راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه با وزیر پیشین

اقتصاد و دارائی لبنان

لبنان

با انفجار بیروت

از گذشته خود

جدا می شود!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

   توافق های تجارت آزاد درلبنان، صنعت و کشاورزی آن را ویران کرد. این تحلیل "ژرژ کورم" وزیر پیشین دارایی لبنان (1998ـ 2000) است که در مصاحبه با روزنامه اومانیته چاپ فرانسه بیان شده است. او دراین مصاحبه می گوید:

مصاحبه روزنامه اومانیته با ژرژ كورم - مورخ و اقتصاددان لبنانی.

اومانیته: فاجعه انفحار را چگونه تفسیر می کنید؟

ژرژ کورم: گویا یک طوفان اتمی از  شهر عبور کرده است. به ویژه به دلیل جغرافیای بیروت که در قسمت شرقی آن این فاجعه رخ داد. قدیمی ترین محله بیروت که مردم این شهر آن را قلب لبنان می دانند. من دوستان زیادی دارم که به دلیل این فاجعه خانه های خود را از دست داده اند. محل اقامت من، واقع در بخش غربی بیروت که منطقه "مسلمان نشین" در دوران حنگ داخلی وحشتناک خوانده میشود است. بر خلاف شرق بیروت که مسیحیان در آن زندگی میکنند و بر اثر این فاجعه زیر فشار هستند اما از بین نرفت.

اومانیته: بندر بیروت - در ساختار اقتصادی لبنان چه  نقشی داشت که در اثر انفجار تخریب شد؟

 ژرژکورم: بندر بیروت قلب اقتصادی کشور است که از طریق آن حدود 80٪ از کالاها حمل و نقل میشود، در مقایسه با ترافیک 20 درصد کالاها در طرابلس در شمال لبنان. از این رو، طرابلس ناگزیر باید نقش بیشتری را در اینده ایفا کند.

اومانیته: امانوئل ماکرون در جریان بازدید خود از لبنان گفت که می خواهد "کمک های بین المللی" را برای لبنان "سازماندهی کند". پیوندهای مشخص بین این دو کشور در زمینه این دیدار چیست؟

 ژرژکورم: پیوندها بین فرانسه و لبنان  بسیار قدیمی هستند و برخی حتی می خواهند آنها را تا "سنت لوئیس" ردیابی كنند. از زمان سلطنت لوئی چهاردهم، مبادلات فرهنگی مهمی با فرانسه داشته ایم. این به ویژه جامعه "مارونی" لبنان بود که دانشمندان را به مؤسسات فرانسوی ارائه می داد تا دانش خود را درباره تمدن "سریاک"، که خود در پایه فرهنگ "مارونی ها" است توسعه دهند. دانشمندان بزرگ لبنانی در دربار لویی چهاردهم ماندند. همچنین نقش برجسته ای که جامعه "دروزی" و امیر معروف به نام "فکردن" در متون فرانسوی ایفا کرده اند نباید فراموش کرد .ایتالیا هم مبادلات فرهنگی بسیار در گذشته با لبنان داشت. اما نیروی امپریالیسم فرانسه نقش فرهنگی ایتالیا را که در سبک معماری لبنان یافت می شود ناپدید کرد .همچنین لازم به یادآوری است که منشاء جامعه "مارونی" در شهر "آنتیوک" است که در سال 1939 توسط فرانسه به طور خیانتکارانه ای و به قیمت بی طرفی جامعه "مارونی شهر آنتیوک" در جنگ جهانی دوم به ترکیه واگذار شد .سهم فرانسه در تاریخ لبنان دارای نکات مثبت و همچنین موارد منفی زیادی است.

اومانیته: امانوئل ماکرون مانند وزیر امور خارجه خود "ژان ایو لو دریان" بر اصلاحات اساسی در لبنان اصرار دارد، دقیقاً در مورد آنها چه نظری دارید؟

ژرژکورم: در درجه نخست اصلاحات و من می دانم که بسیاری از لبنانی ها کاملاً در این راستا هستند. آنها خواستار رها شدن از سیستم جامعه ای هستند که فرانسه با فرمان معروف کمیساریای عالی در سال 1936 بنا نهاد. این سنت باعث تقسیم جامعه  به "مارونی" ها و "دروزی" ها وغیره...  شد که منشاء این گروه بندیهای فعلی در لبنان است. مردم لبنان می خواهند این ساختار دگرگون شود. این گروه بندیها نقش بسیار منفی در لبنان دارد. تحت تاثیر همین تقسیم بندی است که رهبران اقتصادی جامعه لبنان را مانند یک "کیک" بین خود تقسیم کرده اند. چنین اقتصاد و فرهنگی در جامعه  حاکم است. به عنوان مثال، حتی لبنانی های جوامع مختلف ملزم به رفتن و ازدواج در قبرس یا ترکیه می شوند.

 اومانیته: چرا بسیاری از ناظران بلافاصله اسرائیل را مسئول انفجار بیروت میدانند؟ ایا به دلیل افزایش تنش بین تل آویو و حزب الله این فاجعه رخ داد؟

 ژرژکروم: در همان روز حادثه شنیدم که هواپیماهای اسرائیلی بر فراز خاک لبنان پرواز می کنند و از کوهی که من در آن ایستاده بودم عبور کردند. اعتقاد دارم که اولین انفجار مربوط به عبور از دیوار صوتی است که توسط این هواپیماها ایجاد شد. برخی از مقامات، از جمله منابع اسرائیلی، دولت اسرائیل را عامل انفجار می دانند و حتی پرزیدنت ترامپ اظهارات مبهم در مورد آن كرده است. اخیراً بین اسرائیل و حزب الله نوعی "مانورهای فریبکارانه " وجود دارد. حزب الله بدون انجام هرگونه اقدامات خصمانه در مرزها بسیج شد و این باعث نگرانی های زیادی در اسرائیل شد و حوادث جنگ 2006 را تداعی کرد.

اومانیته: سیاستمداران اهل سنت و بسیاری از رسانه های خلیج فارس تلاش می کنند حزب الله را به خاطر این فاجعه مقصر بدانند، آیا باید این اتهامات را جدی گرفت؟

ژرژکورم: این اتهامات جدی است. این نیترات آمونیوم سالها در بندر بیروت ذخیره بود. سؤال اینجاست که ما چگونه توانستیم این مواد خطرناک را برای مدت طولانی و در چنین شرایط ایمنی نامعقول در یک مکان نگهداریم. احتمالاً سهل انگاری مدیریت بندر بیروت هم جدی است.

اومانیته: آیا حزب الله بدلیل بی اعتباری  طبقه سیاسی حاکم لبنان مورد هدف قرار گرفته است؟

ژرژکورم: اکثر مردم می فهمند که "حزب الله" ابتدا با دولت رفیق حریری و سپس پسر او همکاری نردیکی داشته است. بنابراین  در ذهن بسیاری حزب الله، با این سیستم فساد گسترده همراه است.

اومانیته: دونالد ترامپ نسبت به فاجعه لبنان بی تفاوت است. چگونه می توانید آن را توضیح دهید؟

ژرژکورم: این سبک معمولی اوست. در افکار عمومی مردم آمریکا، حزب الله نیروی قوی در لبنان است که به عنوان ابزار سیاست های توسعه طلبانه ایران تلقی می شود. کشور ما از این وضعیت "دولت فلج شده" رنج می برد. حالتی که در مبارزات امپراتوری فرانسه و انگلیس وجود داشته است. این وضعیت بود که نخستین قتل عام ها را در کوه های بین اجتماعات "دروز و مارونیت" موجب شد که تا آن زمان با کمال هماهنگی زندگی می کردند.

اومانیته: شما وزیر دارایی لبنان بودید. برای خارج شدن از رکود فعلی چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟

ژرژکورم: پرزیدنت حریری پدر موافقت نامه های تجارت آزاد را که ویرانگر صنعت و کشاورزی لبنان بود، امضا کرده بود. این توافق نامه ها باید تا زمانی که اقتصاد لبنان دوباره احیا  شود به حالت تعلیق در بیایند. همچنین احیای روابط ما با سوریه ضروری است زیرا تمام صادرات ما باید از این کشور عبور کند.

روس ها و آلمانی ها پیشنهادهایی را برای ساخت نیروگاه های انرژی الکترونیک  به ما ارائه داده اند و اما این پیشنهادات جدی گرفته نشده است. یک دهه پیش، چین همچنین پیشنهاد توسعه یک منطقه عظیم صنعتی توسعه نیافته در ورودی طرابلس را داد که دولت لبنان  آن را هم پیگیری نکرد.

اومانیته: چه کسی امروز می تواند به لبنان کمک کند؟

ژرژکورم: ما بیشترطالب کمک اتحادیه اروپا هستیم. به خصوص که ما حدود 1.5 میلیون پناهنده سوری داریم. این بر عهده اتحادیه اروپاست که هزینه نگهداری آنها را تا بازگشت به کشورشان  بپردازد. اتحادیه اروپا می گوید که کشور لبنان یارانه دریافت کرده است، اما این یارانه در مقایسه با تأثیر این پناهندگان بر اقتصاد و زیرساخت های لبنان چیزی نیست. ما از همه کمک ها، از جمله کشورهای خلیج فارس استقبال می کنیم، زیرا لبنان اکنون زیر فشار بحران نقدینگی است. مدیریت کاملاً نابسامان بانک مرکزی لبنان را در جهانی کاملاً از واقعیت ها  جدا کرده است. بانک مرکزی به وضوح خود را با خواست های آمریکا همآهنگ می کند و این یک مشکل جهانی است، از جمله در اتحادیه اروپا. روسای بانک مرکزی لبنان به هیچ دولتی در لبنان پاسخگو نیستند!

https://www.humanite.fr/georges-corm-les-accords-de-libre-echange-ont-ravage-le-liban-son-industrie-et-son-agriculture

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 750 - 23 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت