راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مین های آماده

 انفجار در

آبهای خلیج فارس

ترجمه و تدوین: آذرنگ

 

  

شاهزاده محمد بن سلمان روز 30 ماه مه از دوستانش (شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عربی) دعوت کرد تا راه حلی مشترک برای مقابله با خرابکاری در کشتی ها ی عربستان سعودی در بندر فجیره و حمله به ایستگاه پمپاژ نفت راه حلی مشترک بیابند. بدنبال این درخواست قرار است جلسه ای تشکیل شود. البته عربستان نامی از ایران نبرد و ظاهرا قرار هم نیست درجلسه مذکور مسئله نقش ایران در تخریب ها مطرح شود.

احتمالا تماس تلفنی وزیر خارجه امریکا "پمپئو" با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز در همین ارتباط بوده است.

درهمین فاصله حوثی های یمن که مناطق وسیعی از خاک یمن را کنترل می کنند مسئولیت حمله به دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان را پذیرفتند. عجیب آن بود که «جان بولتن» مدافع شدید سقوط رژیم ایران و مبتکر اصلی حمله به عراق در سال 2003 سکوت اختیار کرد، درحالیکه با توجه به اعلام مسئولیت حوثی ها دیگر نیاز به دروغ بافی از جانب او برای فراهم ساختن حمله نظامی به ایران نبود.

روز یکشنبه 12 مه دو کشتی عربستان سعودی در بندر فجیره امارات متحده اتش گرفتند. وزیر امور خارجه بریتانیا «جرمی هانت» قبل ازدیدار از همتاهای اروپائی و«مایک پمپئو» وزیرخارجه امریکا در بروکسل گفت « بدنبال یک اقدام تروریستی که به نظر میرسد از قبل طراحی شده بود واشنگتن را ناگزیر ساخت تا ناو هواپیمابر "ابراهام لینکن" وهواپیماهای بمب افکن ب 52 را به خلیج فارس اعزام کند زیرا ایران یک تهدید است.

آیا زیارت مکه توسط برادران عرب در تاریخ 30 مه فصل دیگری از سریال طرح های ایالات متحده در منطقه را ورق خواهد زد؟

از یک سال پیش و پس از خروج امریکا از معاهده هسته ای موسوم به "برجام" پیش بینی تنش های کنونی می شد. تنش هائی که اکنون وارد مرحله تازه ای شده است.

آیا در این نشست ریاض که به درخواست ولیعهد آن کشور و در آستانه زیارت کعبه تشکیل می شود نفت بر این حریق خواهد پاشید و یا آب؟

کشورهای خلیج فارس نگرانی های خود را در پیشگیری از عواقب جدی  حمله به تاسیسات و کشتی های نفتی و بحران در بازار جهانی نفت را از هم اکنون ابراز داشته اند. کاخ سفید از این ابراز نگرانی استقبال خواهد کرد و یا درباره آن ترجیح خواهد داد سکوت کند؟

استراتژی امریکا همچنان بر دو اصل استوار است:

الف- فلج اقتصادی ایران

ب- ترغیب ایران به دست زدن به یک  واکنش نظامی

رویدادهای یک هفته گذشته نشان داده که ایران از این استراتژی آگاه است و به همین دلیل از افتادن دام بند دوم آن پرهیز کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی "علی خامنه ای" این پرهیز و دور زدن استراتژی امریکا را در این جمله بیان داشت که "هیچ جنگی با ایالات متحده روی نخواهد داد."

بلافاصله وزیر امور خارجه عربستان سعودی «عادل الجبیر» نیز گفت «عربستان از هر اقدامی برای جلوگیری از جنگ برای دفاع از منافع خود ادامه میدهد ... البته اگر طرف مقابل قصد جنگ نداشته باشد.» 

هفته با وضعیت آماده انفجار پایان یافت. شاید هفته آینده نیز همین وضع را شاهد باشیم و یا تشدید آن با سخنان و موضع گیری های تازه ترامپ و یا تخفیف شرایط انفجاری، باز با هم با سخنان و موضع گیریهای ترامپ! اگر در این میان حوادثی روی ندهد که مین های کارگذاری شده درمنطقه منفجر شوند.

https://www.humanite.fr/comment/reply/672416

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 692  - 2 خرداد ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت