راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اعلامیه حزب کمونیست آلمان

درباره حوادث بلاروس

دست ها

 از بلاروس کوتا!

ترجمه - رضا نافعی

 

   

 در تاریخ 9 اوت، انتخابات در جمهوری بلاروس برگزار شد. طبق گفته کمیسیون انتخابات، رئیس جمهور الكساندر لوكاشنكو که مدت زمانی در این مقام بوده، پیروز انتخابات شده است.

اپوزیسیون پیش از انتخابات اعلام کرده بود که چنین نتیجه ای را برسمیت نمی شناسد و سوتلانا تیچانوفسایا که خود را نامزد انتخابات کرده بود برنده اعلام کرد.

بدون هیچ مدرکی نتایج انتخابات را به رسمیت نشناختند و از مخالفان حمایت می کنند. این امر همچنین در مورد دولت فدرال و کلیه احزاب در بوندستاگ نیز صدق می کند. آنها بلافاصله خواستار تحریم ها شدند. پیش از این، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه بلاروس دست به انجام کمپین های بلند مدت زده بودند. دلایل آن واضح است. اگر بلاروس بی ثبات می شد و وارد حوزه نفوذ ناتو می گردید، این اتحاد جنگی به هدف خود برای محاصره کامل فدراسیون روسیه نزدیک تر می شد.

علاوه بر این، بلاروس تنها جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی است که بخش بزرگی از تولید در دست دولت است و در آنجا دستاوردهای اجتماعی حداقل تا حدی حفظ شده است.

از سوی دیگر، اپوزیسیون به رهبری Tichanowskaya که از سوی غرب حمایت می شود،   خواستار خصوصی سازی بخش بزرگی از شرکت های دولتی است که قرار است توسط سرمایه گذاران خارجی تصاحب شوند. زمین باید به یک کالا تبدیل شود، آپارتمان ها به بخش خصوصی واگذار شوند، هنجارها و معیارهای بازار اتحادیه اروپا معیار کار قرار گیرند.

با اطاعت از صندوق بین المللی پول خواسته های معمول  آن سازمان از قبل برنامه ریزی شده است. همه اینها را می توان در نشریات مخالفان  یافت و مطالعه کرد.

بیم آن میرود که سناریویی مانند آنچه که در اوکراین به اجرا در آمد با تمام پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که در آنجا مشاهده می شود، در بلاروس به اجرا گذاشته شود .این سناریو شامل ملی گرایی نیز می شود - پرچم های سفید، قرمز و سفید که تظاهرکنندگان در بلاروس با خود حمل می کنند رنگ پرچم کسانی است که از سال 1943 تا 1945 با فاشیست های ورماخت (ارتش هیتلری) همکاری می کردند.

تردیدی نیست که بسیاری از شهروندان بلاروس که می خواهند علیه مشکلات و سوءاستفاده ها در این کشور اقدامی کنند، در این اعتراضات شرکت می کنند. به احتمال زیاد بسیاری از آنها به برنامه مخالفین که در بالا گفته شد علاقه ای ندارند. آنها نه خواستار یک میدان دوم (در کنار اکرائین) هستند و نه خواستار گسترش نفوذ ناتو و اتحادیه اروپا در بلاروس. اگر استراتژی اپوزیسیون تحت حمایت امپریالیست ها موفق شود، دیگرهیچ کس به آنها علاقه ای نخواهد داشت.

دخالت در امور داخلی جمهوری بلاروس و محاصره تهاجمی فدراسیون روسیه خطر جنگ را به شدت افزایش می دهد.

ما می گوئیم: دست ها از بلاروس کوتاه!

ما از دولت فدرال (آلمان) خواستار برسمیت  شناختن  حاکمیت جمهوری بلاروس  هستیم!

ما خواستار قطع دخالت در امور داخلی جمهوری بلاروس هستیم!

بدون تحریم و بدون  جنگ ترکیبی علیه بلاروس - مردم بلاروس باید بتوانند راه خود را انتخاب کنند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 752 - 6 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت