راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در مینسک

دیدارهای سیاسی

در سایه

المپیک اروپائی

ترجمه از منابع روسی و بلاروسی

"آزاده اسفندیاری"

 

    

دومین دوره مسابقات المپیک اروپایی که از چهار سال قبل پایه گذاری شد، از 21 تا 30 ماه ژوئن  ماه جاری در شهر مینسک پایتخت بلاروس با شکوه تمام در حال اجراست.

این مسابقات که زیر نظر کمیته المپیک اروپا برپا شده است، چهار سال قبل در پایتخت آذربایجان، باکو"در بالا ترین سطح زیبایی برگزار شد."

 در دور دوم این مسابقات 4 هزار ورزشکار از 50  کشور اروپا در دهکده المپیک اطراف شهر مینسک، در 15 رشته ورزشی در حال رقابت هستند. در مراسم افتتاحیه مسابقات برجسته ترین قهرمانان ورزشی اروپا هنرمندان و برخی از مقامات سیاسی دیگر کشورها حضور داشتند.

ابتدای مراسم با رژه ورزشکاران و پیشکسوت های ورزشی کشورهای شرکت کننده، از جمله  الکساندر مدویدیف، قهرمان کشتی جهان در هشت سال پی در پی، زمان اتحاد شوروی از بلاروس و حریف زنده یاد غلامرضا تختی، شروع شد. در ادامه برنامه، نوازنده ها، خوانندگان و رقصندگان برجسته از بلاروس کشور میهمان و روسیه با هنر نمایی های بی نظیر خود، تماشا گران و بینندگان تلویزیونی را مبهوت زیبایی های هنر خود کردند.

 افراد برگزیده این مسابقات، عملا اجازه شرکت در مسابقات المپیک تابستانی سال آینده را که در توکیو پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد به دست خواهند آورد.

 جهت بهره مند شدن از مناسبت های ورزشی، در راستای دوستی و نزدیکی ملت ها، ارتقای سطح روابط سیاسی و اقتصادی کشورها، برخی از مقامات و سران دولتی کشورهای مختلف اروپایی در مراسم افتتاحیه این مسابقات حضور داشتند. دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، ایگور دودون، رئیس جمهور مولداوی، خانم سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان، الکساندر وویچ، رئیس جمهور صربستان، رمضان قدیروف، رئیس جمهور خود مختارچچن در فدراتیو روسیه و...برای تماشای مسابقات و دیدار های سیاسی با یکدیگر و مقامات بلاروس وارد مینسک شدند. علاوه بر ملاقات های جمعی مقامات و رهبران خارجی با مقامات بلاروس، دیدارهای دو جانبه ای نیز با الکساندر لوکاشنکو، صورت گرفت.

 در نشست مدویدیف، نخست وزیر روسیه با رهبر و هیات دولت بلاروس، همچنان بحث بیست و چند ساله اتحاد دولتی و همگرایی دو کشور به میان آمد و مانند گذشته به آینده بی سر انجام واگذار شد. لوکاشنکو در یک کلام گفت، بررسی تفاهمات را با ولادیمیر پوتین ادامه خواهیم داد.

در دیدار جداگانه لوکاشنکو با ایگور دودون، رئیس جمهور مولداوی مناسبات دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این ملاقات دودون گفت، با وجود شرایط خاصی که در روز های گذشته در کشور ما به وقوع پیوست، دیدار از کشور شما را فرصت مغتنمی دانستم تا با رهبران کشور دوست، بلاروس تبادل نظر کنم. روز نهم ژوئن دادگاه قانون اساسی مولداوی که متاثر از سیاست های آمریکا و اتحادیه اروپا- خصوصا کشورهای لهستان و رومانی می باشد به شکل غیر قانونی حکم برکناری رئیس جمهور و انتخابات زود هنگام پارلمان را صادر کرد. دادگاه قانون اساسی ما، جدا از حد مسئولیت خود، پاول فیلیپ، نخست وزیر سابق را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد که با به خیابان آمدن مردم و دفاع از رئیس جمهور و مخالفت با حکم غیر قانونی دادگاه قانون اساسی، خود بخود این حکم باطل شد ( در کشور مولداوی انتخاب رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انجام می شود.م). نیرو های با نفوذی در کشور ما هستند که با نزدیکی و همکاری مولدای با روسیه و بلاروس و دیگر کشورهایی که با ما در منافع استراتژیک هم سو هستند سر ستیز دارند.

در دیداری دیگر، ملاقاتی بین نخست وزیر روسیه، رئیس جمهور صربستان و رئیس جمهور مولداوی با الکساندر لوکاشنکو و هیات دولت بلاروس برگزار گردید. در این نشست وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان و اروپا، مورد بررسی قرار گرفت و چندین قرار داد اقتصادی و بازرگانی بین طرفین به امضا رسید.

رئیس جمهور بلاروس هنگام ملاقات با رمضان قدیروف، ضمن سپاسگزاری از رئیس جمهور چچن، به مناسبت پایان دادن به جنگ داخلی و ایجاد آرامش و رابطه صلح آمیز با دیگر ملیت ها، بالاترین نشان دولتی بلاروس را به گردن وی آویخت.

الکساندر لوکاشنکو در ملاقات با هیات های مختلف دولتی و ورزشی میهمان در بلاروس، همواره بر دوستی ملت ها و روابط برابر حقوق بر اساس عرف و قول نامه های جهانی تاکید کرد. رئیس جمهور بلاروس، مردم و دولت این کشور را دوست همه مردم جهان خواند و اشاره کرد، ما همه مردم آزاده خواه جهان را به بهره گیری از امکانات ورزشی و فرهنگی فرا میخوانیم تا بدون توسل به خشونت و جنگ و خون ریزی و رد هر گونه راه حل های اقتدار گرایانه، به اعتلای صلح جهانی، جهت زندگی بهتر و شایسته انسانی در کره خاکی تلاش کنند.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 6 تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت