راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا درتدارک

یک جزیره مستقل

در خاک سوریه!

دمیتری سِدوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

  

23  سپتامبر دبیر کل سازمان ملل متحد خبر از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه داد. این کمیته متشکل از 150 نفر است، 50 نماینده از دمشق، اپوزیسیون ها و جوامع مدنی. هر گروه دارای 15 کارشناس است. کار کمیته از 30 اکتبر در «ژنو» آغاز شده است.

 در مورد اشغال منطقه نفتی «دیرالزور» سوریه توسط آمریکا، وزیر دفاع آمریکا " مارک اسپر" در یک مصاحبه خبری گفت که « نیروهای آمریکایی در این منطقه استراتژیکی باقی خواهند ماند ، تا از دسترسی داعش به این منابع حیاتی جلو گیری کند. ما  با نیروی نظامی قاطع به هر گروهی که امنیت نیروهای ما را در اینجا تهدید کند پاسخ خواهیم داد». «اسپر» به این پرسش که آیا امریکا قصد دارد به  سوریه و روسیه اجازه کنترل میادین نفتی سوریه را ندهد گفت: « پاسخ کوتاه است، آری. در حال حاضر قصد ما همین است».

آمریکا به این ترتیب می خواهد مذاکرات جاری در «ژنو» را تحت الشعاع قرار ‌دهد. صحبت درباره تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه در شرایط اشغال خارجی بخشی از خاک آن، کاری که آینده تیره ای دارد. آینده ای که امریکا اکنون به آن نمی اندیشد.

«نیویورک تایمز» می نویسد:« هدف واقعی دولت «دونالد ترامپ» این نیست که اجازه ندهد دست داعش به نفت سوریه برسد، بلکه قصدش تصاحب نفت سوریه از یکسو و ندادن امکان بازسازی سوریه از در آمد نفت به دولت اسد است.

در اینجا بلافاصله چندین پرسشی بوجود می آید که اگر این اشغال و تصرف برای مدت طولانی و برای آینده ای غیر قابل پیش بینی  برنامه ریزی شده، لازم است آنرا «قانونی کرد». اما در چارچوب سازمانهای بین المللی این امر غیرممکن است، از این رو برای واشنگتن تنها یک راه باقی می ماند – ایجاد استان «دیرالزور» جدا شده از سوریه و یک دولت جدید کوچک. برای این کسب اعتماد قبایل سنی محلی لازم است و افزایش شمار کردهای ساکن آنجا که از نو ابزاری برای واشنگتن بشوند. درصورت بودن این شرایط رفراندم«هدایت شده» در مورد خروج استان از ترکیب جمهوری عربی سوریه قابل تصور می شود.

به عقیده کارشناسان بنیاد آمریکایی خاورمیانه، متحدین آمریکا نیز در این منطقه حضور دارند. این نه تنها کردها که بیشتر از یک سوم مردم منطقه را تشکیل نمی دهند، بلکه قبایل دیگری هستند که «از رژیم اسد زیان دیده اند».  علاوه بر اجحاف از سوی دمشق این قبایل عرب سنی بطرز بی رحمانه ای توسط تروریست های داعشی قتل عام شدند. طبق ادعای کارشناسان بنیاد خاورمیانه در منطقه «دیرالزور» توسط تروریستها حدود 10 هزار سنی کشته شدند و آنها ورود آمریکایی ها را بعنوان رهایی از ظلم پذیرفته اند. اعلام یکی از استانهای سوریه بعنوان« دولت مستقل» کاملا در طرح آمریکایی« خاورمیانه بزرگ» قرار می گیرد. همزمان مسئله افزایش شمار کردها در «دیرالزور» همچنان باقی است. عربهای سنی محلی از کردها در اینجا انتظاری ندارند، اما واشنگتن می تواند این امر را نادیده بگیرد، چون هدف اصلی- ایجاد سرپلی برای عملیات استراتژیکی برای تخریب بعدی رژیم اسد است. یعنی ترامپ وعده های انتخاباتی خود را نفی می کند و ضمن تصور اینکه استفاده از نیروهای خشن و بی رحم موفقیت را تضمین خواهد کرد در مسیری که «اوباما» پیش گرفته بود قرار می گیرد. حرکت غیرمنتظره واشنگتن نمی تواند موجب واکنش منفی استانبول نشود که همواره همکاری آمریکایی ها با کردها را محکوک کرده به این  ادعا که در جهان می خواهد یک دولت کرد را در مرزهای ترکیه ایجاد کند. اشغال آمریکا نه تنها موجب محکومیت او بلکه مخالفت و مقاومت روسیه، سوریه و ایران می شود که نهایت تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ بکار بستند و در برابر « پشتک واروی» رئیس جمهور آمریکا تسلیم نشده اند.« نیکلاس هراس» محقق مسائل خاور میانه در مرکز واشنگتن در زمینه امنیت جدید آمریکا می نویسد:« اظهارات رئیس جمهور آمریکا یک فاجعه کلامی استراتژیک است که موضع بدخواهان و دشمنان آمریکا را که ادعا می کنند مداخله پایه قانونی ندارد تقویت می کند». آژانسهای خبری از آغاز درگیری های ارتش عربی سوریه با شبه نظامیان کرد در منطقه «دیرالزور» گزارش می دهند که در آن هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا دخالت می کنند. اگر واشنگتن به جلب و بکار گرفتن وسیع واحدهای کرد در نبرد با ارتش عربی سوریه متوسل شود، این امر بر امید کردها به گفتگو با دمشق خط بطلان می کشد که پس از آغاز عملیات «چشمه صلح» ترکیه ظاهر شده بود. بار دیگر آینده کردهای سوریه زیر سئوال خواهد رفت. حدس و گمان ترامپ مبنی بر اینکه در بازسازی مجتمع نفتی استان «دیرالزور» غولهای نفتی مانند «اکسون موبیل» می تواند شرکت کند، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. ادامه قاچاق نفت به عراق به روشی اهداف سیاسی و تجاری ترامپ را آشکار می کند.

 

https://www.fondsk.ru/news/2019/10/31/ssha-prevraschajut-provinciju-dejr-ez-zor-v-placdarm-protiv-damaska-49350.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 715 - 23 آبانماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت