راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

احبه ای در زندان- یونگه ولت ترجمه رضا نافعی

"لولا" در زندان

از شرافت خود

و مردم برزیل دفاع کرد

 

   

 

نخستین مصاحبه در زندان: رئیس جمهور پیشین برزیل با دولتی که تحت تعقیب آن است، ( دولت بولسونارو)  تسویه حساب می کند. او ترجیح می دهد صدسال در زندان بماند ولی برای بدست آزادی  شرافتش را زیر پا نگذارد.

این ها سخنانی بود که "لولا داسیلوا" رئیس جمهور پیشین برزیل در نخستین مصاحبه خود، روز جمعه بیان کرد. او  در 7 آوریل 2018 دستگیر شد و هنوز زندانی است.

بیش از یک سال بود که رسانه های برزیل، بنا به حکم دادگاه اجازه دیدار مستقیم با او را نداشتند. این سیاستمدار حزب کارگر برزیل روز جمعه مجددا اجازه یافت که روزنامه نگاران را به حضور بپذیرد.

گفتگوی دوساعته او با نمایندگان چند روزنامه برزیلی در مقر پلیس فدرال در کورتیبا انجام شد و در ویدئو ضبط شد. 

کسب موافقت دیوان عالی دادگستری برزیل برای این دیدار  نیازمند به مذاکراتی یک ماهه بود.

لولا در این مصاحبه بر بیگناهی خود تاکید ورزید و فهرستی از  خدمات دولت خود را یاد آور شد.

 گرچه او خواستار اجرای عدالت در مورد خود شد ولی تاکید کرد که "او بیشتر نگران سرنوشت مردم برزیل است. زیرا آنها نمی توانند به راحتی از خود دفاع کنند". 

او ابراز اطمینان کرد که سرانجام روزی فراخواهد رسید که در آن معیار داوری در باره او  واقعیات باشند نه اخبار جعلی و عناوین جنجالی مجلات و روزنامه ها .

آنها که او را گناهکار می خوانند خود می دانند که دروغ می گویند. او خود خوابی آرام دارد و یقین دارد که تاریخ در باره او به درستی قضاوت خواهد کرد.

ولی او "با شوری تمام" در پی  برداشتن نقاب از چهره  "سرجیو مورو"  و رسوا کردن اوست. آنچه دادگستری ایالات متحده با کمک عوامل خود در برزیل علیه او بافته اند نمایشی است ساختگی ومضحک. 

آن قاضی که لولا را با شیوه های غیر قانونی به اتهام باصطلاح  رشوه خواری به زندان انداخت  و او را از لحاظ سیاسی از میدان به در کرد امروز، در کابینه "بولسونارو"ی فاشیست بر صندلی وزارت دادگستری تکیه زده است.

لولا معتقد است میهنش بشدت سقوط کرده است و "مشتی دیوانه" بر مردم برزیل حکومت می کنند. و حق مردم برزیل این نیست.

هنگامی که سخن از آرتور، نوۀ او به میان آمد، که  یک ماه پیش، بعلت مننژیت باکتریائی در هفت سالگی درگذشت، لولا بشدت منقلب شد. این نخستین بار بود که  لولا پس از بازداشت  برای مشارکت در مراسم تشییع جنازه نوه خود که با حضور و تحت نظارت یک گروه امنیتی بزرگ صورت  گرفت از زندان خارج شد  و توانست با عموم مردم تماس برقرار سازد.

بولسوناریو پس از دیدن ویدیوی لولا گفت موافقت دادگستری با این مصاحبه اقدام نادرستی بوده است.

قاضی عالی برزیل ریکاردو لواندوفسکی که راه را برای رسانه ها و طرح پرسش های خود از رئیس دولت سابق باز کرد گفت محدود ساختن حقوق اساسی زندانی غیر قابل قبول است .

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 689  - 12 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت