راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

همگامی بارزانی

با اردوغان

برای سرکوب

کردهای "پ.ک.ک"

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

تنش ها در شمال عراق در حال افزایش است. حزب دمکرات کردستان "بارزانی" که روابط صمیمانه ای با انکارا دارد در تلاش است که جنگجویان کرُد ترکیه را از مقر خود در کوه قندیل بیرون کند!

آوریل گذشته، پیشمرگان کرُد به دستور"نچیروان بارزانی" رئیس دولت اقلیم کردستان عراق، در گردنه کوهستانی "زینی وارته" که ازطریق یک جاده مار پیچی به کوه قندیل می رسد، مستقر شدند . طبق گفته نخست وزیر، مأموریت آنها مبارزه با کوید19 در منطقه بود که بسیاری از قاچاقچپان این منطقه مرزی با ترکیه به آن مبتلا می باشند .توضیحی که هیچکس را قانع نکرد. بویژه "دوران خلخان"، عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به "پ.ک.ک". را. این حزب عملیات مذکور را بهانه ای برای موضع گیری نظامی علیه  مبارزان "پ.ک.ک" تلقی و اعلام کرد: "حزب دمکرات کردستان عراق که توسط  "بارزانی" رهبری می شود و ریاست منطقه ای و پست نخست وزیری را بر عهده دارد، همان کاری را میکند که ایالات متحده و دولت ترکیه می خواهند".

حزب دمکرات کردستان بخش وسیعی از شمال عراق را کنترل و شهر "اربیل" پایتخت این اقلیم کردستان است. شهر بزرگ دیگر این اقلیم، "سلیمانیه" تحت کنترل "اتحادیه میهنی کردستان" است که توسط خانواده "طالبانی" کنترل میشود نفوذ این اتحادیه در قسمت شرقی کردستان رو به افزایش است.

گردنه کوهستانی "زینی وارته" که از طریق یک جاده مارپیچ به کوه قندیل با ارتفاع 3500 متر متصل میشود، منطقه ای است که دهه ها مقر فرماندهی "پ.ک.ک" است. ترکیه سالها است که حملات هوایی خود را علیه مقر فرماندهی "پ.ک.ک" و شاخه مسلح آن، بنام نیروهای حفاظت از مردم افزایش داده است.

از سال 2017، آنکارا با نصب مستقیم پایگاه های نظامی در خاک کردستان عراق، حتی پا را فراتر گذاشته است تا مانند آنچه در شمال شرقی سوریه در حال انجام است را به اجرا گذارد. یعنی یک منطقه حائل با هدف جلوگیری از هرگونه حرکت چریک های "پ.ک.ک" و نیروهای امنیت محلی و عبور کالاها و سلاح ها در این منطقه استراتژیک ...

 در سال 2014، هنگامی که گروه "دولت اسلامی" شهر موصل عراق را تصرف کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نیروهای خود را به نزدیکی "بشقیا"، در استان "نینوا" فرستاد تا به اصطلاح از پیشروی نیروهای "داعش" جلوگیری کند اما بدون اینکه با جهادی ها بجنگد.

هدف واقعی نابودی "پ.ک.ک" بود. جنگجویانی که به کمک مردم "ایزدی" در "سنجار" آمده بودند که از طرف پیشمرگه های ارتش حزب دمکرات کردستان رها شده بودند. "پ ک ک" تنها نیروی نظامی بود که  مانع سقوط اربیل و کرکوک به دست داعش شد .

در سال 2019، مرحله اول عملیات ترکیه با عنوان "پنجه ببر" با هدف نفوذ بیشتر به داخل منطقه  کردهای "پ.ک.ک" انجام شد.

برقراری پایگاه های جدید حزب دمکرات کردستان در منطقه "زینی وارته" در آوریل سال جاری   اهمیت استراتژی خود را چند ماه بعد نشان داد. پایگاه هایی که اکنون مانع فعالیت نیروهای "پ.ک. ک" وحتی محاصره انها شده است.

در اواسط ماه ژوئن سال جاری، ترکیه مجموعه ای از بمب گذاری ها را آغاز کرد (گزارش ها نشان میدهد که 80 پایگاه نیروهای "پ.ک.ک" هدف قرار گرفته و غیرنظامیان به قتل رسیده اند) . تمام این عملیات نظامی به بهانه استقرار نیروهای ویژه ترکیه انجام شده است.

در ماه های اکتبر و نوامبر نیز نیروهای حزب دمکرات کردستان یک پایگاه نظامی جدید را در منطقه احداث کرد.  به نظر می رسد که آنها با برخی مشکلات سیاسی روبرو هستند .

"لیوا قرمان" معاون وزارت پیشمرگه (ارتش منظم کردستان عراق) ادعا می کند كه نيروهاي حزب دمکرات کردستان مستقر در مناطق "پ.ك.ك" هيچ ارتباطي با پيشمرگان ندارند و تاكيد كرد كه اينها تنها به طايفه "بارزاني" وابسته هستند. در حالی که  گفته می شود این کماندوها توسط "راوان ادریس بارزانی"، برادر رئیس جمهور اقلیم کردستان "نچیروان بارزانی" هدایت می شوند.

طبق گزارش وبسایت "روژینفو" این واحدهای ویژه کماندوها در سال 2018 توسط متخصصان نظامی سازمان "سادات ـ ترکیه" تشکیل شده اند. سازمان "سادات" یکی از اصلی ترین شرکتهای نظامی ترکیه است که مسئول آموزش نیروهای نیابتی است. این سازمان در سال 2012 توسط ژنرال ترک "عدنان تانریوردی"، مشاور نزدیک اردوغان تاسیس شد. سازمانی که روابط نزدیک با  سرویس مخفی ترکیه دارد.

"عدنان تانریوردی" در سال 2017 در نزدیکی شهر مرزی "دهوک" در کردستان عراق اقامت گزید.

او همچنین در کرکوک فعال است. شهری که مورد اختلاف بغداد و اربیل است و در آنجا اقلیت ترکمن مستقر است. اعتقاد بر این است که برخی از نیروهای "عدنان تا نریوردی" با  کمک شبه نظامیان ویژه علیه کردها فعالیت می کند.

تبانی بین ترکیه و خانواده بارزانی قدیمی است. این بر اساس منافع اقتصادی (محصولات ترکیه که به بازار کردستان عراق سرازیر شده اند و معاملات نفتی به سود قبیله بارزانی و آنکارا) وهمچنین منافع سیاسی است. از جمله  تجربه جنگ مداوم در "روژاوا" درکردستان سوریه که ترکیه در تلاش است آن را نابود کند.

حزب دمکرات کردستان عراق به نوبه خود، می خواهد به فعالیت "پ.ک.ک" خاتمه بدهد و مبارزه  و جهت گیری های اجتماعی "پ.ک.ک" را کنترل کند.

رهبری خانواده "بارزانی" از نظر اجتماعی و اقتصادی برای کردهای عراق فاجعه است.  تنها پاسخ این خانواده در برابر خواسته های مردم سرکوب و بازگشت به شیوه های قبیله ای است.

بنابراین دست ترکیه به وضوح در پس تنش های بین حزب دمکرات کردستان عراق و"پ.ک.ک"  ظاهر می شود.

هدف نهایی خاتمه بخشیدن به خواسته های کردها برای خودمختاری و برابری، در ترکیه و همچنین عراق و سوریه است.

برنامه ای که از حمایت ایالات متحده و فرانسه برخوردار است. در این رویارویی غرب در کنار حزب دمکرات کردستان (و در نتیجه آنکارا) قرار می گیرد و پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی می نامد!

https://www.humanite.fr/kurdistan-dirak-la-turquie-mobilise-pour-tenter-deliminer-le-pkk-697275.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 767 - 26 آذر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت