راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

از حمله موشکی

به نفت عربستان

چه کسانی بدنبال

بردن سود هستند؟

ولادیمیر پروخواتیلوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک - ترجمه کیوان خسروی

 

   

بهای جهانی نفت در نتیجه کاهش تولید در عربستان سعودی، پس از آنکه ده پهپاد ناشناس به دو تاسیسات نفتی شرکت دولتی آرامکو سعودی حمله کردند به 13-12 در صد افزایش یافت.

بزرگترین مجتمع پالایشگاه نفتی جهان نزدیک شهر «بقیق» و پالایشگاه نفتی منطقه «خریص» توسط پهپاد‌ها مورد حمله قرار گرفتند. در نتیجه حمله پهپادها عربستان سعودی تولید نفت خود را بیش از دو برابر- از 9,8 به 4,1 میلیون بشکه در روز کاهش داد. بهای نفت در صبح 16 سپتامبر به حداکثر سطح خود از ماه مه سال جاری رسید. در معاملات روز دوشنبه نفت خام «برنت» در لندن به 19 درصد افزایش یافت و برای نخستین بار از ماه مه سال 2019 بیشتر از 70 دلار در هر بشکه تمام شد. کاهش تولید نفت توسط پادشاهی عربستان سعودی شامل 5 درصد بازار جهانی است. «فاینشنال تایمز» نوشت که «این بزرگترین افت تولید نفت در نتیجه یک حادثه است». شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان عبدالعزیز» وزیر انرژی عربستان سعودی گزارش داد که انفجارها در دو تاسیسات نفتی همچنین منجر به قطع تولید گاز به حجم 2 میلیارد فوت مکعب در روز شدند که به کاهش منابع گاز طبیعی مایع حدود 50 درصد انجامید. در کاهش قیمت نفت پس از یک جهش اولیه اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه او استفاده از نفت ذخایر استراتژیکی نفتی « برای تضمین  تجهیز خوب بازارها» مجاز دانست، تاثیر داشت. تاکنون روسای جمهور آمریکا فقط سه بار نفت را از ذخایر استراتژیکی فروختند: «جورج بوش پدر در سال 1991 در زمان عملیات «توفان صحرا» هنگامیکه زیرساختهای نفتی عراق و کویت نابود شدند؛ «جورج بوش پسر» در سال 2005 بخاطر تخریب تاسیسات نفتی و خطوط نفت توسط توفان «کاترینا» در خلیج مکزیک؛ بار سوم، توسط باراک اوباما در سال 2011 در جریان جنگ در لیبی. بر اساس داده‌های «سی.ان.ان از منابع سعودی، دو کارخانه شرکت «آرامکو» بشدت آسیب دیده اند و بازیابی تولید به سطح قبلی خود «نه چند روز بلکه هفته ها طول می کشد». «تام کلوز» تحلیلگر ارشد خدمات اطلاع رسانی قیمت نفت می‌نویسد که «این بزرگترین شوک برای بازارهای نفت از زمان توفان "کاترینا" است» - و همانند «کاترینا» آن ماه ها و حداقل هفته‌ها ما را دنبال خواهد کرد».

بهای سهام شرکت های نفتی در سراسر جهان افزایش یافت. در ارتباط با رشد قریب الوقوع قیمت سوخت حمل و نقل هوایی سهام شرکتهای هواپیمایی جهانی افت کرد. شوک ها و تلاطمات موجود در بازار نفت و آمارهای بد اقتصادی از چین قیمت طلا را تکان داد و همچنین «ین» ژاپن و «فرانک» سوئیس افزایش یافت. تحلیلگران «گلدمن ساکس» معتقدند که اگر تعمیر تخریب ها از 2 تا 6 هفته بطول انجامد، آنگاه بهای نفت به 75 دلار در هر بشکه می رسد. و از همه مهمتر- به میزان قابل توجهی تولید نفت «شل یا طبیعی» آمریکا افزایش خواهد یافت، یعنی اصلی ترین سود برندگان حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی صاحبان نفت آمریکایی خواهند بود که انتخابات ریاست جمهوری ترامپ را در سال 2016 تامین مالی کردند.

در سالهای اخیر کاهش بهای جهانی نفت سوددهی استخراج و تولید نفت «شل و طبیعی» را زیر سؤال برده بود. در سه ماهه نخست سال 2019  تقریبا 9 تا از 10  شرکت «شل» در آمریکا با خسارت و زیان کار کردند؛ از چهل شرکت «شل» آمریکایی تنها چهار شرکت ترازنامه مثبت داشت. و در 16 سپتامبر که از افزایش چشمگیر بهای نفت یقین حاصل شد، دونالد ترامپ در«توئیت» خود پیروزمندانه نوشت: «از آنجا که طی چندین سال ما به پیروزی های بزرگی در زمینه انرژی دست یافته ایم، ما صادرکنندگان اصلی حاملان انرژی هستیم و اکنون ما تولید کننده شماره یک آنها در جهان هستیم. ما نفت و گاز خاورمیانه را احتیاج نداریم ترامپ با فاصله پس از گزارش حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی گفت که این حمله را ایران سامان داده است. در همان روز مسئولیت این حملات را حوثی های یمنی در کانال برنامه تلویزیونی «المسیره» برعهده گرفتند. سخنگوی رسمی نیروهای مسلح حوثی ها «یحیی سریع» هشدار داد که کارخانه های سعودی را هرزمان می توانند مورد حمله جدید قرار بدهند.

تلویزیونی العربیه گفت که: داده های اولیه «حاکی است که حملات به تاسیسات شرکتهای نفتی با استفاده از سلاح هایی که در ایران ساخته شده اند انجام گرفته اند، با این حال آنطورکه حوثی ها اعلام کردند «تجاوز از خاک یمن صورت نگرفته». در صورتی که «تاتیانا ولکووا» تحلیلگر روس معتقد است که حمله به تاسیسات نفتی عربستان ضمن احتمال نقش سرویس های اطلاعاتی اسراییل در آن «یک تحریک سیاسی نیرومند بود». «تاتیانا ولکووا» در سایت خود نوشت: «دهم سپتامبر ترامپ «بولتون» را اخراج کرد، در روز دوازدهم «نتانیاهو» برای دیدار وارد مسکو شد و سه ساعت در انتظار ماند تا "پوتین" او را بپذیرد. در شب جمعه و شنبه (از سیزدهم تا چهاردهم) به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی حمله شد، و در چهارده آگوست مسئولیت حمله را "حوثی" های یمن بر عهده گرفتند، که قطعا ابزار تکنیکی برای انجام یک عملیات جنگی با چنین پیچیدگی ها را نداشتند». «پاول ریابوف» اقتصاددان مشهور روس همچنین معتقد است که حمله تحت یک پرچم دروغین اتفاق افتاده است. وی می گوید: «حمله پهپادها به بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی در شب شنبه حمله ای برای تذکر و عبرت نبوده است، بلکه واکنش برق آسای آمریکا است که بلافاصله ایران را مقصر دانست. این بدان معنی است که این حادثه ماهیت کاملا تکنیکی نداشت... از قرائن واکنش ها چنین بر می‌آید که این یک بهانه و دستاویزی رسمی برای تشدید درگیری با ایران است. شکی نیست که این تحریک می توانست توسط ساختارهایی که بطور مستقیم با آمریکا و سازمان اطلاعاتی آنها مرتبط هستند سازمان یافته باشد». به نظر می رسد کسی بشدت می خواهد «اسلحه دود زده ای» را در دست تهران بگذارد و سومین «جنگ نفت» طی سی سال گذشته  را به راه اندازد. کارشناسان برجسته جهانی به اتفاق آرا رشد مداوم بهای نفت در چشم انداز قابل مشاهده ای را پیش بینی می کنند.

 

https://www.fondsk.ru/news/2019/09/17/udar-po-npz-saudovskoj-aravii-ataka

-pod-lozhnym-flagom-49031.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 709 - 11 مهر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت