راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر رئیس جمهور مصر به فرانسه

مصر نگران

جاه طلبی های

اردوغان است!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا


 

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در سفر رسمی سه روزه وارد پاریس شد. اولویت فرانسه در این دیدار تقویت "مشارکت استراتژیک" با پرجمعیت ترین کشور جهان عرب است. کشوری که به عنوان "قطب ثبات" در منطقه در نظر گرفته می شود. در واقع قاهره برای فرانسه "یک شریک استراتژیک" است و باقی می ماند.

 بین دو کشور یک برنامه مشترک که در اصل برای تعریف مبارزه با جهادگرایان است تنظیم شده است و اکنون تا حدودی این مبارزه مشترک علیه جهادگرایان توسعه یافته است . در واقع مصر در این مبارزه به فرانسه و فرانسه به مصر در این منطقه "ناپایدار" بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند.

در مواجهه با تحولات و تغییراتی که در حال انجام است و می تواند چهره خاورمیانه و شمال آفریقا را تغییر شکل دهد، هردو کشور به دنبال تحکیم یا حتی حفظ جایگاه خود هستند. اولین ملاقات رئیس جمهور مصر با وزیر نیروهای مسلح فرانسه، "فلورانس پارلی" انجام شد. رئیس جمهور مصر نه تنها در مواجهه با جهادگرایان که با سازمانی موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) در سینا به اسلحه احتیاج دارد . البته برای نشان دادن قدرت خود در منطقه نیز به اسلحه نیاز دارد .فرانسه، یک تامین کننده عمده اسلحه به مصر، بعد از ایالات متحده و روسیه است . بیش از 7 میلیارد یورو تجهیزات نظامی فرانسه بین سالهای 2010 تا 2019 به مصر فروخته شده است. برای پاریس تجدید قرارداد فروش تسلیحات نظامی به قاهره در اولویت است، به ویژه که مصریان بیش از یک سال است که تمایل به خرید تسلیحات نظامی از کشورهای دیگر اروپا از جمله آلمان و ایتالیا را نیز ابراز داشته اند.

چندین پارامتر مسائل را در جهان، بویژه در خاور میانه تغییر داده است . از جمله قدرت طلبی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در منطقه خاور میانه که دولت ایتالیا تأمین کننده اصلی تسلیحات نظامی  آن است.

روزنامه تریبون یادآوری می کند که طبق گزارش مقامات ایتالیا صادرات ایتالیا به ترکیه به 362.3 میلیون یورو در سال 2018 براورد شده است در یک جهش 36 درصدی نسبت به سال2017 ...

رقابت مصر با ترکیه عمدتا در اوضاع لیبی ریشه دارد. قاهره مانند ریاض و چندین کشور دیگر خلیج فارس، از جمله ابوظبی، از مارشال حفتار (انتخاب زیر سایه از طرف فرانسه) حمایت می کند، در حالی که ترکیه و قطر در کنار دولت اتحادیه ملی قرار دارند .رقابت و تقابلی تقریباً مستقیم "بین مصر و ترکیه" وجود دارد و مارشال السیسی طرابلس را تهدید به مداخله نظامی کرده است .  برای این منظور، مصر نیازمند تسلیحات جدید، بویژه هواپیماهای جنگنده است. فرانسه با مصر در مورد "بازگشت ثبات" در لیبی، که به معنی "خروج نیروهای خارجی، در درجه اول روس ها، ترک ها و مزدوران مختلف همگام است وهمکاری میکند.

 اکنون فقط یک گام باقی است تا رئیس جمهور مصر از وزیردفاع فرانسه برای خرید هواپیماهای جنگنده "رافائل" و هلیکوپتر "میسترال"، تجهیزات نظارتی و یک یا دو "واگن گوئیند" تشکر کند.

اگر چه در سفر رئیس جمهور مصر به فرانسه امضاء هیچ  قرارداد عمده ای پیش بینی نشده بود، اما در هر صورت این سفر  یک سود اقتصادی و سیاسی  برای فرانسه خواهد داشت.

خرید این تسلیحات از طرف مصر احتمالا ترکیه را تهدید و نگران می کند. کشوری که قدرت طلبی  آن از لیبی تا قره باغ، از طریق شرق مدیترانه و سوریه دیگر محدودیتی ندارد.

بلندپروازی های منطقه ای "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه، واقعیتی است فراتراز دستاوردهایی که می توان از آنها برای بازگرداندن بحران و موقعیت متزلزل اقتصادی ترکیه بدست آورد.

به طور سنتی، فرانسه همیشه به نقش دیپلماتیک مصر در منطقه اعتماد کرده است، کشوری که مانند اردن توافقنامه صلح با اسرائیل را امضا کرده است.

 با تضعیف و انحطاط اتحادیه عرب به نفع سازمان همکاری اسلامی"او ث ای" این اطمینان برای دولت فرانسه حاصل شد که با پیوند محکم با یک کشور عربی مانند "مصر" که در مدیترانه و خاورمیانه از قدرت قابل توجهی برخوردار است نفوذ خود را در منطقه تقویت کند. نفود و نقشی که با روند عادی سازی روابط  بین چندین کشور عربی ـ مسلمان با اسرائیل کاهش یافته است .

علاوه برقرار دادهای خرید تسلیحات وغیره ... رئیس جمهور فرانسه و مصر در مورد مسئله فلسطین، بحران سیاسی در لبنان، اوضاع عراق و بویژه مسائل مربوط به ایران گفتگو کردند.

همچنین طرفین در مورد سد بزرگ "رنسانس" که توسط اتیوپی ساخته شده و روابط بین قاهره، خارطوم و آدیس آبابا را مختل کرده است گفتگو خواهند کرد. مصر همچنین خواستار است تا فرانسه میانجیگری کند و مقامات اتیوپی را متقاعد کند تا در صورت خشکسالی طولانی سطح آب نگهداری شده را کاهش دهند تا آب بیشتری به کشورهای همسایه برسد .تلاش واشنگتن برای میانجیگری در مورد این موضوع با شکست مواجه شد و اتیوپی دونالد ترامپ را به حمایت از مصر متهم کرد. این یک وضعیت بسیار خطرناک است، زیرا برای مصر این موقعیت قابل تحمل نیست. آنها سرانجام سد را منفجر خواهند کرد.

عبدالفتاح السیسی از امانوئل مکرون خواست تا در بحث هایی که ثبات این منطقه از رودخانه  نیل را تهدید میکند و از اهمیت اقتصادی آشکار برخوردار است دخالت کند. رئیس جمهور مصر دیداری  با "ژان ایو لودریان" وزیر دفاع پیشین وعاقد قراردادهای تسلیحاتی گذشته با مصر نیز مذاکره کرد. ژان ایو لودریان اکنون وزیر امور خارجه فرانسه است و مبتکر این سفر و دیدار و مذاکره!

 

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.humanite.fr%2Fles-dessous-de-la-tournee-parisienne-du-president-egyptien-gros-client-des-marchands-darmes-francais%3Ffbclid%3DIwAR2uCq53oWHxuBSkcnzafzsUtNWzTvbZ6eklpJvN49JbA7XEQ1LjUd_S9wg&h=AT0LvdbmCZKRW4kXy9ACqZ7q1ioP5ScEZXns1Hox--erlCVCgHdgCFv_nMOpCSknAyBLOC8AGo2JymYN6_MRTPfBMxKXaStulUZg29sjcMo6oPaEAoQ5uvTKaPVP27bnwA

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 766 - 19 آذر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت