راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تروریسم

در ارتش  آمریکا

ریا نووستی- آزاده اسفندیاری

 

 

 مقامات واشنگتن ادعا دارند، وظیفه اصلی ارتش آمریکا در جهان مبارزه با تروریسم بین‌المللی است! سؤال این است: چرا اعضای ارتش خود به تروریست های حرفه‌ ای تبدیل می شوند؟

 اخیرا ستوان کریستوفر پل هاسون، عضو گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا، به جرم نقشه حمله تروریستی علیه سیاستمداران و روزنامه نگاران در ایالات متحده آمریکا دستگیر شد!

 پل هاسون 49 ساله از روش آندرس بریویک، راست افراطی نروژی، که ژوئن سال 2011 در اسلو 77 نفر را کشت الهام گرفته بود. پل هاسون، همچنین خواستار «خشونت متمرکز» برای ایجاد « میهن سفید» شد و آرزوی کشتن هر فرد مورد نظر خود را از روی زمین داشت. هاسون قصد داشت تا غیرنظامیان بی گناه را در مقیاس وسیع تاریخ آمریکا نابود کند. برای این کار، زرادخانه قابل توجهی از سلاح و مهمات مختلف را تهیه کرده بود. خانه خود را تبدیل به انبار چندین اسلحه اتوماتیک و تک تیرانداز، اسلحه های ساچمه ای، تپانچه، زره بدن و سایر وسایل و ابزار آلات و حتی داروهای کشنده زیادی کرده بود.

ستوان هاسون، قصد داشت نه تنها اسلحه های مختلف و مواد منفجره را بکار گیرد، بلکه برای انجام حملات بیولوژیکی، جهت انتشار ویروس های طاعون، آنفولانزای اسپانیایی، سیاه زخم و بوتولیسم نیز استفاده کند. این تروریست، کسانی را که قرار بود مورد حمله قرار دهد، از جمله

سیاستمداران عالیرتبه، روزنامه نگاران مشهور و شخصیت های رسانه ای لیستی آماده کرده بود. وی قصد داشت رئیس مجلس نمایندگان، چندین سناتور و روزنامه نگار از CNN و MSNBC را ترور کند. هاسون، از سال 1988 تا 1993 در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده خدمت کرد و سپس به گارد ملی منتقل شد. او حداقل 30 سال در صف نئونازی ها و بومی ها حضور داشت و با عقاید افراط گرایی آشنا شد. وی می‌گوید: من با رهبران جنبش های مختلف ارتباط برقرار کردم، در جلسات آنان شرکت می‌کردم و با ادبیات آن‌ها آشنا شدم.

بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند که فرماندهان این نظامی سابق که به سرگرمی های خود مشغول بودند و به افرادی مانند وی اعتنا نداشتند باید محاکمه شوند.

خوشبختانه ستوان هاسون به موقع بازداشت شد و دیگر مجال نداشت تا برنامه‌های خود را به اجرا درآورد. هر چند این موضوع همیشه برای همه صدق نمیکند.

  سال 2009، در بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در فورت هود تگزاس، سرگرد نیدال مالک حسن، روانپزشک نظامی 13 نفر را به ضرب گلوله کشت و حدود 30 نفر را زخمی کرد. این اتفاق در مرکز پزشکی پایگاه رخ داد، جایی که نیروهای نظامی قبل از اعزام به عراق و افغانستان مورد معاینه روحی قرار می گرفتند. سرگرد، توسط پليس محاصره و به رگبار بسته شد. او با اصابت چندين گلوله زخمي و دستگیر شد و در نهایت فلج گردید. نیدال حسن، آمریکایی- فلسطینی مسلمان بود و همواره از عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان انتقاد می کرد. او جنگ را اشتباه می دانست و نمی خواست علیه همکیشان خود بجنگد. روزی که او را برای ماموریت به یکی از نقاط داغ جنگی منتقل می کنند بسیار وحشت کرده بود. مالک حسن، غالباً درباره ماموریت خود با همقطارانش مشاجره می كرد. ضمن اینکه افكار خود را از جمله با صاحب یك فروشگاه كوچك، جایی كه هر روز صبح قهوه می خرید در میان می گذاشت. سرگرد حسن، پس از فارق التحصیلی از دانشگاه پلی تکنیک ویرجینیا، سال 1997 به ارتش پیوست. سپس در دانشگاه پزشکی نظامی تحصیل کرد و در زمینه کمک به روانشناسی در شرایط فاجعه تخصص یافت. در آن زمان حسن امیدوار بود  رئیس جمهور باراک اوباما نیروهای نظامی آمریکا را از عراق و افغانستان به وطن باز گرداند. با اجرایی نشدن تصمیم اوباما، امیدهای او برباد رفتند و سرانجام تفنگ را به سمت همقطاران خود گرفت.

 اوت سال 2013 ، سرگرد قاتل به مرگ محکوم شد و اکنون در زندان منتظر اعدام است.

 گروهبان آکایکا کانگ، در عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان شرکت داشت و از اسلام گرایان حمایت می کرد. در سال 2017 ، وی به ظن ارتباط با شبه نظامیان داعش و تلاش برای انتقال اطلاعات درونی به آنها دستگیر شد. تحقیقات نشان داد، گروهبان بیش از شش سال در میان تروریست ها بوده و از قبل آمادگی پیوستن به آنها را داشته است. او اغلب فیلم های مربوط به شکنجه و اعدام کسانی را که توسط اسلام گرایان رادیکال اسیر شده بودند، عملیات نظامی و حملات انتحاری را تماشا می‌کرده است.

آکایا اطلاعات شخصی در مورد پرسنل ارتش ایالات متحده، اطلاعات مربوط به سیستم کنترل حریم هوایی، دستورالعملهای مربوط به روشهای آموزش نظامی و اسناد فنی را در اختیار داعش می‌ گذاشته است. هنگام محاکمه، وکلای متهم بر اختلال روانی وی اصرار داشتند. غیر عادی بودن رفتار او توسط همکارانش مورد توجه قرار گرفت. گاه اتفاق می‌افتاد که آکایا، ساعت ها جلوی دیوار می نشست و به یک نقطه خیره می شد یا با حیوانات صحبت کرد. با این حال دادگاهی در دسامبر سال گذشته او را به 25 سال زندان محکوم کرد.

در افغانستان نظامیان آمریكا سلاحهای خود را علیه غیرنظامیان به کار می گیرند. در مارس 2012 ، گروهبان رابرت بیلز، 16 نفر را در منطقه پنجوای استان قندهار افغانستان زیر آتش گرفت. در این تاریخ عنوان «قتل عام قندهار» به ثبت رسیده است. در آن روز خونین گروهبان بیلز، واحد خود را ترک کرد و به نزدیکترین روستا رفت، آنجا وارد خانه ها شد و افراد در خواب را به گلوله بست. وی یک زن باردار و 9 کودک را کشت. در یک روستای دیگر، چندین نفر را به ضرب گلوله مجروح کرد. بعد از کشتار، گروهبان سعی کرد اجساد کشته شدگان را در یکی از خانه ها به آتش بکشد تا آثار جنایت را نابود کند. سرویس های امنیتی وی را هنگام بازگشت به پایگاه بازداشت کردند. بیلز در بازجویی توضیح داد، مردم را بخاطر ترس به گلوله بسته است و از خانواده قربانیان صمیمانه طلب بخشش کرد. وکلای پرونده پس از چندین سفر کاری به افغانستان، ادعای اختلال روانی و استرس را برای کاهش مجازات او عنوان کردند.

این حادثه دلخراش باعث اعتراض شدید مردم منطقه شد. طبق گزارش رسانه ها، مقامات آمریکایی بر خلاف سیاست رسمی پنتاگون، به خانواده های قربانیان غرامت پرداخت کردند. خانواده های هر یک از کشته شدگان 47 هزار دلار و زخمی ها 11 هزار دلار دریافت کردند. پشیمانی صادقانه رابرت بلز 39 ساله، باعث جلوگیری از مجازات اعدام وی شد. دادگاه او را به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم کرد.

https://ria.ru/20190227/1551374917.html?in=t

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 769 - 10 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت