفر از کارشناسان نظامی از جمله مقامات نظامی کنونی و پیشین آمریکا درمورد چشم انداز درگیری نظامی نظر خواهی کرد. دیدگاه غالب آنها این است که جنگ در عراق بنظر می رسد برای آمریکا یک پیاده روی آسان در مقایسه با درگیری نظامی با ایران است. کارشناسان اشاره می کنند که ایران  به احتمال قوی تمامی خلیج فارس را برای ناوهای جنگی آمریکا غیرقابل دسترس خواهد کرد. دفاع موشکی پیشرفته ایران تهدید جدی برای هوانوردی است و زرادخانه موشکهای بالستیک و موشکهای کروز اهداف نظامی آمریکایی را در منطقه تحت مسئولیت مرکز فرماندهی آمریکا به خطر خواهد انداخت. ایران بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشکهای بالستیک در منطقه را دارد و شمار زیادی موشکهای ضد کشتی کوتاه برد و سیستم پیچیده پدافند هوایی را در اختیار دارد.

گزارشهایی وجود دارد مبنی بر آنکه فرمان آمادگی به گروه های وابسته و طرفدار ایران برای ضربه زدن به آمریکا و متحدین آن در خاورنزدیک داده شده است.

هیچکس خواهان رویدادی مشابه آنچه که در حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بوجود آمد نیست. بسیاری از کارشناسان در این زمینه هشدار می دهند. در سناریوی نظامی، ایرانی ها در مبارزه با متجاوزان متحد خواهند شد. دولت ترامپ استفاده از«نمایش قدرت» برای ارعاب را دوست دارد و استراتژی کنونی نسبت به ایران- نخستین نمونه اجرای سیاست خارجی با بهره گیری از ارعاب و وحشت نیست. با این حال همانا این امر باعث می‌شود که در ایرانیها احساسات ضد آمریکایی تشدید شود.

جزییات مربوط به آنچه که در 13 ژوئن روی داد هنوز متضاد است. «پمپئو» دلایل قانع کننده و محکمی در حمایت از روایت آمریکایی ارائه نکرده است. جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که اتهامات آمریکا بخشی از «دیپلماسی خرابکارانه» به اصطلاح تیم«ب» است. این تیم شامل مشاور امنیت ملی آمریکا «جان بولتون»، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل، «محمد بن سلمان» شاهزاده عربستان سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی است. ایران هیچ شکی ندارد که مخصوصا این تیم «دیپلماسی کارشکنی» را ضمن ترس از میانجی گری نخست وزیر ژاپن بمنظور از بین بردن تنشهای افزایش یافته بین آمریکا و ایران، انجام داده اند.

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 695  - 30 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت