راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عجله اسرائیل

برای کشاندن ایران

به میدان جنگ!

دمیتری سِدوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

    

از اواخر ماه ژوئن در تاسیسات نظامی، علمی و اتمی ایران آتش سوزی ها و انفجارهایی که اکنون شمار آن به ده ها می رسد رخ داده است. بیست و پنجم ژوئن انفجار قدرتمندی در مرکز علمی – تحقیقاتی و آزمایشی- طراحی موشکی «خجیر» رخ داد. طبق روایت رسمی که نماینده وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران درباره آن گزارش داد، مخزن گاز منفجر شده بود. به گزارش «آسوشیتدپرس» میدان عظیمی در منطقه منفجره شده سوخته است. کارشناسان از انفجار در سیستم تونلهای زیرزمینی در زیر تاسیسات، جایی که شعبات مونتاژ سلاح های موشکی قرار دارند سخن می گویند. این تولید در نزدیکی مجموعه نظامی پارچین واقع شده که در آن طبق ادعای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسراییل به کار ایجاد تسلیحات اتمی می پرداختند. سری اقدامات خرابکارانه در اماکن ویژه چیز جدیدی برای تهران نیست. برنامه موشکی ایران مدتهاست که زیر هدف «موساد» قرار دارد. در نوامبر سال 2011 یک انفجار بزرگ در مرکز فناوری موشکی «بیدخانه» بطورکامل چندین ساختمان تولیدی را ویران کرد. در آن زمان مسئول برنامه موشکی ایران ژنرال «حسن مقدم» و 38 دانشمند دیگر کشته شدند. صنعت موشکی ایران همچنان اولویت هدف «موساد» بوده و باقی مانده است، زیرا این صنعت موشکی «حزب الله» لبنان را با فناوری پیشرفته ناوبری ماهواره ای و موشکهایی با هدایت دقیق تامین می کند. نخست وزیر اسراییل «بنیامین نتانیاهو» اظهار داشت که اسراییل اقدامات نظامی علیه برنامه های موشکی ایران را هرکجا که لازم باشد- در لبنان، سوریه، عراق یا در خود ایران، ادامه خواهد داد. پس از انفجار در تاسیسات «خجیر» انفجاری در سی ام ژوئن در کلینیک "سینا اطهر" در تهران روی داد. در این انفجار 19 نفر جان باختند. باوجود اینکه این درمانگاه بطور رسمی ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد، کارشناسان معتقدند که در مخازن ذخیره شده و بسته آن مواد سری برای بهره برداری هسته ای می توانسته وجود داشته باشد. این امکان را نمی توان کاملا رد کرد، با توجه به اینکه در سال 2018 برای نمونه«موساد» اسنادی از فعالیت هسته ای ایران، پنهان شده در یک کارگاه قالیشویی را بسرقت برد.

دوم ژوییه یک انفجار دیگر در «نطنز» جایی که شمار زیادی از سانتریفیویژهای گازی مورد استفاده در غنی سازی اورانیوم بود رخ داد. تصاویر ماهواره ای ظاهر شده در رسانه ها نشان می هند که این انفجار کاملا ساختمان را تخریب کرده و دهانه ای به عمق و وسعت ده متر از خود بجا گذاشته است. پیشتر نیز نطنز آماج حملات سایبری بی شمار آمریکا و اسراییل بود. در سال 2006  سازمان های اطلاعاتی این دو کشور به توافق رسیدند که بطور مشترک جنگ سایبری علیه ایران را بمنظور کنُد کردن یا از بین بردن برنامه های هسته ای آن انجام دهند. آنها عملیات«بازهای المپیک» را طراحی کردند، که بر اساس آن ضربه زدن به شبکه های رایانه ای تاسیسات ایران با ویروس های بد افزار و مخرب آغاز شد. این عملیات درسال 2010 آشکار شد، اما رئیس جمهور امریکا «باراک اوباما» تنها دستور العمل هایی را برای تشدید حملات سایبری صادر کرده بود. براساس ارزیابی های کارشناسان ویروس ها تا هزار سانتریفیوژ را از کار انداختند و تاثیر روانشناختی شدیدی را بر کارکنان مرکز داشتند که نمی دانستند چه اتفاقی افتاده است. به همین مناسبت وزیر امورخارجه اسراییل گفت: «ما اقداماتی را انجام می دهیم که بهتر است در مورد آن صحبت نکنیم». در تاریخ نهم ژوییه در شبکه های اجتماعی ایران اطلاعاتی درباره انفجارهایی در مرکز هوافضای اسلامی در «گرمدره» نمایان شد. سیزدهم ژوییه آتش سوزی در شهرک صنعتی «کاویان فریمان» جایی که مخازن میعانات گازی قرار دارند، رخ داد. شش مخزن منفجر شدند. باز چندین آتش سوزی در نقاط مختلف تهران به ثبت رسیدند. پانزدهم ژوییه آتش سوزی در محل تعمیر و کشتی سازی بوشهر رخ داد و به هفت ناو خسارت وارد شد. همزمان مجتمع صنایع آلومینیم «لامرد» نیز در استان فارس آتش گرفت. قابل توجه است که در همه این حوادث مقامات ایرانی توجه عموم را بویژه به  دست داشتن احتمالی اسراییل در آنها جلب نمی کنند. این غیرعادی به نظر میرسد. پیشتر تهران  حاضر بود  اسراییل را در هر مسئله ای که برای او پیش می آمد، متهم و مقصر بشمارد. به عقیده ناظران، این مسئله مربوط به آن است که مقامات ایرانی در امر پیشگیری از خرابکاری ها و سابوتاژها ناتوان هستند. باز یکی از دلایل دیگر آن بوجود نیاوردن رسوایی بین المللی و عقب ماندگی احتمالی ایران در توسعه سیستم های دفاع هوایی است، هرچند که در کشور کارهای زیادی برای غلبه بر این عقب ماندگی انجام می دهند. روزنامه «تایمز اسراییل» با استناد به «الجریده» اردن گزارش می دهد که در بیست و چهارم ژوییه هواپیماهای مخفی «اف35» اسراییلی که گویا از جنوب اسراییل پرواز و بدون سوخت گیری به ایران رسیده اند، تاسیسات هسته ای در «پارچین» را بمباران کردند. بروز اطلاعات و اخباری در بحث‌های عمومی مبنی بر اینکه ایران ابزاری برای مقابله با فناورهای رادارگریز ندارد، نیز به نفع تهران نیست. دلیل اصلی سکوت تهران در آنست که  پذیرفتن دخالت اسراییل در جنگ خرابکارانه باعث می شود که مردم خواستار پاسخ شدید علیه اسراییل شوند و این می تواند یک دام باشد. حکومت ایران می داند که آمریکا و اسراییل فقط منتظر بهانه ای برای تشدید اقدامات علیه ایران هستند. چنین ملاحظاتی منع اقدامات «حزب الله» در لبنان برای استفاده از موشکهای جدید با کلاهک های مدرن قابل هدایت علیه اسراییل است.

https://www.fondsk.ru/news/2020/07/28/protiv-iranskih-strategicheskih-obektov-vedetsja-diversionnaja-vojna-51480.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 749 - 16 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت