راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پرتگاه جنگ

در برابر

امریکا و ایران

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - الناز گرجی

 


«نیورک تایمز» گزارش داد که ریئس جمهور آمریکا «دونالد ترامپ» روز پنج شنبه 20 ژوئن حمله موشکی به ایران را تایید کرده بود، اما در دقایق آخر تصمیم خود را تغییر داد. به گفته یک مقام ارشد وزارت امورخارجه طرح حمله موشکی در پاسخ به ساقط کردن پهپاد آمریکایی به ارزش 130 ملیلیون دلار با موشک «زمین به هوای» ایران بوده است.
فرمانده پیشین نیروهای ناتو در اروپا «جیمس جی استاوریدس» هشدار داد که « دو کشور در بازی خطرناکی قرار دارند که می تواند بسرعت از کنترل خارج شود». در این میان منابع دیپلماتیک در مقر سازمان ملل در نیویورک به روزنامه اسراییلی «معاریو» اطلاع دادند که از 14 ژوئن، پیش از سقوط پهپاد آمریکایی، در کاخ سفید بحث هایی درباره طرح حمله تاکتیکی - موشکی به ایران جریان داشته است. طبق ادعای«معاریو» بمباران هوایی بررسی شده شامل تاسیسات نظامی- هسته ای ایران بوده است. یک دیپلمات غربی به روزنامه اسراییلی گفت «ضربه قدرتمند، اما محدود به یک هدف مشخص خواهد بود». «نیویورک تایمز» می نویسد، با این حال در جریان بحث «دونالد ترامپ» حمله موشکی «برای اهداف چندگانه، مانند ایستگاه های رادار و آتشبارهای موشکی» را تایید می کند. دستور لغو حمله به ایران در لحظه ای می رسد که هواپیماها در هوا و ناوهای جنگی وارد منطقه حمله شده بودند.
«تونی کارتالوچی» تحلیلگر شناخته شده ضمن تفسیر آخرین حادثه دریای عمان گزارش موسسه «بروکینگز» تحت عنوان «کدام راه بسوی ایران؟»را یادآورشد. در این گزارش سازماندهی «تحریک ایران» و متقاعد ساختن جامعه جهانی به ضرورت حمله آمریکا به ایران پیشنهاد شده است. آمریکا باید بتواند با تحریک ایران توجیهی برای حمله هوایی پیدا کند. بدیهی است که هر قدر اقدامات ایران تنفرانگیزتر، هر قدر مرگبارتر و هرقدر خشمگینانه تر باشد برای آمریکا بهتر است. البته کشاندن ایران به چنین تحریکی بدون پذیرفتن این بازی توسط بقیه جهان، برای آمریکا بسیار دشوار است». موسسه «بروکینگز» تاکید می کند: برای اینکه آمریکا بتواند بصورت مسلح نمایان شود، اوضاع باید چنین بنظر برسد که ایران «یک توافق بسیار خوب» را رد کرده و بهانه لازم را به «واکنش نظامی آمریکا » داده است. به نظر تحلیلگران «بروکینگز» حمله به ایران تنها زمانی ممکن است که اعتقاد به این باشد که به ایرانی ها پیشنهاد بسیار خوبی ارائه شده اما آنها آن را رد کرده اند و تمایل تهران دستیابی به سلاح های هسته ای است. مجله «آتلانتیک» «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را مبتکر و تشویق کننده تحریک علیه ایران می نامد. در این میان عدم پذیرش حمله به ایران توسط جامعه جهانی نقش مهمی بازی می کند.
28 ژوئن در وین نشست امضاء کنندگان توافق هسته ای با تهران برگزار خواهد شد. نماینده ایران، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس (بدون آمریکا) در سطح معاونان وزیران با هم دیدار خواهند کرد. ممکن است این آخرین شانس نجات معاهده بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران باشد.



تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 6 تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت