راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مسئول مستقیم پیامدهای

کرونا در ایران شخص رهبر است!

   

در شرایطی که خزانه دولت خالی است و ناتوان از تامین هزینه‌های مردم و قرنطینه، مردم به انتخاب میان نان و جان ناگزیر شده اند. نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر هزاران میلیارد تومان دارایی و درآمد و اموال متعلق به مردم را در اختیار گرفته‌اند و نه تنها حساب و کتاب و مالیات پس نمی دهند بلکه حاضر نیستند از دارایی‌های خود برای کمک به اقتصاد کشور و تامین هزینه‌های مردم کم درآمد و گسترش قرنطینه استفاده شود. خود رهبر نیز با اکراه اجازه استفاده از منابعی را می دهد که در صندوق‌های ارزی ذخیره شده‌اند. این در حالیست که به گفته وزیر برنامه و بودجه بهای نفت به میزانی سقوط کرده که دیگر تولید و صادرات آن سودی ندارد.

در این شرایط همه می دانند که برای مبارزه با ویروس و حفظ سلامت مردم باید همه امکانات کشور بسیج شود. حتی کشوری مانند چین هم مجبور به چنین تمرکزی شد نه تنها به لحاظ مالی و تامین هزینه‌های مناطق در قرنطینه از طریق بودجه ملی بلکه از نظر بهداشتی از سراسرکشور پرستار و پزشک را برای مقابله با بیماری روانه مناطق در قرنطینه کرد. به همین دلایل بسیاری از شخصیت‌های داخلی کشور اگر مستقیما به رهبر نمی توانند انتقاد کنند ولی بطور غیرمستقیم نهادهای زیر نظر او را مسئول بی‌توجهی به سلامت مردم می دانند. مثلا حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول و سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این هفته این روزنامه نوشت:

"برای حل قطعی مشکلات باید قدرت‌های مالی بزرگی به صحنه بیایند که از تمکن بسیار بالائی برخوردارند و اموال آنها متعلق به مردم است. این قدرت‌های مالی عبارتند از ستاد اجرائی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی. امکانات و منابع مالی گسترده‌ای که در اختیار این مراکز وجود دارند اگر به عرصه کمک به اقشار آسیب‌ دیده از کرونا آورده شوند، مشکلات این اقشار در کوتاه‌ترین زمان و به صورت کامل برطرف خواهد شد. این اموال و امکانات متعلق به مردم هستند و دقیقاً در چنین موقعیت‌هائی باید از آنها برای حل مشکل مردم استفاده شود. این مراکز باید بدون فوت وقت، تمام نیازمندی‌های مردمی که در شرایط سخت اقتصادی کنونی دچار تنگنا شده‌اند را برطرف نمایند. درک صحیح این شرایطِ بسیار دشوار است. آنها اگر پول‌هائی را که در اختیار دارند برای نجات مردم مستضعف خرج نکنند، فلسفه وجودیشان را چگونه می‌خواهند توجیه کنند؟"

بدنبال وی عباس عبدی، روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی، نیز بر ضرورت تمرکز همه منابع در دست دولت تاکید کرد و نوشت:

"این بی معنی است که بخشی از منابع عمومی مردم به دست عده‌‌ای باشد که معلوم نیست با این منابع چه کاری انجام می دهند، کجا خرج می کنند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟ از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام. یکی از مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که منابع ملی و حکومتی تجزیه شده است. بخشی از آن در دولت و بخش دیگر آن خارج از اختیارات دولت است. از جمله این موارد هم می توان به آستان قدس و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اشاره کرد که اختیارات و سازو کارش در اختیار دولت نیست که اساسا معقول و منطقی هم نیست. این نهاد‌ها وقتی امکانات می خواهند می گویند دولتی هستیم و باید از امتیازات دولتی برخوردار باشیم چون نفع خصوصی نداریم. مثلا مالیات ندهند یا… و وقتی که می خواهند از این نهاد‌ها مسئولیت بخواهند تا در جامعه مشارکت کنند می گویند ما دولتی نیستیم. باید اموال همه این نهاد‌ها به سیستم دولتی وارد شود تا در چنین مواقعی صرف نیاز‌های مردم شود"

شهاب الدین بی مقدار عضو اصلاح طلب مجلس دهم نیز همین مطالب را تکرار و تاکید کرد:

"چرا برای پرداخت پول به مردم از منابع  نهادهای زیر نظر رهبری مانند ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس، بنیاد مستضعفان و... استفاده نمی کنید؟!"

حیدری نماینده فعلی مجلس که جنتی صلاحیت وی را برای انتخابات مجلس یازدهم رد کرده است نیز در این هفته پرسید:

"بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان‌ها متعلق به ملت و مملکت است؛ چرا به مردم کمک نمی کنند؟ بنیاد مستضعفان متعلق به مردم بوده؛ بنابراین جا دارد بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان‌های مختلف که منابع درآمدی دارند صادقانه و داوطلبانه بدون این‌که سر مردم منت بگذارند و فکر کنند صدقه می‌دهند دارایی‌هایشان را در اختیار مردم قرار دهند."

بالاخره به گفته حاتم قادری استاد دانشگاه: "ما برای کمک به مردم نیازمند یک رویکرد سوسیالیستی در پایه اقتصاد هستیم. باید میزان اقتصاد در بیت آشکار بشود،‌ پولهایی که در آستان و بنیادها هست به مردم بازگردانده شود ... بودجه‌های بیت رهبر و نهادهای متعدد حکومتی را شفاف و از پولهای آستان قدس به مردم بدهید."

آقای خامنه‌‌ای نه تنها با اجازه ندادن به افشای موارد بیماری و قرنطینه سریع کشور مسئول سیاسی وضع کنونی است، بلکه به لحاظ اقتصادی نیز با در اختیار گرفتن شخصی کلید ذخایر ارزی کشور و اجازه ندادن به اینکه در راه سلامت مردم هزینه شود، با متمرکز کردن بخش مهمی از ثروت کشور در نهادهای زیر نظر خود و اجازه ندادن به دولت برای در اختیار گرفتن ثروت آنها برای تامین هزینه‌های مردم به لحاظ اقتصادی نیز مسئول همه پیامدهای وخیم ناشی از بحران گسترش ویروس در ایران است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 734 -  28 فروردین 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت