راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتقاد از دولت

منتخب پوتین

رو به افزایش است

گالینا پلاتوا - ساویتسکایا راسیا

آزاده اسفندیاری

    

روز بیستم ماه ژوئن، برای هفدهمین بار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر روی خط مستقیم تلویزیونی با مخاطبان خود به گفتگو نشست.

این برنامه حدود 2 میلیون و 660 هزار شرکت کننده داشت و غالبا از نارسایی های اقتصادی و  اجتماعی گله و شکایت داشتند. هر چند هدف از اجرای برنامه هایی از این دست با هزینه های بسیار، بالا بردن وجهه حکومت بین شهروندان روسیه می باشد اما برآورد کارشناسان از کم تر شدن علاقه مردم به چنین برنامه هایی خبر می دهد.

در همین زمینه گالینا پلاتوا، از روزنامه سوویتسکایا راسیا، پرسش و پاسخی را با الکساندر کراوتس، عضو فراکسیون حزب کمونیست روسیه در مجلس دوما انجام داده است.

 ابتدا کراوتس گفت، این بار از چهره رئیس جمهور خستگی و نا خرسندی به روشنی هویدا بود. شاید هم دلیل آن بیماری بود اما من فکر می کنم تاکید روی حرف ها و برنامه هایی که طی دو دهه گذشته تکرار شده است ملال برانگیز شده بود. آقای پوتین قبلا گفته بود، سوسیالیسم در کشور ما تکرار نخواهد شد. اعتمادی که او به بازار آزاد اقتصادی داشت از دست رفته است. تجربه ثابت کرده است که ایده هایی که در کشور پیاده شده اند، اعتلای اقتصادی را به همراه نداشته و نا توان از حل اساسی مشکلات  اجتماعی بوده است.

- رئیس جمهور اشاره کرد که دست آورد هایی وجود دارد...

- دست آورد های مورد نظر، مبهم و نا دقیق هستند. به عنوان مثال ایشان گفت، در روسیه برای زیر دریایی ها موتور ساخته نشده بود. ظاهرا به رئیس جمهور گفته نشده بود که در شهرهای نیژنی گراد و گورکی، زیر دریایی ها، ردیف روی ریل های نقاله آماده ورود به دریا وجود داشتند. مگر امکان دارد زیر دریایی را بدون موتور، بدون سوخت دیزل به آب سپرد؟

در فرازی دیگر او از دستاورد های کشاورزی و صادرات غلات به خارج از کشور صحبت می کند در حالی که واردات محصولات کشاورزی به کشور به شدت در حال افزایش هستند.

با تاسف می توان گفت آنچه در هفدهمین برنامه " رو در رو" با رئیس جمهور مطرح شد تکرار صحبت های قبلی بود. دیگر موقع آن فرا رسیده است تا ضعف قدرت حاکم شناخته شود: بی نظمی مزمن.

- موقعی که از وی پرسیدند: میهن دوستی" حزب روسیه واحد " ما را به چه سمتی هدایت می کند؟ او به توجیه فعالیت های این حزب پرداخت.

- به نظر من این توجیه تعجب بر انگیز نیست. پوتین توضیح می دهد: این حزب، یک حزب فرا گیر نیست اما در این شرایط برای روسیه لازم می باشد. آیا وجود این حزب ضروری است؟ بالا بردن سن بازنشستگی ضرورت جامعه بود؟ مالیات بر ارزش افزوده لازم بود؟ رشد دائمی تعرفه ها و قیمت اجناس مورد نیاز مردم که همواره به تصویب حزب روسیه واحد می رسد و لازم الاجرا می گردد، قانونی است و بار سنگینی بر دوش زحمتکشان کشور نیست؟

- از پوتین سئوال شد چرا " گایدریسم " را تا به حال نگه داشته است، جواب داد: از آن اکیپ فقط "گودرین " به جای مانده است ( گایدر و گودرین از مشاوران اقتصادی یلتسین و طرفداران سیستم نئولیبرالیسم می باشند .م).

- بله، همه این افراد جوجه هایی هستند که در لانه یلتسین بالنده شدند. در ساختار حکومت هیچ یک از طرفداران گایدریسم بدون توجه نمانده اند. همگی در دستگاه های دولتی مصدر امور هستند. شاخین، رئیس اتحادیه صنایع و کارفرمایان روسیه، پامفیلوا، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات کشور، چوبایس، رئیس روسنانو، گودرین، رئیس اطاق حسابرسی است...

- مردم از پائین بودن دستمزد خود شکایت داشتند و پیشنهاد دادند تا به مدیران و سران شرکت های دولتی نیز حقوق متعادل با آن ها پرداخت شود.

- پوتین گفت، به مدیران شرکت های دولتی نباید کمتر از آنچه دریافت می کنند پرداخت شود (حقوق آن ها بالغ بر میلیون ها دلار می شود) در غیر این صورت آن ها کار نخواهند کرد. واقعا خنده دار است...

 من می گویم، رئیس جمهور مانند رئیس محافظین الیگارش ها از پاسخ دادن مشخص به سئوال ها ابا دارد. هر چند ایشان اذعان دارند که حل مشکلات کشور بدون تنظیمات دولتی امکان پذیر نیست.

- از جانب پرسش کنند گان سئوال شد، موضوع 9 میلیارد پول سرهنگ زاخارچنکو و 13 میلیارد سرهنگ عضو " خدمات امنیتی فدرال " کجا رفته اند؟

- من فکر میکنم فرایند ادامه خواهد داشت. او گفت، پول هایی که از سپرده گذاران دزدیده اند به خزانه برگشت داده خواهد شد.

- دارو های مجانی در انبار ها موجود هستند اما در صورتی که کودکان بیمار از طریق اس م اس تقاضای درمان کنند؟

- این یک چیز وحشناک است. روزانه هر کانال، کودکان بیمار را نشان میدهد که تقاضای کمک مالی برای معالجه دارند. من فکر می کنم با مشکلات عدیده اجتماعی ارتباط مستقیم مردم با رئیس جمهور به خوش بینی عمومی نمی افزاید. وجود این کانال ها نشان دهنده آن است که سیستم پوتین کارایی لازم را ندارد. رئیس جمهور همواره از سیستم اتحاد شوروی بد گویی می کند اما بهتر است زمان استالین مورد مداقه کافی قرار گرفته شود تا متوجه گردیم در مسیر پیشرفت سوسیالیسم، در عرض 20 سال صنعت پایه ریزی و رشد به سزایی کرد. آموزش و پرورش و خدمات پزشکی برای عموم بدون پرداخت وجه قابل دسترس بود. بی سوادی عملا ریشه کن گردید.

 در جنگ کبیر میهنی کشور ما عملا تخریب شد اما تحت رهبری استالین به دست آورد هایی رسیدیم که در بسیاری از موارد به مقام اول جهان رسیدیم. روسیه بزودی به بیست سالگی مدیریت پوتین خواهد رسید لذا در مقایسه با گذشته، رتبه کشور به پائین و پائین تر رفته است. ما تا به حال از هزینه های همه جانبه میراث اتحاد شوروی بهره مند بوده ایم. با استفاده نا محدود از منابع طبیعی، بهره برداری بی رحمانه از کار زحمتکشان و به حساب نسل های آینده زندگی می کنیم. بدون این که بنیاد های اساسی برای آیندگان پی ریزی شده باشد، کشور را به صدور مواد خام برای شرق و غرب تبدیل کرده ایم. این است دست آورد سیستم سرمایه داری در روسیه.

- ولادیمیر پوتین، از سطح پائین بازدهی کار شکایت دارد...

- برای بهره وری از کار باید حداقل از تکنولوژی و مدرن سازی کارخانه ها شروع کرد. تحت هدایت استالین، کارخانه ها با جدید ترین تکنولوژی زمان ساخته شدند. امروز همانطور که پوتین می گوید، ما تبدیل به یک جامعه مصرفی شده ایم و تنها زباله تولید می کنیم.

- رئیس جمهور، کمونیست ها را در سقوط اتحاد شوروی متهم می کند.

- پوتین حتما فراموش کرده است که خود در حزب کمونیست عضویت داشته و در ساختاری که برای محافظت از کشور بود خدمت کرده است. در سال های 90 پوتین یک شهروند معمولی نبود. در شهر سن  پترزبورگ مسئولیت امنیتی شهر را داشت، سپس در دولت یلتسین مقام گرفت و رئیس امنیت دولتی فدرال روسیه شد و در نهایت به جای او قرار گرفت. همه واقف هستند در آن دوران بود که یلتسین کشتی اتحاد شوروی را با کینه به صخره ها کوبید.

بعد از نخست وزیری پیریماکوف، مردم به پوتین پیشنهاد دادند تا پاول گرودینین، مسئول موفق و کار دان ساوزخوز لنین (مجتمع تعاونی و کشاورزی- صنعتی در اطراف مسکو) را به نخست وزیری به پذیرد اما انتخاب گرودینین در امور اجرایی با محاسبات ایشان درست نمی آمد. ضمن این که حتی در شرایط حاضر یعنی تحت ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، الیگارش ها تلاش دارند تا ساوخوز موفق لنین را از چنگ مردم خارج سازند.

- بنظر می رسد گرودینین می توانست اقتصاد کشور را اعتلا بخشد. در حالیکه رشد تولید ناخالص ملی طبق آمار، 1.6 تا 1.3 در صد را نشان می دهد.

- بله، با چنین شاخص ها و گذشته ای نا موفق، کشور ما قادر نخواهد بود در میان پنج کشور برتر جهان قرار بگیرد. همه چیز نشان می دهد که ضرورت تغیر میسر دولت و کشور امری است ضروری. محافل حاکم فعلی همراه با الیگارش ها سد راه پیشرفت و اعتلای روسیه هستند. جای آن دارد تا رئیس جمهور صادقانه با مردم وارد گفتگو شود و بگوید: دولت کنونی قادر به حل مشکلات اجتماعی نیست و افراد توانمندی را معرفی کند.

http://sovross.ru/articles/1858/44569

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 13تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت