راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نابرابری اجتماعی

بهترین متحد

"کرونا" در امریکا!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

در امریکا "کرونا ویروس"، اکثرا "اقلیت ها" را قربانی میکند. نداشتن پوشش بهداشتی و بدبینی های محلی در امریکا منجر به مرگ و میر می شود، مرگ و میر سه تا پنج برابر بیشتر در محلات "گتوئیزه" کلانشهرهای مهم کشور روی میدهد.

اقلیت های آفریقایی آمریکایی و لاتین کاملاً به طور نامتناسب تحت تأثیر ویروس و مرگ قرار دارند. شکاف و شکستگی های اجتماعی که این روزها در جامعه آمریکا مشهود است و احتمالا، هنگامی که معلوم می شود بهترین متحد ویروس در قلب سیستم نابرابری حاکم بر کشور است، غیر قابل تحمل میشود .در شیکاگو، 72٪ قربانیان کرونا ویروس که توسط سازمان بهداشت عمومی این شهر شناسایی شده اند، آمریکایی های آفریقایی تبار هستند که تنها 30٪ از جمعیت را تشکیل می دهند.

شکاف بین احتمال بقا برای محلات "گتو" فقیر نشین در جنوب و غرب شهر و شهروندان سفید پوست به حدی است که حتی خود شهردار شیکاگو را حیرت زده کرده است.

"لری لایت فوت" شهردار شیکاگو میگوید: "با دیدن این صحنه ها نفس انسان قطع میشود ".

این فعال آمریکایی حقوق مدنی و مبارزه نابرابری اجتماعی و مخالف تبعیض شهروندان آفریقایی- آمریکایی، یک سال پیش به سمت شهردار شهرشیکاگو انتخاب شد. او که یکی از سرسخت ترین سیاستمداران مترقی امریکا است میگوید: "ساکنان محله های "سیاه پوست" در عالمی جدا از دیگران در  بدبختی و بی نوایی  عینی زندگی میکنند. آنها بیشتر از مناطق دیگر امریکا در"گتو" هستند .

"لری لای فوت" شهردار دموکرات و رئیس دفتر کابینه بارک اوباما، سیاست های "تجارت حرفه ای" را که به ایجاد نابرابری و فساد بیشتر در جامعه میشود را محکوم میکند .

او توضیح میدهد: "توزیع نامتناسب قربانیان این بیماری در اثر نابرابری اجتماعی و نداشتن دسترسی به مراقبت پزشکی و کمبود اشتغال و همچنین عدم سرمایه گذاری چشمگیر در محلات فقیر نشین امریکا میباشد. شهردار مترقی شیکاگو فریاد میزند: شیوع بیماری نشانگر یک بحران ساختاری است که در حال حاضر جامعه را از هم پاشیده و ناتوان کرده است. او تأکید می کند که "بالاخره تمام چیزهای که ما سالها برای آنها مبارزه میکنیم تغییر می کند". تبعیضی که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا ویروس درشیکاگو وجود دارد باعث مرگ بسیاری از سیاه پوستان میشود. همین الگو را می توان در سراسر ایالات متحده مشاهده کرد.

مطالعات توسط وزارت بهداشت و خدمات "میشیگان" نشان می دهد که 41٪ قربانیان بیماری کرونا ویروس از تبار آفریقایی- آمریکایی هستند، در حالی که آنها تنها 14٪ از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.

از نیویورک تا "دیترویت از میلواکی تا نیواورلئان"، در محله های "گتو" فقیرنشین که در آن آفریقایی آمریکایی ها، لاتین ها یا مهاجران که اخیراً وارد ایالات متحده شده اند متمرکز شده اند، تعداد قربانیان انفجاری است.

مرگ و میر بسیار زیاد عمدتا به دلیل  فقیر در این مناطق است که اکثرا، در میان ساکنان آنها  دیابت یا چاقی به چشم می خورد. این وضعیت  آسیب رسانی به شیوع  ویروس کمک می کند.

"مایکل اندرو"، پزشک آفریقایی- آمریکایی در منطقه "کوئینز" در نیویورک میگوید: "این نشان دهنده"  یک سیستم کامل جنایتکارانه است.

نه چندان دور از خانه وی، در مقابل بیمارستان عمومی "المورست"، بیماران بدون بیمه درمانی از شهرهای اطراف در صف های بسیار طولانی منتظر ایستاده اند. افراد بیمار و نا امید هنگامی که علائم بیماری و درد و رنج بیش از حد را احساس کرده اند به این صف ها می پیوندند.

دکتر "آندرو" توضیح می دهد: زمانی که معالجه و مراقبت مبتلایان به تاخیر میافتد آنها عامل آلودگی های جدید و شیوع بیماری در محیط خود می شوند و بطور طبیعی شانس زنده مان انها کاهش می یابد. پزشکان شهر نمی توانند سیل بیماران مبتلا به کرونا ویروس را که به بیمارستانهای دولتی بدون تجهیزات ضروری هجوم میاورند بپذیرند. بیمارستان های خصوصی و بیماران مرفه تمایلی به نشان دادن کوچکترین همبستگی ندارند. وی می گوید: "چگونه می توانیم با ساختارهایی که بر اساس چنین اصول پوسیده ای بنا شده اند، با ویروس کرونا مبارزه کنیم؟

https://www.humanite.fr/etats-unis-le-virus-allie-la-misere-structurelle-ravage-les-minorites-688001"

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  3 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت