راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

چه کسانی از تنش

ایران وامریکا

سود می برند؟

 

    

اجلاس هفته گذشته گروه جی 20 در صدر اخبار جهانی و مربوط به کشور ما قرار داشت و مسئله ایران در مرکز مذاکرات و رایزنی‌ها بود. مسائل مهم دیگری مانند مناسبات آمریکا با چین و اروپا و همچنین ژاپن و روسیه و نیز دیدارهای در حاشیه این اجلاس مطرح شد.

در آستانه تشکیل جلسه جی 20 اعلام شد که جان بولتن مشاور امنیت ملی امریکا و دبیر شورای امنیت ملی روسیه و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم گفتگو کردند. محور گفتگوها ایران و سپس سوریه بود. دبیر شورای امنیت ملی روسیه "پاتروشف" که دراین دیدار حضور داشت در پایان این آن اعلام کرد:

"ایران متحد ما در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه بوده، هست و خواهد بود! آنچه در مورد شرکت ایران در انفجارِ نفتکشها ارائه شده مبهم و غیرقابلِ استناد میباشد! هرگونه تروریست و برابرِ داعش خواندنِ ایران قابل قبول نیست! اطلاعات نظامی ارتش روسیه نشان می‌دهد پهپاد آمریکایی در آبهای ایران بوده و نه آبهای بین‌المللی و روز 20 ژوئن به دلیل نقض حریم هوایی ایران ساقط شده است." آنچه در اجلاس اورشلیم مطرح شد و دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به آن اشاره کرد، در حقیقت بخشی از دستور کار دیدار و مذاکره ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس گروه 20 بود. پوتین در پی مذاکرات با ترامپ در یک مصاحبه گفت که درباره تسلیحات اتمی با ترامپ گفتگو کرده و نتایج مثبتی هم بدست آمده است. او بدون نام بردن از ایران گفت که درباره مهم ترین تنش‌های جاری با هم صحبت کردیم و به تفاهم‌هائی رسیدیم. بنوشته روزنامه فرانسوی اومانیته این تفاهم ظاهرا درباره امکان فروش نفت توسط ایران است. به نوشته همین روزنامه تفاهم‌هایی هم برای کاهش تنش و ادامه گفتگوها با کره شمالی حاصل شده است. به گفته پوتین درباره اوکرائین نیز قرار شد یک جلسه سه نفره با صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور جدید اوکرائین "زلسنگی" داشته باشیم.

در حاشیه همین اجلاس مسئله جنگ تجاری آمریکا و چین نیز مطرح شد که به اقتصاد آمریکا هم ضربه سنگینی وارد آورده است. لغو برخی تعرفه‌های تجاری علیه چین نشان می دهد که آمریکا می خواهد روی فشار بر اروپا و بویژه آلمان و فرانسه متمرکز شود.  

ترامپ نیز در مصاحبه کوتاهی که با خبرنگاران هنگام عبور از یکی از سالن‌ها داشت درباره دیدار با پوتین گفت: "دو قدرت بزرگ جهانی باید باهم همکاری کنند و این نکته‌‌ای بود که در دیدار با پوتین بررسی شد. در دیدار با مکرون رئیس جمهور فرانسه که با هم دیدار کردیم، باید بگویم که وی مناسبات اقتصادی فرانسه با ایران را مطرح کرد و این که می خواهد برای گفتگو با ایرانی‌ها به تهران برود که من آن را تائید کردم."

اجلاس گروه 20 و تفاهم‌های بدست آمده نشان داد که هنوز امکان اجتناب از برخورد و درگیری و درواقع ضربه نظامی آمریکا به ایران وجود دارد بشرط آنکه نیروهای راستگرا و جنگ طلب در آمریکا، ایران، اسرائیل و عربستان بگذارند. ما برای تاثیرگذاری بر روی کشورهای دیگر راهکاری جز دیپلماسی هوشمندانه و بهره گیری از اختلاف نظرها و تقویت عناصر متمایل به گفتگو و مسالمت نداریم یعنی همان مشی‌‌ای که در مجموع توسط وزارت خارجه دولت روحانی پیگیری می شود. متاسفانه روی مقام رهبری در این زمینه نمی توان حسابی باز کرد. امروز همه دوراندیشان اذعان دارند که ایشان فرصت بزرگ دیدار با نخست وزیر ژاپن را برای طرح شرایط ایران که می توانست بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها باشد از دست داد و عملا آمریکا را در موضع صلح خواه و ایران را جنگ طلب قرار داد. این موضعگیری با منافع مافیای قدرت و ثروت و سرمایه داری حاکم تجاری ایران اعم ازنظامی و دولتی  خصوصی که فقط در فضای تنش می توانند به حیات خود ادامه دهند کاملا هماهنگ است. آنها نمی خواهند اجازه دهند که مردم و کشور احساس ثبات و آرامش کند. در واقع تا منافع این مافیا نقش موثر در تصمیم گیری‌های اساسی جمهوری اسلامی دارد خطر جنگ هم کشور ما را تهدید می کند.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 13تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت