راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بهانه هائی برای

ادامه حضور

نظامی امریکا

درخاک سوریه

دمیتری سدوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

   

در ماه ژوئن «موسسه مطالعات جنگ» که به پنتاگون نزدیک است، گزارشی را منتشر کرد که بموجب آن که تا جمع کردن بساط داعش هنوز راه دارزی در پیش است.

طبق ارزیابی «اداره اطلاعات وزارت دفاع امریکا»، «داعش» در آگوست سال 2018 حدود 30 هزار نیروی نظامی داشته است. نویسندگان گزارش ضمن بخاطر آوردن اینکه طی چهار سال (2015-2011) «داعش» فلوجه، موصل و دیگر شهرهای عراق و مناطق بزرگی از سوریه را تحت کنترل خود داشت، ادعا می کنند که «داعش» توانایی بازسازی خود را نگه داشته است و می تواند بسرعت نیروهای تازه نفسی را جذب کند. نیروهای «داعش» غیر متمرکز و پراکنده است، اما این سازمان منابع مالی خود را حفظ کرده و در تدارک بازگشت به میدان نبرد است. سیستم تونلی و مناطق پشتیبانی «داعش» نابود نشده است. به نظر نویسندگان گزارش «داعش» بازسازی سازمانهای نظامی خود را شروع کرده است و در پایان سال 2018 و ماه های آینده  این سازماندهی قوی تر می شود. «ابوبکر البغدادی» رهبر «داعش» که مرده بحساب می آمد در واقع زنده است و توانسته کنترل بیشتری را بر سازمان های داعش بدست آورد و تکنیک دستگاه های انفجاری دست ساز بر روی اتومبیل ها را تکمیل می کند- این نوعی علامت تجاری خودویژه «داعش» است. سازماندهی چنین انفجارهایی توسط «امواج» برنامه ریزی می شوند. فعالیت های اطلاعاتی «داعش» استاندارد شده و پخش منظم برنامه ها و انتقال ها صورت می گیرند. مناطقی که «داعش» در عراق و سوریه از دست داده، ایمن نشده اند.

جنگجویان «داعش» بطور سیستماتیک مقامات محلی را از بین می برند. هدف از چنین عملیاتی تضعیف مقاومت و دامن زدن بر بی اعتمادی مردم نسبت به دولت مرکزی است. در سوریه «داعش» در سه جهت مبارزه می کند:

1-    با نیروهای دمکراتیک سوریه که توسط ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می شود.

2-    با ارتش دولتی و متحدان آن.

3-    با شعبه «القاعده» سوریه و «تحریر الشام» (هئیت تحریر شام).

نویسندگان این گزارش معتقدند که اگر آمریکا نیروهای خود را از منطقه ای که در خاک سوریه در آن مستقر است بیرون ببرد،«داعش» شانس گسترش کنترل بر مناطق بزرگی از عراق و سوریه را دارد. آمریکا  بخشهای متنوعی از نیروهای موسوم به دمکراتیک سوریه را که بدون حمایت آمریکا از هم می‌پاشند، تقویت می کند. تجهیز و تدارک عملیاتی این نیروها توسط داده های اطلاعاتی آمریکا وعملیات هوایی نیروی هوایی آمریکا همزمان با تامین هزینه اداره جنگ موجبات بقای نیروهای دمکراتیک سوریه را فراهم می آورد. نیروئی که علیه دولت مرکزی سوریه می جنگد و امریکا آن را آلترناتیو دولت سوریه میداند.

حضور آمریکا همچنین ترکیه را از تجاوز به شمال شرقی سوریه باز می دارد. در گزارش پیش بینی می کند که حمله جدید «داعش» مخرب تر از سال 2014 خواهد بود. در این میان «داعش» به تاکتیک های جدید مسلح می شود. این مسئله از بیانیه 31 ماه مه درمورد آغاز عملیات نظامی جدید تحت نام « نبرد برای فرسایش» مشخص شده است که باید موقعیت «خلافت» را در عراق و سوریه بازسازی و سپس موج حملات در اروپا را شروع کند. پیروزی پیش از این بدست آمده بر«داعش» طبق ادعای نویسندگان گزارش شکننده است و آمریکا باید با«داعش» با تلاش‌های جدید از جمله اعزام نیروهای اضافی به سوریه مقابله کند. در گزارش گفته می شود که شرکا و متحدان آمریکا باید بپذیرند که آمریکا تنها کشور اخلاقا بی عیب و نقصی است که قادر به کسب پیروزی است. ترکیه مخالف افزایش کمکهای آمریکا به نیروی دمکراتیک سوریه است و به نظر ترکیه آمریکا باید توجه بیشتری به افزایش کمک به بخشهای عرب (و نه کرد) نیروهای دمکراتیک سوریه  تمرکز کند که ترکیه را مانند کردها تهدید نمی کند.

در پایان نویسندگان اعلام می کنند که رئیس جمهور«دونالد ترامپ» که گفته بود پیروزی بر «داعش» بدست آمده اشتباه است. این نویسندگان خواستار اقدامات فوری برای سرکوبی شورش جدید«نیروهای مرگ» در عراق و سوریه هستند. ضمن ارزیابی محتوای گزارش، نمیتوان ندید که نویسندگان آن مشارکت گروه بندی‌های نیروی هوایی روسیه، سپاه پاسداران ایران و واحدهای «حزب الله» در جنگ علیه «داعش» را بطور کامل نادیده می گیرند. تاکید بر نقش برجسته «اخلاقا بی عیب و نقص» آمریکا نشان می‌دهد که گزارش قصد دارد دولت آمریکا را به تجدید نظر در تصمیم خروج نیروهای خود از سوریه متقاعد کند. پیشنهاد نادرست تقویت حمایت از بخشهای عرب نیروهای دمکراتیک به ضرر کردها، عدم درک ظرافت و ریزه کاری های اوضاع سیاسی را نشان می‌دهد. کردها در وهله نخست بخاطر استقلال خود و فقط در وهله دوم علیه «داعش» مبارزه می‌کنند. بازی با کردها از بازی های خطر ناک است. آنها می‌توانند بازی خود را علیه آمریکا آغاز کنند و مهمتر از‌همه نویسندگان ناگزیری حل سیاسی درگیری را نادیده می گیرند. تا زمانیکه پیش نیازهای یک گفتگوی سیاسی بین دولت و اپوزیسیون در سوریه پی ریزی نشده باشند،«داعش» دوباره و دوباره سر برخواهد آورد. کل گزارش «موسسه مطالعات جنگ» تلاشی است برای اثبات ضرورت تقویت و گسترش حضور نظامی دائمی آمریکا در منطقه.

 

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 27تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت