راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 693

یا رهبر خود مذاکره کند

یا روحانی را مسئول مذاکره کند

 

   

بدنبال سفر دونالد ترامپ به ژاپن، اعلام شد که نخست وزیر ژاپن در چارچوب طرحی برای میانجیگری میان ایران و امریکا به تهران سفر خواهد کرد. ظاهرا ترامپ نیز در جریان سفر به ژاپن، پشتیبانی خود را از سفر نخست وزیر آن کشور به ایران اعلام کرده است. در عین حال نخست‌وزیر ژاپن در نشست خبری خود با ترامپ گفت: ما موضع خود را درباره برجام اعلام کرده‌ایم. صلح و ثبات در غرب آسیا برای ژاپن، آمریکا و تمام جهان مهم است.

اعلام سفر نخست وزیر ژاپن در حالی است که قرار است نخست وزیر عراق نیز در چارچوب فراهم کردن زمینه مذاکرات میان ایران و امریکا بزودی به تهران سفر کند. در هفته اخیر وزیرخارجه عمان نیز به ایران آمد و مستقیما با رهبر جمهوری اسلامی گفتگو کرد. هر چند برخی ملاقات وزیر خارجه عمان با رهبر را به معنای کنار گذاشتن وزارت خارجه از امور بین المللی و تصمیم های مربوط به رابطه با امریکا می دانند. اما در واقع ملاقات مستقیم با رهبر از آنروست که طرف های میانجی می خواهند مسائل را مستقیم از زبان خود وی بشنوند تا بعدا زیر آن نزند، همانطور که بارها در باره برجام جا خالی داده است. از طرف دیگر هم وزارت خارجه روحانی هم ترجیح می دهد توپ مذاکرات را به زمین بیت رهبر بیاندازد و از کانال خود او پیش ببرد تا بعدا طلبکار دولت و ملت نشود یا اینکه مسئولیت و اختیارات را صریحا و کاملا به دولت واگذار کند.

به هر حال آنچه مهم است نفس کوشش و تلاش برای میانجگیریست که از قرار در حال پیشرفت است. سخنان اخیر ترامپ در کنفرانس مشترک خبری با نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه:

«ما می‌توانیم با ایران به توافق برسیم. به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم. اعتقاد دارم که رسیدن به یک توافق جدید با ایران امکان پذیر است. من بدنبال ضربه زدن به ایران نیستم، فقط می خواهم مطمئن شوم که ایران سلاح اتمی تولید نخواهد کرد. همچنین اعتقاد دارم که باید ایران  به عرصه بین المللی باز گردد زیرا این کشور ظرفیت اقتصادی عظیمی دارد.»

 می تواند علامتی باشد برای تامین خواست ایران که مذاکرات از موضع تهدید نباید باشد.

از طرف دیگر ایران پیشنهادهایی برای انجام گفتگو با عربستان و کشورهای منطقه و همچنین انعقاد یک قرارداد عدم تجاوز را داده است که با استقبال روسیه هم مواجه شده است. ضمن اینکه گفته می شود که رئیس جمهور روسیه بزودی به عربستان سفر خواهد کرد که در اینصورت چنین قراردادی می تواند در گفتگوهای رهبران روسیه و عربستان نیز مطرح شود. سخنان ترامپ می تواند رهبران عربستان را تشویق کند به اینکه به گفتگو با ایران تن دهند.

اگر همه تحولاتی که در یکی دو هفته اخیر صورت گرفته در جهتی مثبت به پیش رود و از  داخل و در منطقه کسانی که حیات اقتصادی و سیاسی شان با تنش و جنگ گره خورده و بویژه نفوذی های درون حاکمیت جمهوری اسلامی نتوانند در آن اخلال کنند می توان امیدوار بود که راه برای کاهش تنش و مذاکره میان ایران و امریکا هموار شود. 

قطعا مردم ایران و منطقه جنگ نمی خواهند و چنین جنگی بسود هیچکس نیست، همانگونه که دلیلی برای ادامه ستیز و عدم مذاکره میان ایران و امریکا وجود ندارد. اگر واقعا قصد مبارزه با امریکا وجود داشته باشد راه آن در تقویت اقتصاد ملی و کاهش وابستگی به نفت و ممانعت از افزایش صادرات مواد خام غیرنفتی و راه انداختن تولید ملی است. تا زمانی که چنین اقتصاد ملی و تولیدی سازمان نیابد هرگونه سخن از مبارزه با امریکا یا غرب جز یک عوامفریبی پرهزینه و غیرملی چیز دیگری نیست.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 693  - 9 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت