راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حادثه فجیره

تکرار بهانه های

جنگی امریکا!

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

    

روز یکشنبه یازدهم ماه مه در آبهای ساحلی امارات متحده عربی در نزدیکی بندر «فجیره» چهار تانکر نفتکش مورد حمله قرار گرفتند. یکی از این چهار تانکر زیر پرچم امارات متحده عربی بود، دیگری با پرچم نروژ. دو تانکر دیگر متعلق به عربستان سعودی بود که این حادثه را تهدیدی برای امنیت منابع جهانی نفت خواند.

سیزدهم ماه مه امارات متحده عربی بطور رسمی در خواست کمک فنی از آمریکا برای ارزیابی صدمات وارده به کشتی‌ها کرد. کارشناسان آمریکایی به گزارش«س.ان.ان» آسیب ها را بررسی و تعیین خواهند کرد که آیا آنها توسط موشک یا سلاح دیگری ایجاد شده اند. پیش از این مقامات دریایی آمریکا اظهار داشتند که «ایران یا گروه های وابسته به آن» می توانند کشتی های تجاری و زیرساختارهای تولید نفت در منطقه را هدف قرارداده باشند.

بندر«فجیره» که در 140 کیلومتری جنوب تنگه هرمز قرار دارد یک مسیر آبی مهم استراتژیک است که خلیج فارس را به دریای عرب متصل می‌کند. از طریق تنگه هرمز حدود 20 درصد کل حمل ونقل نفت جهان به بازارهای اروپا و آسیا عبور می‌کند. در «فجیره» بزرگترین مرکز ذخیره سازی نفت خام در جهان درحال ساخت است. حمله به تانکرها در امارات متحده عربی آنطورکه انتظار میرفت منجر به افزایش قیمت نفت شد. چند روز قبل از این حوادث  پنجم ماه مه «جان بولتون » وزیر امور خارجه آمریکا از اعزام گروه ناوهواپیما بر ضربتی نیروی دریایی آمریکا به رهبری ناو هواپیما بر ایالات متحده آمریکا «آبراهام لینکن» و یک گروه تاکتیکی بمب افکن های «ب.52» به منطقه خبر داد. چند روز بعد «پنتاگون» انتقال اضافی ناو نیروبر«یواس اس آرلینگتون» و تعدادی سیستم دفاع هوایی «پاتریوت» به خاورمیانه را اعلام کرد.

«پنتاگون» این افدامات را پاسخ به «تهدید جدی» ایران اعلام کرد. به گفته «وال استریت ژورنال» سازمان اطلاعاتی آمریکا گویا اطلاعاتی را درمورد حملات برنامه ریزی شده توسط ایرانی‌ها به نیروهای نظامی آمریکا دریافت کرده است. تا آنجا که به رویداد حمله به چهار تانکر نفتکش مربوط است این رویداد می تواند یک حمله کلاسیک تحت پرچم انحرافی باشد. چنین مواردی در تاریخ نظامی آمریکا بسیار است. پنجم فوریه سال 1898 تحت شرایط نامعلومی در بندرگاه هاوانا رزمناو زرهی آمریکایی «مِن» منفجر و غرق شد. آمریکا اسپانیایی‌ها را به انفجار متهم کرد و  25 آوریل سال 1898 جنگ با اسپانیا را به بهانه آزاد سازی مردم مستعمرات اعلام کرد. نیروهای نظامی آمریکایی به کوبا، فیلیپین، گوام و پورتوریکو اعزام شدند. هنگامی که در سال 1910 کار روی «مِن» آغاز شد، با توجه به چگونگی آسیب دیدگی رزمناو مشخص شد که این کشتی جنگی از انفجار درونی غرق شده است. بعدا اسناد مربوط به این رزمناو طبقه بندی شد.

هفتم ماه مه سال 1915 آمریکا زیردریایی های آلمانی کشتی غول پیکر مسافربری «لوزیتانیا» را زیر ضربه قرار داد. کشتی با نامی نقاشی شده و سایه‌دار و بدون پرچم کشوری نیویورک را ترک کرد و وارد منطقه‌ای شد که توسط آلمان ها بعنوان «منطقه جنگی زیر آب» تعیین شده بود، جایی که توسط اژدر زیردریایی آلمانی کشتی منهدم و غرق شد. 1198 نفر به هلاکت رسیدند. این حادثه برای اعمال فشار بر افکارعمومی درآمریکا و سایر کشورها که بشدت نگرش آنان را نسبت به آلمان تغییر داد بکار برده شد. در سال 1941 رئیس جمهور آمریکا «فرانکلین روزولت» از آمادگی حمله ژاپن به «پرل هاربر» اطلاع داشت، اما هیچ اقدام لازمی را برای جلوگیری از آن انجام نداد: برای او بهانه ای برای ورود به جنگ لازم بود. در سال 1964 حادثه «تونکن»، نبرد دریایی بین ناوشکن«مدوکس» و سه ناوچه ویتنام شمالی اتفاق افتاد. براساس روایت رسمی ویتنام اسکادران ناوچه‌های اژدرافکن«قهرمانانه به ناوشکن آمریکایی حمله کرد و«مدوکس» را از آبهای ساحلی بیرون راند». در چهارم اوت در خلیج «تونکن» توفان گرمسیری در حالیکه ناو جنگی آمریکایی با ظاهر شدن اشیاء ناشناخته روی رادار آتش می‌گشود، آغاز شد. هواپیماهایی که از روی ناو هواپیمابر بلند می شدند هیچ ناو جنگی خارجی را نیافتند، اما رئیس جمهور آمریکا «لیندن جانسون» دستور حملات هوایی علیه پایگاه ناوچه های ویتنام شمالی را داد.

کنگره آمریکا قطعنامه «تونکن» را که به رئیس جمهور بکارگیری نیروهای مسلح آمریکا برای«دفاع از آزادی کشورهای حنوب شرقی آسیا» را اجازه می‌داد تصویب کرد. بدین ترتیب جنگ در ویتنام آغاز شد. هنگامی که آژانس امنیت ملی برخی اسنادی که مربوط به حادثه خلیج«تونکن» بودند راعلنی ساخت، بین این اسناد مقاله‌ای از تاریخ‌ نگار«روبرت هانیوکا» وجود داشت که در آن نوشته بود که آژانس امنیت ملی بطور عمدی به رهبری آمریکا گزارش های تحریف شده از رویدادهای چهارم آگوست سال 1964 ارائه می‌داده است. انفجار برج «دوقلو» در نیویورک در یازده سپتامبر سال 2001 بهانه‌ای شد برای دخالت نظامی به افغانستان. سلاح های افسانه‌ای کشتار دسته جمعی صدام حسین بهانه‌ای به آمریکا برای آغاز جنگ با عراق داد. در سوریه بارها تحریکاتی روی استفاده سلاح های شیمیایی انجام گرفت. حادثه «فجیره» کاملا می‌تواند حمله نوبتی آمریکا بمنظور برانگیختن افکارعمومی جهان علیه ایران باشد. به احتمال زیاد تشدید اوضاع پیرامون ایران مانند تحریکات نظامی آمریکایی‌ها نسبت به کره شمالی به پایان خواهد رسید. با این حال تشدید تنش‌ها پیرامون ایران اوضاع خطرناکی را در مسیر استراتژیکی حمل و نقل جهانی نفت بوجود می آورد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 692  - 2 خرداد ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت