راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

به ضرر مردم مالیات دهنده

ملی کردن موقت شرکت ها

تا پایان بحران اقتصادی کرونا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

   

کرونا اقتصاد جهان را مختل کرده و بر بیکاری افزوده است. این ویروس کارگران سراسر  جهان را تهدید میکند. با اپیدمی کرونا یک کشتار اجتماعی در حال وقوع است. همزمان با شیوع کرونا ویروس قیمت نفت سقوط کرد و سهام بورس در ماه مارس به سرعت کاهش یافت و این نشانگر ترکیدن حباب مالی انباشته شده طی ده سال گذشته است. نشانه های اقتصادی جهان اکنون خط قرمز را نشان میدهد. دراین چشم انداز بیکاری بیش از 2 میلیارد نفر دیده می شود.

سازمان بین المللی کار«او ای ت» زنگ خطر را به صدا دراورد. مدیر عامل ان «گای رایدر» تخمین می زند که ممکن است 25 میلیون نفر در جهان بیکار شوند. او همچنین پیش بینی میکند که کاهش درامد کارگران به 3400تریلیون دلار خواهد رسید. این سناریو در بهترین فرضیه خود جدی تر از بحران 2008ــ 2009 است که ما شاهد نابودی 22 میلیون اشتغال در جهان بودیم. در ایالات متحده اکنون بیش از سه میلیون نفر در عرض هفته گذشته به لیست بیکاران افزوده شده اند. در دنیایی که فقط یک پنجم بیکاران آن از مزایای بیکاری برخوردار هستند، اخراح کارگران و کارکنان یک فاجعه واقعی برای میلیونها خانواده است. سازمان بین المللی کار اخراج کارگران را محکوم میکند.

سازمان بین المللی کار همچنین در گزارشی موقت پیش بینی کرده است که تعداد فقیران شاغل در سراسر جهان از 8 به 33 میلیون افزایش می یابد.

کاهش درآمد در حال حاضر در بعضی از کشورها یک واقعیت است، بویژه در کشورهایی که اقتصاد غیر رسمی در آنها رواج دارد .

در جنوب ایتالیا، ترس از شورش گرسنگان وجود دارد. مردم با چرخ های دستی به فروشگاهها هجوم بردند و بعد از پر کندن چرخ دستی های خود از پرداخت پول خوداری کردند. روز بعد این صحنه تکرار شد. در حقیقت، درشهر«مدزوجورنو» در جنوب ایتالیا، بسیاری از افراد (بیش از 7/7 میلیون نفر) بدون قرارداد، سیاه کار می کنند و نگران بیکاری نیستند. شهردار این شهر خواستار افزایش درامد خانواده ها شد. «جوزپه پرووانزانو» اقتصادان ایتالیایی معتقد است که "حالا ما باید پول را در جیب ایتالیایی ها قرار دهیم که تاکنون نتوانسته ایم آن را بگذاریم."

دولت پیش از این تصمیم به تهیه 400 میلیون یورو کوپن و آزادی 5 میلیارد یورو برای کمک به شهرداری ها برای مقابله با افزایش فقر داده است. این مسئله  در ایتالیا استراتژیک است.

لئولوکا اورلاندو، شهردار چپگرای « پالرمو» دست مافیا را در شورش گرسنگان می بیند. فرضیه ای که در آن سرویس های مخفی نظرات مشترکی دارند. کشور هندوستان نیز، تمهیدات خود را، با بودجه 20.6 میلیارد یورو برای تأمین بودجه توزیع برنج و سبزیجات برای 800 میلیون نفر تدارک دیده است.

با محدود شدن فعالیت در صنعت کشاورزی، این صنعت نیز دچار اختلال شده است. مدیر کل سازمان محصولات غذایی سازمان ملل متحد «گودونگو» گفت: این بیماری همه گیر بر سیستم های غذایی و همه ابعاد امنیت غذایی در سراسر جهان تأثیر می گذارد. هیچ کشوری در مصنونیت نیست . کو دونگو، خواستار شکستن "زنجیره های ارزش غذایی" از تولید تا توزیع شد.

هنگامی که این شایعه که مسکو می تواند صادرات گندم خود را در شرایط فعلی محدود کند پخش شد، قیمت گندم یکباره افزایش یافت. همچنین بدنبال نگرانی از زنجیره حمل و نقل، "سویا"ی آمریکای لاتین نیز افزایش قیمت یافت. تهدید افزایش قیمت غلات بویژه برای برخی از کشورهای جنوب که وابسته به واردات در این منطقه هستند، نگران کننده است.

طبق گفته انستیتوی ملی آمار و مطالعات اقتصادی درفرانسه، تنها 65 درصد از ظرفیت عادی  اقتصادی فرانسه در حال فعالیت اسنت.

 تحت تأثیر کاهش مصرف خانگی، یک ماه قرنطینه مردم درفرانسه، 3 درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه خواهد داشت. درایتالیا این شاخص به 5٪ می رسد. در سطح جهانی، صندوق بین المللی پول تخمین می زند كه اثرات كروناویروس می تواند از نتایج بحران مالی 2008 بدتر باشد. کشورهای اروپایی به دنبال بسیج نقدینگی برای جلوگیری از ورشکستگی تجارت هستند تا بتوانند پس از مهار و اتمام اپیدمی کرونا، اقتصاد خود را مجددا به چرخش درآورند. آنها مبالغ ابتدایی موجود را تهیه کردند: نمایندگان کشورهای  ژـ 20 قرار است 5 هزار میلیارد یورو برای حمایت از اقتصاد فراهم کند. ما می دانیم که واشنگتن با 2 هزار میلیارد دلار در صدر جدول قرار دارد، برلین بیش از 1000 میلیارد یورو، روم 50 میلیارد.

این مبالغ لزوماً برای مخارج اجتماعی در نظر گرفته نمی شوند. اینها تا حد زیادی تضمین وام هایی است که شرکت های مضطرب ممکن است آنها را بگیرند. آنها همچنین شامل بخشی از هزینه برنامه های بیکاری موقت میشوند. برخی از کشورها در حال بررسی ملی شدن موقت شرکت ها هستند. این مورد در برلین، بلکه در پاریس نیز وجود دارد که ملی شدن شرکت هواپیمایی «ارفرانس» در جدول قرار دارد. ممکن است این اطلاعیه ها شگفت آور به نظر برسند، اما ما از قبل این پدیده را در سال 2008 می شناختیم. مالیات دهندگان ضررهای بحران اقتصادی را پرداختند و سپس بنگاه های مالی فعالیت خود را مجددا آغاز کردند.

بحث در اتحادیه اروپا این را نشان می دهد که الگوی اقتصادی زیر سوال نمی رود، اگر بروکسل به کشورهای عضو که به بودجه نیاز دارند از طریق مکانیسم ثبات اروپا کمک کند. ما با معیارهای  آنها اشنا هستیم. پس از بحران کرونا، تزریق مالی برای برخی از کشورهایی که قبلاً از انها حمایت مالی شد، سخت خواهد بود، مانند ایتالیا که بدهی آن نزدیک به 135 درصد از تولید ناخالص ان  است. کشورهای شمال تنها کشورهایی نیستند که تحت تأثیر قرار می گیرند. صندوق بین المللی پول در بسیاری از کشورها به "سهامدار" آن کشورها تبدیل می شود. بیش از 80 کشور قبلاً درخواست کمک اضطراری کرده اند. این نتیجه کاهش فعالیت ها و همچنین  پرواز سرمایه ها به خارج است . صندوق بین المللی پول در اواسط ماه مارس ثبت کرد که 42 میلیارد یورواز کشورهای فقیر جنوب به کشورهای ثروتمند شمال انتقال یافته است.

 

.https://www.humanite.fr/une-epidemie-qui-contamine-leconomie-mondiale-

687030

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 733 -  21 فروردین 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت