راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش ایران برای نیفتادن

در دام جنگ با امریکا

نیکلای بوبکین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

   

هشتم ماه مه یک سال از زمانیکه رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تصمیم گرفت از توافق هسته ای با ایران خارج شود گذشت. امروز خطر درگیری مسلحانه بین ایران و آمریکا تبدیل به موضوعی عمده در تفسیر رویدادهای خاور میانه شده است. پنجم ماه مه دولت ترامپ اعلام کرد که گروه ضربتی هوایی عازم خلیج فارس می شود. روز بعد چندین آژانس خبری ایران اعلام کردند که تهران در سالگرد خروج ایالات متحده آمریکا از موافقتنامه هسته ای از رعایت برخی از مفاد این توافق نامه امتناع خواهند کرد. به گفته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گسترش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس باید هشدار به ایران باشد. اینکه ایالات متحده آمریکا به هر گونه تجاوز علیه نیروهای آمریکایی با قدرت واکنش نشان خواهد داد. در شورای عالی امنیت ملی ایران تهدید «بولتون» را بعنوان تلاش«نامعقول» برای گسترش دامنه جنگ روانی ارزیابی کردند. سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران بیانیه بولتون را«لاف و گزاف و خود نمایی» نامید و اشاره کرد که مشاور امنیتی ترامپ «فاقد فهم نظامی و امنیتی» است.

درحال حاضر ناو جنگی «آبراهام لینکن» بصورت تحریک آمیزی وارد خلیج فارس شده است.

معمار اصلی سیاست سختگیرانه تر نسبت به تهران «جان بولتون» است. « پُلیتیکو» (سازمان روزنامه نگاری سیاسی مستقر در آرلینگتون ویرجینیا.مترجم) نوشت که «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در دوران ریاست جمهوری خود بیشتر از هر زمانی به جنگ با ایران نزدیک شده است. قائم مقام وزیر دفاع آمریکا «پاتریک شنهن» اعزام «آبراهام لینکن» به سواحل ایران را«انتقال دوراندیشانه ومحتاطانه در پاسخ به نشانه های تهدید واقعی از جانب ایران» نامید. کارشناسان به موضع خطرناک «پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اشاره می کنند. پاسخ او به درخواست روزنامه نگاران برای توضیح استقرار و صف آرایی نظامی در خلیج فارس مبهم و کشدار بود. «پمپئو» گفت «ما شاهد تشدید اقدامات از جانب ایران هستیم و ما ایرانی ها را برای حمله به منافع آمریکا مورد بازخواست قرار خواهیم داد.» وی اضافه کرد که اگر حملات توسط گروه شبه نظامی شیعه، حوثی‌ها یا «حزب الله» انجام شود، ایران مسئول این حمله خواهد بود. بیانیه «بولتون» چند روز پس از آنکه دولت ایران ابراز نگرانی کرد به اینکه «ترامپ» را در جنگ جدیدی درگیر می خواهند بکنند بیرون آمد. «پمپئو» و «بولتون» بیشتر متمایل به درگیری و جنگ با ایران هستند تا «ترامپ» که در این مسئله از بیم گرفتار شدن در جنگ در خاور میانه بیشتر محتاط است. «جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران در برنامه سی بی. اس بنام «سیمای ملت» گفت که «ما معتقد نیستیم که رئیس جمهور ترامپ بخواهد با ما مقابله کند. اما ما می دانیم که افرادی هستند که برای این در گیری تلاش می کنند». عقیده ای وجود دارد که پشت بیانیه خصمانه «بولتون» سازمان اطلاعاتی اسرائیل قراردارد.

موضوع توطئه های احتمالی ایران علیه آمریکا یا متحدانش دو هفته پیش در گفتگوهای کاخ سفید میان هئیت اسراییلی به رهبری مشاور امنیت ملی «میربن شابات» رئیس شورای امنیت ملی اسراییل و «جان بولتون» مطرح شد. درمورد سناریوهای هراسناک «موساد» روشن است که در جمع «ترامپ»  به آن توجه دارند. رئیس جمهور آمریکا ضمن استدلال تصمیم خود در مورد خروج از توافق هسته ای به داده های سازمان اطلاعاتی اسراییل درمورد ادامه توسعه هسته ای ایران استناد می کند. برای اسراییل با بسته شدن پرونده هسته ای تهران در استراتژی منطقه ای ایران چیزی تغییر نکرده است: رهبری ایران همچنان پایبند به عدم شناسایی دولت اسراییل است. اسراییل برای تغییر تناسب قوا به سود تهران بسیار نگران است و بیم دارد که ایران خود را از انزوای بین المللی  آزاد کند و تحریم های مستقیم آمریکا و اروپا برداشته شود. این دیگر یک ایران کاملا متفاوت خواهد بود، از این رو تمایل رهبری دولت اسرائیل به هرقیمت برهم زدن مذاکرات «شش جانبه» و دست یافتن به خروج آمریکا از این موافقت نامه بود. تنها نکته این است که اعمال سیاست فشار حداکثر توسط دولت ترامپ بر ایران هنوز نتایج مطلوب و مورد نظر اسراییل را فراهم نکرده است. اسرائیل برنامه موشکی ایران را در نظر دارد. خروج آمریکا از توافق هسته ای به کاهش آزمایشات موشکی منجر نشد، برعکس فعالیت ایران در این مسیر افزایش یافت. ایران در سال 2018 در مقایسه با سال 2017 شمار آزمایشات موشکی خود را بیش از دو چندان کرد، نظامیان ایران پرتاب هفت موشک میان برُد و پرتاب پنج موشک کوتاه برد را انجام دادند.

خروج ترامپ از برجام که به تحریک اسراییل انجام شد، نقطه عطفی در تاریخ پس از انقلاب ایران است. این تجربه به رشد ملی گرایی ایران و لطمه بزرگی برای اعتماد به غرب و تائید این نظر رهبر ایران است که بارها گفته به امریکا اعتماد نیست. تصمیم ترامپ همچنین همبستگی ترانس آتلانتیک را مورد سئوال قرار داد. آمریکا با خروج از برجام روابط خود با اروپا را نیز تیره کرد.

واشنگتن نمی تواند اروپایی ها (ناتو) را به جنگ با ایران بکشاند. تهران نیز از هیچ گونه تلاشی برای اجتناب از رویارویی تا انتخابات سال 2020 به امید اینکه ترامپ دوباره انتخاب نشود کوتاهی نخواهد کرد.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 691  - 26 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت