راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جهان پیش از

کووید 19

و پس از کووید 19

والنتین کاتاسانوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

 

 

در ماههای آخر سالی که می رود تمام بشود (2020)هر چه بیشتر این حدس و گمان بوجود می آید که وضعیت جامعه که به انگلیسی «لوک داوون» (تعطیلی شرکتها، انزوای مردم و کشورها) نامیده می شود، هرگز پایان نخواهد یافت.

سازمان جهانی بهداشت و مقامات برخی کشورها به مردم پیشنهاد کردند که «بمنظور امنیت خود» بیشتر از آنچه که باید در «اتاق بازداشت موقت خود» بنشینند. اما این نتیجه گیری ممکن است دائمی باشد. سوظن و بدگمانی در این باره را آقایی بنام «کلاوس شوآب»، بنیانگذار و رهبر دائمی مجمع جهانی اقتصاد که هر ساله (معمولا در ژانویه) در شهر «داووس» سوئیس برگزار می شد، تشدید کرد. در ژانویه آینده با این حال جلسه حضوری در «داووس» برگزار نمی شود؛ این جلسه به سنگاپور برای سیزده تا شانزده ماه مه 2021 موکول شد. سال آینده «کلاوس شوآب» پنجاهمین سالگی مجمع جهانی اقتصاد را تبریک خواهد گفت. «شوآب» اقتصاددان و استاد دانشگاه ژنو است. با حفظ مقام- وی پروفسور افتخاری بسیاری از دانشگاه ها، عضو شوراهای سرپرستی و هیئت مدیره بسیاری از شرکتها است. او بارها در جلسات باشگاه «بیلدربرگ» شرکت کرده است و عضو کمیته رهبری آن بود. در کنفرانس آنلاین مجمع جهانی اقتصاد در ماه مه سال 2020 «کلاوس شوآب» بهمراه «پرنس چارلز»، پسر ملکه الیزابت دوم، اصطلاح نوسازی بزرگ یا باز راه اندازی را ابداع کردند. معنی این جمله این است: "جهان سرمایه داری در حال بحران جدی است، سرمایه داری باید دوباره ساخته و نوسازی شود" ( پرنس چارلز  از «سرمایه داری مسئول» سخن می گوید). پاندمی ویروس کرونا با «لوک داوون» آن فرصت منحصر بفرد را برای اصلاح و نوسازی می دهد، اما بسرعت آنرا نمی توان انجام داد، از این رو «لوک داوون» را  باید ادامه داد.

در اوایل ژوئن سال 2020 در سایت مجمع اقتصاد جهانی صفحه ای تحت عنوان نوسازی بزرگ ظاهر شد. موضوع انتخاب شد و گروه کرُ نیز به صدا در آمد. «جو بایدن»، «بوریس جانسون» و «جاستین ترودو» به این گروه کرُ پیوستند. پس از پخش سخنرانی «ترودو» نماینده محافظه کار کانادایی «پیر پوئلوور» تقاضای خود را در ماه نوامبر با درخواست «متوقف کردن نوسازی بزرگ» تنظیم کرد؛ این تقاضا و دادخواست در کمتر از هفتاد و دو ساعت هشتاد هزار امضاء جمع آوری کرد. مخالفان و معترضین به «نوسازی بزرگ» در آمریکا، انگلیس و قاره اروپا ظهور کردند. در بحث طرف «کلاوس شوآب»، «پرنس چارلز»، «جاستین ترودو»، «جو بایدن»، «بوریس جانسون» و دیگران غول های فناوری اطلاعات «سیلیکون ولی»- آمازون، اپل، گوگل، فیس بوک، مایکروسافت شرکت می کنند و صدای کرُ را چندین برابر می کنند. در ماه نوامبر «نیویورک تایمز» با عصبانیت و حساب نکرده مخالفان «نوسازی بزرگ» را طرفداران «تئوری توطئه» خواند و احمقانه گفت: "توطئه گران به احتمال زیاد هواداران «نوسازی بزرگ» هستند، هرچند آنها بطور علنی عمل می کنند". من بیاد اثر«هربرت ولز» سال  1928 بنام «توطئه آشکار» افتادم. «نوسازی بزرگ»-  این یک توطئه آشکار هست. «کلاوس شوآب» 83 سال سن دارد، اما فعال نیست. در ژوییه سال 2020 کتاب کووید 19: نوسازی بزرگ را با همکاری «تیری مالرت» که به عنوان یک آینده پژوه با گرایش چپ در نظر گرفته می شود، منتشر کرد. تا پایان سال 2020 این کتاب باید به زبانهای آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی، چینی و کره ای منتشر شود. ایده های اصلی کتاب درباره« نوسازی بزرگ» در حال حاضر پرهیجان، پراکنده و متفاوت هستند.

نخست، «پاندمی کووید 19 یک روزنه منحصر بفرد امکانات و فرصت است». از درون این روزنه است که بشریت را باید به آینده وارد کرد. بازگشتی به گذشته نیست! «بسیاری می پرسند: چه زمانی ما به زندگی عادی باز خواهیم گشت؟ پاسخ کوتاه است: هرگز. حکایت و سرگذشت ما به دو بخش تقسیم خواهد شد: پیش از کرونا و پس از آن». دوم، « آینده روشن»- این جهانی است که تمایز بین کشورهای فقیر و ثروتمند را محو خواهد کرد و بمرور زمان مرزهای دولتی از بین می روند. یک کشور سیاره ای واحد با یک دولت واحد ظهور خواهد کرد:«مسئله دولت جهانی در مرکز همه مسائل است». در دنباله «شوآب» می نویسد: « با ورود «لوک داوون» دلبستگی و علاقه ما به نزدیکان ما افزایش می یابد، ما برای کسانی که دوستشان داریم- اعضای خانواده و دوستان- ارزش بیشتری قائل می شویم. اما نکته منفی و معکوس این است که باعث افزایش احساسات میهنی و ملی همراه با باورهای تاریک مذهبی و برتری های قومی می شود. و این آمیختگی زهرآگین بدترین ها را در ما بوجود می آورد...». «شوآب» تلویحا می فهماند که «باورهای تاریک مذهبی و برتری قومی» اعلام جنگ خواهد بود. سوم، اقتصاد «دنیای حیرت انگیز جدید» باید بطور متمرکز توسط انحصارهای غول پیکر اداره شود. مالکیت خصوصی زوال خواهد یافت، جای آنرا «اقتصاد فایده بری»[اقتصاد استفاده بری. مترجم]،«اقتصاد مشارکت» (در این میان «شوآب» و دیگران با دقت از مفهوم«سوسیالیسم» اجتناب می کنند) خواهد گرفت.  پول نقد وجود نخواهد داشت، ارزهای دیجیتالی در همه جا اجراء و برقرار خواهند شد. چهارم، گذار به انرژی«سبز» وجود خواهد داشت و جایگزین انرژی هیدروکربن خواهد شد. محدودیت هایی در مصرف آب، برق، برخی محصولات «خطرناک برای محیط زیست» ( برای نمونه، گوشت) یا محصولات صنعتی (برای نمونه اتومبیل) اجرا خواهند شد. همچنین بنیادی ترین ابزار برای کاهش بار محیط طبیعی و زیست، کاهش جمعیتی یا حتی کاهش شمار جمعیت خواهد بود:«هرچه رشد جمعیتی بیشتر باشد ... خطر ابتلاء به بیماری های پاندمی جدید بیشتر خواهد بود.»

پنجم، ربات سازی در همه عرصه های اقتصاد و زندگی اجتماعی تکمیل خواهد شد. کتاب «نوسازی بزرگ» بارها در مورد کاهش شدید محل کار سخن می گوید:« تا سال 2035 می تواند تا 86 درصد محل کار در رستورانها، 75 درصد محل کار در تجارت و 59 درصد در رشته های تفریحی و سرگرمی» اتوماتیزه شود. « تا 75 درصد رستوران ها می توانند به دلیل «لوک داوون» و اقدامات بعدی برای فاصله گیری اجتماعی ورشکست شوند». « هیچ رشته صنعتی و هیج موسسه ای از گزند پاندمی بی تاثیر نخواهد ماند. اجراء در آمد پایه برای افرادی که جایگزین ربات می شوند، پیش بینی می شود، اما تنها بشرطی که فرد واکسیناسیون خود را تایید کند. ششم، دیجیتال سازی تمام حوزه های اقتصاد و جامعه ادامه خواهد داشت. یک سسیتم مؤثر برای نظارت بر رفتار و حرکات مردم از جمله با کمک فناوری های تشخیص چهره بوجود خواهد آمد. نقل قول:«برای پایان دادن به پاندمی باید یک شبکه کنترل دیجیتالی در سراسر جهان ایجاد شود». هفتم، مدل جدید تامین بهداشت عمومی شامل آزمایش منظم، واکسیناسیون اجباری، صدور شناسنامه بهداشتی و ایجاد محدودیتها و مجازات هایی برای افرادی که از قوانین نظام پزشکی سرپیچی می کنند خواهند شد. هشتم، با روح ترابشریت (1) انسان «توانمند خواهد شد». بدین ترتیب اهداف توطئه علنی اعلام می شوند. با آن حمایتی که «نوسازی بزرگ» از اردوگاه گلوبالیسم دریافت می کند، میتوان شک نکرد که «پاندمی» کذایی- این آغاز عملیات گذار به «جهان حیرت انگیز جدید» است. آیا نیروهایی پیدا خواهند شد که بتوانند در برابر نوسازان گلوبالیست مقاومت کنند؟ 

-------------------------------------

 (1)- ترابشریت جنبشی فکری و فرهنگی است که می‌گوید با پیشرفتِ فناوری و افزایش در دسترس بودنِ آن، می‌توان به جلوگیری از افزایشِ سن پرداخت یا به توانمندسازیِ انسان‌ها به لحاظِ توانایی‌هایِ فیزیکی، ذهنی یا روان‌شناختی، دست زد.

 

https://www.fondsk.ru/news/2020/12/19/covid-19-nachalo-velikoj-perestrojki-52510.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 769 - 10 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت