راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فیلم سازی

اطلاعات بی آبروی

 سپاه پاسداران!

 

  

سازمان سینمایی اوج وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی خبر داده که یک فیلم سینمایی را با موضوع فعالیت "پیچیده" حزب توده ایران در دهه شصت برای جشنواره فیلم فجر آماده می کند. تهیه کننده این فیلم حبیب والی نژاد است که دوستانش در سپاه از او با عنوان "حاج حبیب"‌ یا "سردار بی نشان" نام می برند. گفته می شود ساخت این فیلم در ادامه فیلم های "قلاده‌های طلا" و "گاندو"و درباره پروژه مورد علاقه رهبر و سپاه پاسداران یعنی "نفوذ" است. در خلاصه این فیلم آمده است: "بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!" در واقع موضوع فیلم حزب توده ایران نیست بلکه هر کسی است که لباس شخصی یا غیرنظامی بر تن دارد و خود را مدافع انقلاب می داند که ظاهرا از نظر گردانندگان سپاه و بیت رهبر باید به او شک کرد.

البته اینکه سپاه پاسداران نسبت به فعالیت حزب توده ایران کینه دارد دلایل خود را دارد که بخش مهمی از آن به نقش آنها در جنگ باز می گردد. هم شکست اولیه عراق در جبهه غرب زیر فرماندهی سرهنگ عطاریان، هم شکست حصر آبادان زیر فرماندهی سرهنگ کبیری از نظامیان توده‌‌ای و هم اولین سازماندهی مقاومت در خرمشهر زیر رهبری عسگردانش شریعت پناهی مسئول حزب توده ایران در خرمشهر انجام شد و این در زمانی بود که سپاه و بسیج نمی دانستند جبهه و جنگ یعنی چه و فرق توپخانه و سواره و پیاده چیست و مسئله اصلی شان دعوا با مجاهدین خلق در شهرها بر سر سهم از حکومت بود. اینها به غیر از نقش ناخدا بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی در "عملیات مروارید" است که در طی آن یازده فروند از ناوهای عراق غرق شدند و نیروی دریایی عراق از کار افتاد، عملیاتی که سایت رسمی نیروی دریایی سپاه و کارشناسان نظامی با سانسور نام افضلی آن را یک شاهکار جنگی می دانند.

البته باید خیلی ساده لوح باشیم که توقع داشته باشیم سپاه پاسداران سفارش فیلم به "سردار بی نشان" داده که از نقش نظامیان توده‌‌ای در شکست تهاجم عراق به ایران سخن بگوید. هدف ظاهرا آن است که بگویند اصلاح طلبان و میرحسین موسوی و کروبی هم مانند حزب توده ایران هستند. یعنی به دروغ خود را طرفدار انقلاب معرفی می کنند و آنها هم مثل توده ای‌ها نفوذی در انقلاب هستند. اکنون که طشت رسوایی نفوذ اسرائیل در ارگان‌های نظامی و امنیتی و اطلاعات سپاه از بام افتاده و همه می دانند که چه کسانی در کجا نفوذ کرده‌اند، فیلم سازان سپاه - به استقبال انتخابات مجلس رفته- و به یاد نفوذ توده ای‌ها و اصلاح‌طلبان و طرفداران تحولات افتاده‌اند. البته چند وقت پیش در سریال تلویزیونی "گاندو" جواد ظریف را هم نفوذی معرفی کردند!

از همه اینها که بگذریم این نکته نیز جالب توجه است که در حالی برای فعالیت حزب توده ایران فیلم ساخته می شود که دهها فیلم و سند حزب توده ایران وجود دارد که اجازه پخش آن را نمی دهند. مثلا با وجود آنکه پنج بخش از مناظره میان زنده یاد کیانوری با مرحوم بهشتی و دکتر پیمان در جمهوری اسلامی ضبط شده است، تنها دو بخش آن را چهل سال پیش پخش کرده و نسخه‌‌ای از سه قسمت دیگر آن را حتی در اختیارات فرزندان مرحوم بهشتی هم قرار نداده‌اند و نمی دهند. معلوم نیست چرا سیمای جمهوری اسلامی و شبکه من و تو و اسرائیل حق داشتن اما پخش نکردن این فیلم‌ها را دارند ولی مردم ایران و اعضا و هواداران حزب توده ایران و خانواده دکتر بهشتی این حق را ندارند؟ طبعا مردم می پرسند بجای فیلم سازی درباره حزب توده ایران بهتر نیست اول این فیلم‌ها را از تلویزیون پخش کنند تا بطور مستقیم و دست اول با نظرات حزب توده ایران آشنا شوند و نه از طریق داستان‌های اطلاعات سپاه؟

به غیر از این فیلم این مناظره‌ها صدها ساعت نوار جلسات پرسش و پاسخ و فیلم‌های سخنرانی‌ها و جلسات حزب توده ایران وجود دارد که همه آنها در اختیار مقامات جمهوری اسلامی نیز هست و حاضر به پخش آنها و گذاشتن آن در اختیار مردم حداقل بعنوان بخشی از تاریخ هم نیستند.

بنظر ما دلیل ساختن این فیلم‌ها بجز کوشش برای بی اعتبار کردن همه مدافعان انقلاب 57 که حاضر نیستند خیانت سردمداران کنونی جمهوری اسلامی به انقلاب را بپذیرند در موقعیت متزلزل اطلاعات سپاه ریشه دارد. صرفنظراز‌ هاشمی رفسنجانی که بطور علنی از یورشبه حزب توده ایران انتقاد و اعلام کرد "دلیلی برای کودتای توده ای‌ها" یعنی ادعای اطلاعات سپاه نیافته، کم نیستند کسانی که امروز در میان دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی معتقدند که اطلاعات سپاه تحت هدایت جاسوس‌های اسرائیل و انگلستان با حمله به حزب توده ایران ضربه‌‌ای سخت و کاری به انقلاب 57 وارد کرده است. همین چندی پیش محمد حسین رستمی مسئول سایت عماریون از داخل زندان در پیامی با متهم کردن حسین طائب فرمانده اطلاعات سپاه به موارد متعدد فساد و خیانت اعلام کرد که درباره نقش او در "دستگیری رهبران حزب توده" ایران افشاگری خواهد کرد. ما نمی دانیم آقای رستمی به چه اشاره می کند و چه اطلاعاتی دارد ولی کاملا روشن است که امروز در داخل سپاه و حکومت اسناد خیانت و نفوذ واقعی - و نه خیالی- در جریان یورش به حزب توده ایران مطرح است، در حدی که افراد نستبا جوانی مانند آقای رستمی که در آن زمان هنوز زاده نشده بود هم از آن اطلاع پیدا کرده‌اند، اسنادی که دیر یا زود بیرون خواهد آمد. هدف از سرهمبندی کردن سریع فیلمی با موضوع توجیه نفوذ حزب توده ایران نجات اطلاعات سپاه از این اتهام خیانت تاریخی و دهها خیانت دیگر به انقلاب 57 و بر ملا شدن نفوذ واقعی در اطلاعات سپاه است.

حاکمیت با این رسوایی و ننگ بین المللی نیز روبروست که ایران تنها کشور پیشرفته منطقه است که در آن از فعالیت احزاب چپ همچنان وحشت زده هستند و این احزاب غیرقانونی‌اند. غیر از همسایگان عقب مانده و نفتی جنوبی ما که اصولا در آنها سابقه فعالیت حزبی وجود ندارد مانند عربستان و امارات، در همه دیگر همسایگان غربی و شرقی و شمالی ما از عراق و ترکیه و حتی افغانستان گرفته تا پاکستان و آذربایجان و غیره احزاب چپ و کمونیست فعالیت می کنند و گاه در پارلمان نیز نماینده دارند. بنابراین ساختن فیلمی علیه حزب توده ایران ضمنا با هدف توجیه غیرقانونی بودن حزب و وحشت از فعالیت علنی آن و سپردن انحصار حزبی در کشور به حزب مسلح سپاه پاسداران و حزب اقتصادی اتاق بازرگانی، حزب موتلفه و انواع و اقسام شبه احزاب و شرکت‌های اقتصادی - سیاسی سرمایه داری حکومتی نیز هست. 

در همین چارچوب توصیه ما به توده‌ای‌ها این است که حتما از اعضای خانواده و بویژه جوانها بخواهند که این فیلم را در زمان اکران آن ببینند چون تجربه نشان داده که همیشه در اینگونه مواقع است که موجی برای آشنایی با تاریخ حزب به راه می افتد. در آن زمان اسناد حزب توده ایران، نامه نورالدین کیانوری از زندان درباره شکنجه‌ها، گفتگوها و مصاحبه‌های محمد علی عمویی در دوران اخیر، حتی کتاب خاطرات کیانوری خوانندگان بسیاری خواهد یافت. از درون بینندگان همین فیلم‌هاست که شمار کثیری نیروی جوان که حکومت به اشتباه آنها را دست آموز تصور می کند، در بی اعتمادی عمیقی که به حکومت دارند بدنبال یافتن واقعیت خواهند رفت و اگر هم به سمت حزب جذب نشوند می توانند نسبت به آن هواداری بیابند یا حداقل با تاریخ انقلاب بهتر آشنا شوند. این فرصت بزرگ برای تبلیغ‌اندیشه‌ها و تاریخ حزب و انقلاب را نباید از دست داد.

در پایان بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که هیچ کارگردان ‌اندک جدی، حتی حکومتی حاضر نشده کارگردانی این فیلم را برعهده گیرد و به همین دلیل ساختن فیلمی که بقول خودشان آن را برای نمایش در جشنواره فجر آماده می کنند به یک کارگردان "فیلم اولی" سپرده شده است. به همان شکل که حتی یک بازیگر و هنرمند ملی و شناخته شده سینمای ایران با وجود چک‌های سفیدی که به بازیگران اینگونه فیلم‌ها پیشنهاد می کنند نپذیرفته در آن نقشی بپذیرد. بازیگران این فیلم هم مانند کارگردان آن "فیلم اولی"هایی هستند که بدنبال نام و کار رفته‌اند و نان بی اطلاعی شان از تاریخ را می خورند. آنها هم با بازی در همین فیلم است که با حزب توده ایران آشنا و برخی جذب اندیشه‌ها و تاریخ و آرمان‌های آن خواهند شد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 718 - 14 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت