راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عراق در حال

پوست اندازی

برای یافتن

چهره ای نوین!

آنتون وسلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

   

مسئله حضور روزافزون نیروهای نظامی آمریکا در عراق ضمن نشان دادن گسیختگی ساختارهای آمرانه آمریکایی و رویارویی فزاینده نیروهای خارجی، موضوع بحث های جدی است. هنگامیکه دونالد ترامپ اعلام کرد که سربازان آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند تا «بر ایران نظارت کنند»، او جایی را که در آینده نزدیک تلاشهای عمده واشنگتن در خاورمیانه متمرکز خواهند شد را تعیین کرد. «جوی هود» کاردار موقت سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه ای در 19 فورال گفت که «نیروهای مسلح عراق آماده نیستند امنیت[عراق را] بدون حمایت نیروهای خارجی تامین کنند». در این میان بالاترین قدرت اجرایی عراق آمادگی خود برای «توسعه بیشتر همکاری استراتژیک با آمریکا را» نشان داد، یعنی اینکه خواسته‌های آمریکا را اجرا می کند. است که به توافق نامه‌های امنیتی امضاء شده باید پایان داد. نماینده مجلس "علی عبودی" اعلام کرد که  فراکسیون کردها و سنی‌ها در پارلمان عراق مخالف خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند و به ضرورت یک توافق جدید امنیتی با آمریکا اشاره کردند. کردها را میتوان فهمید، اما اگر اعراب سنی عراق به نفع حضور آمریکا باشند در این صورت آنها بوضوح ناچارند به اقدامات شبه نظامیان شیعه و سیاست مقامات فدرال به این امر واکنش نشان بدهند.

تشکل‌های شبه نظامی شیعی«حشد الشعبی» مخالف شدید حضور آمریکا هستند. این تشکلها در سال 2014 برای مقابله با تهاجم «داعش»ایجاد شدند. رهبران این گروه های رادیکال معتقدند که پیروزی بر «داعش» در حال حاضر حاصل شده است.علاوه بر این: آنها بارها نیروهای آمریکایی در عراق را تهدید به حمله کردند. در این میان دونالد ترامپ بازی جدیدی را به نمایش گذاشت: سپاه پاسداران ایران را سازمان تروریستی خارجی» اعلام کرد. در پاسخ تهران ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا را تروریست نامید و اعضای مجلس ایران یک عکس گروهی با لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتند. در اسراییل و عربستان سعودی از تصمیم ترامپ استقبال شد، در سوریه این مسئله بشدت محکوم شد. در بغداد چنین اقدامی را مؤدبانه «نادرست» خواندند، و درنهم آوریل عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تاکید کرد که بی طرفی عراق به نفع حفظ مناسبات خوب هم با تهران و هم با واشنگتن است.

چنین مانوری در عراق باعث واکنش شدید کاخ سفید شد: دهم آوریل معاون نخست وزیر خواستار انتخاب  بغداد بین آمریکا و ایران شد:« میتوان با بخشهای مسئله دار دولت ایران مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا با آمریکا و سیستم مالی ما رابطه داشت، اما نمی توانید هر دو را همزمان انجام بدهید».

واشنگتن بارها رسما پیروزی بر داعش را اعلام کرده، اما هر بار پس از آن گفتند که تروریستها گویا بصورت دیگری گروهبندی شده و این سازمان دوباره متولد می‌شود. در واقع فعالیتهای تروریستی – درگیری مسلحانه، انفجار، بمب گذاری، گروگان گیری ها- در ماه های نخستین سال جاری در استانهای انبار، بابل، صلاح الدین، کرکوک، بغداد دیده شده اند؛ در این جریانات بیش از 800 نفر قربانی شدند. با این حال هیچ بازگشتی به «خلافت» نبود. افت قابل توجه حملات تروریستی و شمار قربانیان مشهود و در دسترس است: اگر در سال 2014 در عراق در نتیجه خشونت مسلحانه 20218 نفر جان باختند، در سال 2018 این نمودار شش برابر – تا 3319 نفر کاهش یافت. تا حد زیادی توانایی رزمی ارتش عراق بازسازی شد. در کمیته پارلمانی در زمینه امنیت مسئله سازماندهی مجدد ساختارهای نیروهای زمینی بحث می شود- پیشنهاد خودداری از فرماندهی عملیاتی تحمیل شده توسط آمریکایی‌ها و باز گشت به ارتش شد. تجدید تسلیحات براساس نمونه های مدرن تجهیزات جنگی و سلاح ها همچنان ادامه دارد- در اوایل ماه آوریل از روسیه گروه چهارم تانکهای «ت.90 س.» برای نهمین لشگر زرهی وارد شد. پیشتر به عراق نمونه های مدرن دیگری وارد شده بود، از جمله سیستم پرتاپ سنگین و لرزه ای بنام «حرارت خورشید»، و در برابر این امر استدلال ضرورت حضور نظامی آمریکا بسیار ضعیف به نظر می رسد. امروز مسئله بازسازی اقتصادی عراق و بازگشت مردم به زندگی عادی، که در طول سالیان ویران شد در جای نخست قرار می گیرند. اما آمریکا بوضوح اشاره  میکند که برخلاف ساختن پایگاه های نظامی نوین، در بازسازی اقتصادی آنها آماده سرمایه گذاری پولی نیستند. در این شرایط رئیس جمهور «برهم صالح» ضمن پذیرفتن «م. بوگدانف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در بغداد در امور خاورمیانه و آفریقا  از روسیه خواست که «بطور فعال در بازسازی عراق و سرمایه گذاری در بخشهای نفت و گاز و انرژی مشارکت کند» و علاقه کشور خود به تقویت رابطه با مسکو«در سطح سیاسی، اقتصادی و سرمایه گذاری» را اعلام کرد. در اواخر آوریل در بغداد جلسه نوبتی بین کمیسیون دولتی روسیه و عراق در زمینه تجارت، همکاری اقتصادی و علمی - تکنیکی برگزار می‌شود، اما کارشناسان تردید ندارند که تصمیمات مهم در این زمینه اتخاذ خواهند شد- هنوز مسائل حل نشده زیادی وجود دارند.

فعالیت رو به رشد عربستان سعودی در عراق چشمگیر است. در آغاز ماه آوریل در بغداد دومین نشست دوجانبه شورای هماهنگی برگزار شد و هیئت نمایندگان عربستان سعودی ( 115 نفر) شامل هفت وزیر و سران شرکتهای بزرگ مالی بودند. رئیس نمایندگان وزیر تجارت و سرمایه گذاری «مجید بن عبدالله القصبی» اعلام کرد که چهارم آوریل در بغداد کنسولگری جدید عربستان سعودی افتتاح خواهد شد؛ باز کردن کنسولگری ها در سه شهر دیگر عراق پیش بینی می شود. رؤسای اتاق بازرگانی دو کشور یادداشتی را درباره گسترش مبادلات تجاری، همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری امضاء کردند. پیشتر ریاض تخصیص بلاعوض یک میلیارد دلار به عراق برای ساخت منطقه ای با زیرساخت های ورزشی را در بغداد اعلام کرده بود. شورای استانی بصره دوم آوریل یک جلسه فوق العاده برگزار کرد تا دوباره توجه دولت را به مشکلات مردم محلی که از کمبود خدمات اساسی و بیکاری رنج می برند جلب کند. شورا به آغاز طرح مطالبه  خودمختاری رای داد و در مورد آن نامه ای رسمی به نخست وزیر عراق و کمیسیون عالی انتخابات فرستاد. در این نامه یادآوری شده بود که تصمیم دولت عراق برای عدم تمرکز قدرت موثر نیست و همه پرسی لازم است. رئیس شورای استان بصره صباح البزونی اعلام کرد که «ما خودمان می خواهیم استان خودمان را اداره کنیم» و فعالان جامعه مدنی در حمایت از مطالبه سهم عادلانه در بودجه عراق و ایجاد منطقه خودمختار تظاهرات کردند. 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 689  - 12 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت