راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش مردم

در عراق

یک انقلاب است؟

آنتون وِسِلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

 

   

شورش در شهرهای مختلف عراق و از جمله در بغداد اندکی فروکش کرده اما واحدهای ارتش  همچنان در پایتخت حضور دارند و میدان مرکزی بغداد بطور کامل مسدود است. سانسور شدید رسانه ها همچنان پابرجا است، فعالیت اینترنت از سر گرفته شده، اما با حداقل سرعت و دسترسی به برخی شبکه های اجتماعی و سایتها ممنوع شده است. پس از اینکه داده هایی درباره کشته ها و زخمی ها ظاهر شدند که بیش از 130 کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شده اند، در کشور سه روز سوگواری اعلام شد. رئیس جمهور«برهام صالح» کشته شدن تظاهر کنندگان را محکوم کرد و خواستار تحقیقات کامل و دقیق شد. وزارت دفاع اعلام کرد که: « نیروی خارج از حد اجرای مقررات عملیات نظامی بکارگرفته شده است و بازخواست آن فرماندهانی که مرتکب این اقدامات اشتباه شدند آغاز شده است». در ششم اکتبر شورای وزیران عراق بسته ای از تصمیمات فوری در جهت تامین خواسته های مردمی که به خیابانهای شهرها  آمده بودند انتشار داد.

 تخصیص قطعه زمین هایی به خانواده هایی که منبع درآمدی ندارند؛

 اعطاء 17500 دینار عراقی به بیکاران در طول سه ماه، تا زمانی که آنها کار پیدا نکنند.

 تامین 45 هزار محل کار در مشاغل کوچک.

 برنامه مسکن ملی برای ساخت 100 هزار واحد مسکن.

در استان بصره خانواده های فقیر تا آخر سال باید 17 هزار خانه دریافت کنند.

معلوم نیست از کجا این تعداد مسکن خالی بوده و چرا این امر پیشتر انجام نگرفته است.

در بیانیه دولت درباره کارآموزی و آموزش جوانان بیکار و همچنین درباره دادن وام به فارغ التحصیلان و گشایش امکاناتی در وزارت دفاع برای جوانان هیجده تا بیست و پنچ ساله (اشاره ای است به مرکز سربازگیری) تحت بررسی است. درباره استخدام معلمان، ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و دامپزشکان اعلام شد.

دولت متعهد شد قربانیان اعتراضات را شهید بداند و از 13 اکتبر پرداخت غرامت به خانواده ها- تا 10 میلیون دینار(بیش از 8 هزار دلار)  برای کشته شدگان و تا 5 میلیون دینار به مجروحان آغاز شد و در عین حال معالجه آنها به حساب بودجه وزارت بهداری انجام خواهد گرفت.

امتیازات مقامات دولتی بی سابقه هستند اما اوضاع در کشور همچنین ناآرام است. اگر در روزهای نخست تظاهرات بیان مطالبات مردم خودبخودی بود، اما آنچه  روی داد قیام بود. اکنون روحانی مشهور «مقتدا صدر» وقایع ابتدای ماه را بعنوان انقلاب بزرگ اکتبر یاد می کند. او اظهار داشت که عراقی ها قصد ندارند بیشتر تحمل کنند و روز جمعه 25 اکتبر را «روز رستگاری» تعیین کرد

منظور از این مسئله طرد مقامات فاسد از همه ارگانهای دولتی و برگزاری انتخابات زودهنگام است. اکنون سه نفر برای مقام رئیس دولت بجای«عادل عبدل مهدی» نامزد شده‌اند. نامزدها مدعی توافق با رهبر بلوک«فتح» «هادی العامری» شخصیت رادیکال شیعه هستند و این بدون نفوذ تهران عملی نشده و بدون از دست دادن هیچ فرصتی برای زدن ضربه به منافع آمریکا است. تلاطمات اجتناب ناپذیر پیش رو بطور غیرمستقیم نشان می دهد که هشتم اکتبر بنا بر تصمیم مجلس بطور موقت (تا انتخابات جدید) فعالیت شوراهای استانی و شهرداری ها متوقف شدند. نخست وزیر فعلی حدود یک سال در قدرت است و این برای او یک تجربه بسیار جدی است. او در دوران طولانی مقام سیاسی خود به کرات عقاید خود را تغییر داده است. او بعنوان یک کمونیست فعالیت خود را شروع کرد، سپس بسمت حزب «بعث» تغییر جهت داد، بعداً شیعه رادیکال شد و بعنوان تکنوکرات مترقی در راس دولت قرار گرفت. 21 اکتبر در اینترنت بیانیه «جبهه نجات عراق» ظاهر شد و ادعا شد که مقامات عالی رتبه کشور ضمن بیرون بردن خانواده ها و بقدرامکان دارایی های مالی خود بسرعت در حال ترک عراق هستند. اوضاع با شایعاتی درباره ورود 7000 نیروی سپاه پاسداران از ایران به عراق و گزارشاتی درباره تغییر مکان استقرار حدود هزار نیروی نظامی آمریکایی از مناطق شمال شرقی سوریه به استان «انبار» عراق در آمادگی برای «فعالیتهای برونمرزی و ادامه مبارزه با داعش» متشنج است. وزارت دفاع عراق اظهار داشت که «حداقل ده هزار پرسنل منظم ارتش، کارکنان سرویسهای امنیتی و مبارزان شیعه«شبه نظامیان مردمی(بسیجیان عراق)» به غرب شهر«موصل» در مناطقی که با استانهای«دیرالزور»و«حسکه» سوریه هم‌ مرز هستند اعزام شدند. این نیروها «باید برای هر گونه وضعیت اضطراری مرتبط با نفوذ احتمالی حامیان گروه تروریستی در عراق آماده باشند». در اواسط اکتبر در عراق وزیر امور خارجه فرانسه «ژان ایو لودریان» از عراق دیدار کرد. این وزیر یاد آور شد که حمله ترکیه و خروج نیروهای نظامی آمریکایی عاملی هستند که موجبات بحران بیشتر در منطقه را فراهم می آورند. او تاکید کرد که در شمال سوریه در زندانها و اردوگاههایی که توسط کردها محافظت می شدند  13هزار عضو داعش از جمله 2200 خارجی منجمله شهروندان فرانسوی و همچنین بیش از 73 هزار اعضای خانواده آنها نگهداری می شوند. «لودریان» در مورد فرار اعلام شده آنها ابراز نگرانی شدید کرد: 13 اکتبر نیز 785  تروریست خارجی از اردوگاه« عین عیسی» گریختند. فرانسه حداقل خواستار بازگشت آنها به کشور خود است و وزیر این کشور تلاش کرد تا بغداد در مورد« نحوه اجرای سازوکار قضایی مناسب» و برای محاکمه ستیزه جویان فرانسوی و دیگر ستیزه جویان در عراق شفاف سازی کند.« محمد علی الحکیم» وزیر امور خارجه عراق چنین دورنمایی را رد کرد و گفت که تنها آن ستیزه جویانی که تابعیت عراقی دارند مورد بررسی قرار می گیرد؛ کشورهای مبدا سایر تروریستها نیز باید اقدامات مشابهی را اتخاذ کنند.

اما چنین موضعی مورد علاقه آمریکایی ها نبود و 20 اکتبر آنها شروع به تخلیه اعضای خانواده ستیزه جویان داعش از اردوگاه «الحول» سوریه به طرف خاک عراق کردند. روزهای پیش از این با هلیکوپترهای آمریکایی 230 ستیزه جوی اسیر منتقل شده بودند -  ظاهرا واشنگتن برنامه های خود را برای آنها دارد. سفر وزیر امور خارجه فرانسه به عراق پیش از سفر«سرگی لاوروف» به عراق انجام شد. بدیهی است که این سفر مدتها پیش تدارک شده بود- بازدید پیشین در سال 2014 بود، اما این بار وزیرخارجه روسیه طی یک روز وقت کرد نه تنها به «بغداد» بلکه به «اربیل» برود (قبلا وزیرامور خارجه روسیه از مرکز کردستان خودمختار بازدید نکرده بود). با این حال تاریخ سفر مصادف شد با اوج اعتراضات. گفتگوها پشت درهای بسته صورت گرفت و با بیانیه مختصری که در آن بسیاری مفسران تنها به آن که روسیه قصد دارد به تحویل سلاح به عراق ادامه دهد اشاره کرده بودند، بپایان رسید. بهر حال‌عراق یک بازیگر کلیدی در منطقه بوده و خواهد بود و نادیده گرفتن  رویدادهای آن ناممکن است.

 

https://www.fondsk.ru/news/2019/10/22/velikaja-oktjabrskaja-revolucia-2019-goda-v-irake-49287.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 714 - 9 آبانماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت