راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عربستان
با مثلث شیعه
عراق- ایران- یمن
کنار می آید؟

ترجمه و تدوین الناز گرجی
 

 

پس از حملات پهپادها به دو تاسیسات نفتی بزرگ عربستان سعودی بار دیگر احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه، که می توان منطقه وسیعی از اسراییل تا ایران را پوشش دهد، مطرح شد. در شب چهاردهم سپتامبر ده پهپاد به میادین نفتی عربستان در بخش شرقی این کشور حمله کردند. نماینده رسمی فرماندهی ارتش حوثی ها ژنرال «یحیی سریع» اعلام کرد که این حملات توسط پهپادهایی با موتورهای معمولی و جت انجام شده اند. وی خواستار آن شد که ریاض به «تجاوز و محاصره یمن» خاتمه دهد و در غیر اینصورت ارتش یمن برای ضربه زدن به کشور پادشاهی عربستان«هرکجا و هر زمان لازم باشد» ادامه خواهد داد. «یحیی سریع» به خارجیان پیشنهاد داد تا پالایشگاه های نفتی عربستان را ترک کنند، زیرا آنها می توانند «در هر زمانی» مورد حمله قرار بگیرند. این حمله ویران کننده ترین ضربه برای عربستان سعودی پس از آغاز جنگ در یمن بود. در منطقه «بقیق» که مورد اصابت پهپادها قرار گرفت، بزرگترین تاسیسات نفتی جهان قرار دارد که حدود دو سوم از کل تولید نفت عربستان سعودی پالایش می شود. این حمله به کاهش منابع نفت حدود 5,7 میلیون بشکه انجامید. خسارت وارده به زیرساخت های نفتی موجب افزایش بهای جهانی نفت تا ده درصد شد و این مهم ترین افزایش قیمت نفت طی ده سال گذشته است. با وجود اینکه «حوثی ها» مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند، مسائل اصلی همچنان بی پاسخ می مانند: از کجا آنها پهپادهای ضربتی نیرومند را بدست آورده اند و چگونه موفق شدند به اهدافی در اعماق خاک عربستان سعودی در 800 کیلومتری مرز یمن ضربه بزنند؟ نامتقارن بودن توانایی های نظامی طرفین آشکار است. یکی از بزرگترین مصرف کنندگان تسلیحات مدرن در جهان در برابر پهپادهایی با ارزش کمتر از هزار دلار و کشوری که فقیر و متلاشی شده و درگیر جنگ داخلی است، بی دفاع از آب در می آید.

عربستان سعودی اعلام کرد که در این حمله از سلاح های ایرانی استفاده شده است. با این وجود سعودی ها ضمن متهم کردن ایران به وارد آوردن ضربات، از انگشت گذاشتن روی این کشور خودداری کردند.

 حمله به اهداف نفتی در عربستان سعودی را می توان به عنوان قدرت نمایی ایرانی ها نگریست. سپاه پاسداران ایران

 تلویحاً توانایی های نظامی خود را با استفاده از متحدان خود، که حوثی های یمن هستند، نمایش داد. سپاه پاسداران خود را از لبنان تا یمن مسلح می کند و به آنها انجام جنگهای پیچیده با استفاده از پهپاد ها را می آموزد. برای نمونه  احتمال حمله به عربستان سعودی از خاک عراق، کشوری که شبه نظامیان محلی شیعه از جانب ایران تقویت می شوند، وجود دارد. از آنجا که نشانه های امتناع واشنگتن از سیستم« فشار حداکثری» بر ایران وجود ندارد، تهران دلیلی ندارد استراتژی خود را برای مقابله با نیرو ایالات متحده آمریکا و متحدین آن تغییر دهد. و دشوار می توان  ارزیابی کرد که برای ایران «خط قرمز» در بکارگیری نیروی خود از کجا عبور می کند.

 

https://www.fondsk.ru/news/2019/09/18/est-li-u-ksir-krasnaja-linia-v-borbe-s-amerikoj-49035.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 711 - 18مهر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت