راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"برنی سندرز"

به میدان انتخابات

در امریکا می رسد؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

مصاحبه روزنامه اومانیته با «جان ار .مک آرتور»  سردبیر ماهنامه «هارپرز» امریکا. او نویسنده  مقالات متعددی از جمله «توهم اوباما» در سال 2012 و یکی از شایسته ترین ناظران سیاست ایالات متحده است .

اومانیته: دیدگاه شما نسبت به کاندیداهای دمکرات در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا چیست؟

مک آرتور: به نظر من «برنی سندرز» تنها کاندیدایی است که میتواند دونالد ترامپ را در انتخابات شکست دهد. «سندرز» در سال 2016 در انتخابات مقدماتی که در ایالت «پنسیلوانی و میشیگان» برگزار شد موفق شد با انتقاد از «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات خود در مورد توافقنامه تجارت آزاد «آلنا» و همچنین با پیشنهاد افزایش دستمزد کارکنان و کارگران او را شکست دهد. او با پیشنهادهای خود رای دهندگان سیاه پوست و سفید پوست، بیکاران بی خانمان و طبقه متوسط را به طرف خود جذب کرد. پیروزی ترامپ در اثر غفلت دمکرات ها در سه ایالت کلیدی «میشیگان، ویسکانسی و پنسلوانیا» امکان پذیر شد. ترامپ با سخنرانی ها و وعده هایی همه فریب توانست در انتخابات پیروز شود. اکنون «برنی سندرز» در دوره مقدماتی درون حزبی با چهار رقیب خود که به اصطلاح «چپ» خوانده میشوند «کامالا هریس، کوری بوک، الیزابت وارن و کیرستن گیلبرند» رقابت میکند. سناتور نیویورک «کیرستن گیلبرند» یکی از «محصولات وال استریت» است.  «کوری بوکر» اوبامای دوم محافظه کارتر از او. فقط «الیزابت وارن » رقیب اصلی سندرز در دور اول انتخابات خواهد بود. شرود برون سناتور ایالت اوهایو نیز میتواند کاندیدای جالبی در  این دوره انتخاباتی باشد.

اومانیته: آیا با توجه به نتایج انتخابات 2016 حزب دمکرات هنوز رهبران این حزب قانع نشده و سیاست آنها را تغییر نداده است؟

 مک آرتور: رهبری ماشین حزب دمکرات در اختیار «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا، «چارلز شومر» رهبر گروه حزب دمکرات در مجلس سنا از ایالت نیویورک و باراک اوباما از «ایلینوی» باقی مانده است. انتخاب رئیس کمیته ملی حزب دمکرات اولین نبرد بین دو جناح در فوریه سال 2017 بود. جناح «سندرز» نامزدی یک امریکائی افریقائی تبار و مسلمان از ایالت مینه سوتا «گیت الیسون » را اعلام کرد شخصی که از محبوبیت زیادی در میان امریکایها  برخوردار است اما اوباما از وحشت از استقرار سنت دمکراتیک در حزب  یکی از اعضای برجسته حزب «توماس پرز» را انتخاب کرد که بطور تدریجی «پرز» در انتخابات پیروز شد. انتخابات درون حزبی یک مبارزه واقعی بین دو جناح در حزب دمکرات را نشان میدهد. اما« سندرز» از  حمایت شهروندان تمام ایالات امریکا برخوردار است، فقط کافیست به سیستم مالی برای تامین هزینه های انتخاباتی او توجه کنیم. جمعیت گسترده ای از مردم با پولهای ناچیزخود از او در انتخابات حمایت میکنند. اما محور پایدار کلینتون - اوباما سدی در مقابل «سندرز» و مانع تحولات در حزب دمکرات است. حزب هنوز توسط مجموعه ای از «بارون ها» نظیر«پلوسی ،کلینتون، شومر و اوباما» رهبری میشود. انها برای جلوگیری از پیروزی سندرز در دوره مقدماتی انتخابات از هیچ چیز دریغ نخواهند کرد.

اومانیته: آیا نامزدهای حزب دمکرات ممکن است به توافق برسند و به نفع یک کاندیدا کنار بروند؟

مک آرتور: نه چنین چیزی ممکن نیست. چندین روزنامه از این ایده دفاع میکنند که «سندرز» قربانی موفقیت خویش است. هواداران و همکاران او که از ایده او دفاع میکنند باید صحنه را ترک کنند تا  به یک نسل جوان که کمتر رادیکال است اجازه دهند که از حقوق مردم از جمله بیمه رایگان و افزایش هزینه خدمات اجتماعی برای شهروندان بی مسکن و بیکاران و افزایش مالیات برای  ثروتمندان و غیره ...مبارزه کنند. رسانه های لیبرال و اولیگارشی دمکرات میخواهند سندرز و ایده او را دفن کنند و مانع هر گونه تحولات نوین در جامعه شوند. هدف این است که فردی مانند "جو بایدن" را شهروندان امریکایی انتخاب کنند. راه دیگر برای دستیابی به این هدف: برگزیدن نمایندگان فوق العاده حزب در تمام ایالت ها است تا مانع  پیروزی سندرز در انتخابات شوند.

 

 https://www.humanite.fr/article-sans-titre-668577

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 684  - 16 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت