راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رهبر و سپاه

دو روی یک سکه

در ج. اسلامی!

ترجمه و تدوین از اومانیته - جعفرپویا

 

  سپاه پاسداران بازوی مسلح و پایگاه رهبر جمهوری اسلامی است. وزن نظامی، اقتصادی و امنیتی این نهاد نظامی، آن را به یك نهاد کلیدی قدرت در ایران تبدیل كرده است.

در بند 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی "آنها حافظ انقلاب و نتایج آن تعریف شده اند، اما نتایج آن انقلاب اکنون در فقر و نارضائی و بیکاری و استبداد دینی و سیاسی نمود دارد و به همین دلیل سئوال مهم آنست که آن بند قانون اساسی حمایت از همین نتیجه را بر عهده سپاه گذاشته است؟"

سرکوب خشونت آمیز اخیر علیه مردم ناراضی ایران که به خیابان ها آمده بودند و تاکنون چندین بار تکرار شده این سئوال را روز به روز بیشتر مطرح می کند.

سپاه پاسداران بعد از انقلاب رسماً تأسیس شد. در آن زمان، علیرغم پاکسازی ها، آیت الله خمینی همچنان به ارتش باقی مانده از رژیم شاه مشکوک بود و تشکیل یک نهاد نظامی حامی انقلاب را لازم دانست.

ماده 1 اساسنامه سپاه تصریح می كند كه این نیروی نظامی باید "تحت فرمان عالی رئیس دولت" باشد، اما فرمانده آن با فرمان مستقیم رهبر و "ولی فقیه" منصوب می شود. حتی ماده 47 اساسنامه سپاه مشخص می کند که سپاه در امور سیاسی یا ایدئولوژی "تابع ولایت فقیه" است.

"محافظان انقلاب" خیلی سریع جایگاه مهمی را در پیکربندی جدید ایران به دست آوردند. به ویژه در طول جنگ ایران و عراق (سپتامبر 1980 - اوت 1988) که این نهاد توانست قدرت سیاسی را در کنار قدرت نظامی برای خود تثبیت کند و این دو قدرت یکدیگر را برای حکومت کردن کامل کردند.

سپاه، پس از درگذشت آیت الله خمینی بتدریج حافظ امنیت داخلی و خارجی نیز شد. آنها برای عملیات خارجی یک سپاه ویژه در سال 1990 تشکیل دادند بنام "سپاه قدس" که حداقل 20 هزار نیروی ثابت دارد و درعراق، لبنان، سوریه، یمن و حتی افغانستان حضور دارد. فرماندهی این نیرو برعهده یکی از فرماندهان با سابقه سپاه بنام "قاسم  سلیمانی" است که در آوریل سال 2015 درجریان جنگ سوریه در شرق حلب مجروح شد اما جان سالم بدر برد. از این زمان به بعد عکسهای او در شبکه های اجتماعی وسیعا انتشار یافت و باعث شهرت او شد. وی درجریان اعتراضات اخیر مردم عراق نیز چندین بار به این کشور سفر کرده و راه حلهای خود برای کنترل تظاهرات مردم را همراه با پیشنهادهائی برای تغییر دولت را ارائه داد. او نقش وزیر خارجه نظامی جمهوری اسلامی را در منطقه دارد. او حتی با آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان که در نجف زندگی می کند نیز دیدار کرد تا نظرات خود درباره کنترل اعتراضات مردم عراق را به وی بگوید. شهرت او تا حدی که اکنون شایعاتی درباره رئیس جمهور شدن احتمالی او پس از حسن روحانی مطرح است.

سپاه قدس مستقل از 150 هزار نیروی ثابت و نظامی سپاه پاسداران است. سپاه بتدریج صاحب نیروی دریائی، زمینی و هوائی مستقل از ارتش رسمی شد و 43 در صد بودجه وزارت دفاع را به خود اختصاص دادند. نظارت عالیه بر "بسیج" که در طول جنگ با عراق تشکیل شد نیز خود یک نیروی شبه نظامی دیگری است در جمهوری اسلامی که فرماندهی عالی آن نیز برعهده سپاه پاسداران است. پاسداران به این موقعیت نیز بسنده نکردند و پس از جنگ با عراق وارد عرصه اقتصادی شدند و مدیریت بسیاری از کارخانه ها را بدست گرفتند.

پاسداران فقط نقش نگهبانان معبد را ندارند. سپاه پاسداران بشکلی گسترده فعالیت اقتصادی و حتی در عرصه های ارتباط اینترنتی، مهندسی، بانکداری، خدمات عمومی، گردشگری و حتی هیدروکربن نیز سرمایه گذاری کرده است. با گذشت سالها، بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران مقامات مهمی را در اختیار گرفته اند، از جمله بعنوان وزیر، استاندار، سفیر در کشورهای مختلف. حتی در ایران گفته می شود که آنها دولت سایه ای هستند بالای سر دولت حسن روحانی. فرماندهان سپاه در همه این موقعیت هائی که بدست آورده اند خود را مدیون رهبر جمهوری اسلامی میدانند. آنها به وی وابسته هستند و "شاید بر عکس"!

.https://www.humanite.fr/comment/reply/680824

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 718 - 14 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت