راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

از 16 آذر

سال آخر خاتمی

تا 16 آذر

سال آخر روحانی

 

 

16 آذر، روز دانشجو در ایران، امسال هم برگزار نشد. هرچند مقصر این عدم برگزاری کرونا اعلام شد ولی اکنون بیش از 16 سال است که مراسم 16 آذر واقعی و دانشجویی در دانشگاه‌ها برگزار نشده است. آخرین بار در سال 1383، سال پایانی ریاست جمهوری محمد خاتمی بود که 16 آذر با حضور خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد. مراسمی که بسیار درس آموز بود، هم برای آن روز و هم برای امروز. در 16 آذر 1383 ارتجاع مذهبی در دانشگاه زیر شعار "عدالت" علیه خاتمی به میدان آمد و ناسزا گفت که شبیه بود به حوادث مشابهی که در سال‌های قبل و اوایل انقلاب رخ داد و سرانجام به بستن فضای سیاسی و آزادی‌ها منجر شد. همانطور که اکنون و بار دیگر هم ارتجاع مذهبی زیر همان شعار به میدان آمده و می خواهد در انتخابات سال آینده میوه هشت سال توطئه را بچیند و نتیجه مشابه سال 1384 را تکرار کند.  

برای یادآوری فضای آن دوران مثلا می توان بخشی از تفسیر همان روزهای روزنت اینترنتی پیک نت را بیاد آورد که تحت عنوان "درس‌هائی كه بايد از مراسم سخنرانی 16 آذر خاتمی گرفت- سينه چاكان عدالت، چرا نرفتند در سالن سخنرانی احمد توكلی و علی اكبر ولايتی شعار بدهند؟" نوشت:

"آشكار تر از روز بود كه جمعی از وابستگان گروه‌های فشار، لباس شخصی‌ها و انصار (حزب الله) را در سالن و از قبل جاسازی كرده بودند تا هم شعارهای سوپر چپ بدهند و هم با ايجاد جنجال تمركز سخنران (خاتمی) را بهم بزنند و ضمنا با توهين و اهانت اعتبار و احترام او را پائين بيآورند. آنها بسيار كوشيدند اين جنجال آفرينی را تحت پوشش "تاخير در اصلاحات" و " شكست اصلاحات" و "عدول خاتمی از وعده‌هايش" به ديگران نيز تحميل كنند و فضا را بدست گيرند."

می توان جملات این گزارش را با تغییر دادن نام دولت خاتمی با دولت روحانی همین امروز هم تکرار کرد. مجلس و شورای نگهبان و قوه قضائیه و سپاه و مجمع تشخیص مصلحت و ... همه عدالتخواه و سوپر چپ شده‌اند و می خواهند دولت کنونی را حذف کنند و یک دولت عدالت خواه از قماش احمدی نژاد سر کار بیاورند.

در ادامه همان مقاله آذر 1383 پیک نت می خوانیم:

"گروهی بنام بسيج دانشجوئی در اين مراسم حاضر شده بودند. شعارهايشان مبارزه با فساد اقتصادی و به سود عدالت اجتماعی بود. همان تزی كه 8 سال جناح راست پشت آن پنهان شد و مجلس فرمايشی هفتم را از دل اين مقابله بيرون آورد."

امروز می دانیم نتیجه آن به اصطلاح مبارزه با فساد و خواست عدالت حاکمیت هشت سال فاسدترین حکومت تاریخ ایران بر کشور بود و مجلس یازدهم هم پشت همین شعارها پنهان شده است. 

در ادامه همان مقاله:

"خشم فروخورده، كم آگاهی از تاريخ مبارزات اجتماعی ايران و ترفندهای كهنه كارانه غارتگران و خائنين به انقلاب بهمن 57، نتيجه قطع ارتباط جوانان با حاكميت، پرسش‌های بی‌جواب مانده و يا با چوب و چماق در خوابگاه‌ها و اجتماعات خيابانی پاسخ گرفته نيز در مراسم 16 آذر آشكارتر از آن بود كه نيازی به اشاره داشته باشد."

نه خشم در طی این 16 سالی که از مراسم 16 آذر 83 گذشته کمتر شده و نه کم آگاهی به‌اندازه کافی جبران شده و نه ترفندهای کهنه کارانه غارتگران و خائنین به انقلاب 57 تغییری کرده است. همه آن بازی‌ها و ترفندها و بهره گیری از کم اطلاعی و بی اطلاعی‌ها و سوپر چپ نمایی‌ها همین امروز هم دقیقا با همان اهداف ادامه دارد.

و همچنان در ادامه :

"شعار دارودسته‌ای كه سازمان يافته در سالن سخنرانی خاتمی جاسازی شده بودند، شباهت كم نظيری با همين شعارها توسط سلطنت طلبان داشت و اين نبود و نيست مگر آن سياستی كه بموجب آن و به بهانه شكست اصلاحات و ناتوانی خاتمی و اصلاح طلبان مردم را زمين گير و نااميد كرده‌اند."

وضع امروز با آخرین سال دولت خاتمی تفاوتی کرده؟ شعارهایی که سلطنت طلب‌ها از خارج علیه برجام دادند و می دهند با شعارهای حسین شریعتمداری و علم الهدا از داخل فرقی دارد؟ غیر از این بود که در همین 8 سال هم برجام را زمین زدند و دولت را زمین گیر کردند و تحریم‌هایی را که با زحمت و تدبیر کاهش پیدا کرده بود به مردم ما بازگرداندند و جلوی نفس کشیدن آنها را گرفتند و ناامید کردند و حالا می خواهند میوه همه اینها را در انتخابات ریاست جمهوری بچشند؟

و باز چنین می خوانیم:

"هرگاه كه خاتمی خواست درباره نقش جناح راست و ارتجاع حاكم در جلوگيری از اصلاحات سخن بگويد، يك گروه سوپر چپ كه بی‌شك ماموريت اجرا می‌كردند، با فرياد و اعتراض به خاتمی كه چرا به وعده‌هايش برای اصلاحات عمل نكرده مانع رسيدن صدای او به جمع داخل سالن می‌شدند ... همان‌ها كه پياده نظام ضد اصلاحات بودند و مجری فرامين احمد جنتی، علی مشگينی، رهبر، آيت الله يزدی، سردار افشار، سردار ذوالقدر، (روسای وقت بسیج) سردار... حالا در سالن كوچكی كه برای برگزاری مراسم در نظر گرفته بودند تا از هر نظر تحت كنترلشان باشد، در چهره مدعی اصلاحات آتش بيار معركه شده بودند. دوربين‌های سيمای جمهوری اسلامی بی‌وقفه همين صحنه‌ها را فيلمبرداری می‌كرد..."

در ادامه:

"هنوز اين پروژه كامل نيست. اظهارفضل و مرحمتی كه آيت الله مكارم شيرازی در قم كرده، مقدمه ايست برای ادامه توطئه نه همدردی با دانشگاه و ضرورت احترام به دانشگاه و دانشجوئی كه امثال او چشم ديدنش را ندارند. مكارم بذر يك توطئه ديگر را پاشيده و آن اعلام انزجارهای جديد حوزه و روحانيون نسبت به اين حادثه و جمع كردن سفره گفتگو با دانشجوست. همان بازی نفرت انگيزی كه بعد از ظهر 23 تيرماه 1378 راه‌انداختند و تحصن اعتراض به شبيخون به خوابگاه دانشجويان در 18 تير78 را، به خاك و خون و زندان و شكنجه كشاندند."

توطئه نفرت انگیزی که پیش بینی می شد به ثمر رسید و 16 آذر 83 مقدمه‌‌ای شد بر آنکه 16 سال دیگر بساط گفتگو با دانشجو جمع شود. اینها را باید گفت و گفت و تاریخ و گذشته را بیاد آورد تا همچنان بیادمان باشد که سمت و سوی حوادث در جهان و در ایران در کدام جهت است و دچار خوش خیالی‌هایی که عده‌‌ای در دوران محمد خاتمی شدند نشویم. 16 سال است که اکثریت مردم ما حسرت یک روز دوران محمد خاتمی را می خورند، با وجود اینکه ارتجاع مذهبی در همان دوران هم نگذاشت آب خوش از گلوی مردم پایین برود. باید مواظب بود که فردا حسرت امروز و دولت روحانی را نخوریم و حداقل آنکه سربلند باشیم که با توطئه‌های ارتجاع مذهبی همسو نشدیم تا بتوانیم آنچه دیروز گفتیم و امروز می گوییم فردا نیز با صدای بلند تکرار کنیم!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 766 - 19 آذر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت