راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم بی پناه

اکرائین در برابر

تهاجم کرونا

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 یک نظر سنجی جامعه شناسی در اکراین نشان می دهد، 7 در صد مردم این کشور می‌توانند شرایط قرنطینه را جهت مقابله با ویروس کرونا تا رسیدن فصل تابستان بدون درآمد سپری کنند. اکثریت مردم این کشور فقط می‌توانند برای یک ماه چنین شرایط دشواری را از سر بگذرانند.

مطابق همین نظر سنجی حدود 63 در صد اکراینی ها، اگر بیکار بمانند یک ماه ذخیره مالی برای ادامه زندگی خواهند داشت. 16 در صد دو ماه، 7 در صد سه ماه و تنها 10 در صد از شهروندان بیش از سه ماه می‌توانند در خانه بمانند.

کارشناسان بر این نظر هستند که اکراین، در شرایط قرنطینه با یک بحران عمیق‌ تر اقتصادی مواجه خواهد شد و این در حالی است که 80 در صد جمعیت نگران آینده نزدیک خود می باشند. طبق برآوردهای مختلف، در حال حاضر2  میلیون نفر از ساکنان این کشور بی کار و بدون درآمد هستند.

ویکتور اسکارشسکی، کارشناس اقتصادی یاد آوری می‌کند، حدود 700 هزار کارآفرین اکراینی که برای نزدیک به 4 میلیون نفر شغل ایجاد کرده بودند به دلیل وجود اپیدمی از فعالیت باز مانده اند. علاوه بر این، به علت شرایط قرنطینه ای صدها هزار نفر از اهالی اکراین که در دیگر کشورها مشغول به کار بودند اجبارا به میهن خود بازگشته اند و به تعداد بیکاران بالقوه افزوده شده است.

به گزارش سرویس مطبوعاتی حزب کمونیست اکراین، چندی پیش پیتر سیماننکو، رهبر این حزب یک کنفرانس ویدئویی با اعضای هیات مدیره انجمن بین‌المللی حقوقدانان دمکرات برگزار کرد. در این کنفراس 32 نفراز کشورهای ایالت متحده آمریکا، برزیل، آفریقای جنوبی، سوئیس، فیلیپین، اسپانیا، ترکیه، یونان و ژاپن شرکت کردند. در این کنفرانس پیتر سیموننکو، یادآوری کرد، رژیم حاکم بر اکراین در همکاری با صندوق بین‌المللی پول برای اقدام‌ های قرنطینه ای جهت مقابله با ویروس کرونا تلاش نمی‌کند. بلکه این همکاری پوششی است جهت به تصویب رساندن قوانینی که در شرایط بحرانی می‌توانند دارایی‌های ملی را به گروه های اقتصادی- صنعتی خارجی بفروشند. طی سال‌های گذشته الیگارشی حاکم، با نابود کردن هدفمند سیستم دولتی مؤثر برای حمایت اجتماعی از شهروندان، آن سیستم را به یک پروژه تجاری تبدیل کرد. الیگارش ها ثروت‌های ملی را تبهکارانه به نفع خود و شرکت های فراملیتی مصادره کردند. عواقب این سیاست‌ها برای کمونیست‌ها آشکار بود و ما همواره در برنامه‌های خود روشنگری لازم را انجام داده ایم. قبلاً حاکمیت بهانه بیکار شدن کارگران را ناشی از کاهش تولیدات صنعتی عنوان می‌کرد اما در شرایط حاضر و اقدام برای قرنطینه، قطعاً به خیل بیکاران افزوده خواهد شد، ضمن اینکه هیچ منبع درآمدی برای بیکاران در نظر گرفته نشده است.

 در ادامه، رهبر حزب کمونیست گفت، حکومت به جای التماس و تحقیر کردن خود جهت دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول و پرداخت قسط های آن و بجای فروش زمین و منابع زیر زمینی و استراتژیک کشور به راه حل‌های دیگری بیاندیشد. از آن جمله بودجه دولتی که برای جنگ در دنباس و کشت و کشتار هموطنان ما در شرق کشور اختصاص می یابد. سرمایه مالی که بی حساب به احزاب و گروه‌های نئو فاشیست و دیگر گروه‌های افراطی که رو در روی مردم ما قرار دارند. با این بودجه ها و هزینه‌های ضد ملی می‌توان با حمایت مادی و معنوی از بیمارستان ها همچون خریدن تهویه، تست های مربوط به تشخیص ویروس های کرونا، کیت های محافظ برای پزشگان و داروخانه ها اقدام کرد. احیای سیستم‌های بهبود فوری بیمارستان ها و بخش‌های عفونی که توسط جولیانا سوپرون، وزیر بهداشت ( یک پرستار آمریکایی که « دکتر مرگ» لقب گرفته است) نابود شده است. سیستم پزشگی کشور عملاً برای درمان و پیش گیری بیماری‌ها نا کارآمد شده اند. الیگارش ها با چنگ اندازی به منابع بیمارستانی و پزشگی یا باصطلاح رفرم سلامت، همچنان در پی انحصاری کردن آن می‌باشند و شهروندان عملاً از بهداشت و درمان محروم گشته اند.

سیموننکو، با تاکید بر فاجعه‌ ای که در حال وقوع می‌باشد گفت، با تخریب سیستم پیش گیری  عمومی، اپیدمی کرونا ویروس، تقریباً در همه مناطق کشور شیوع پیدا کرده است. صد ها هزار نفر از نیروی کار که در خارج از کشور مشغول به کار بودند بدون هیچگونه تست و کنترلی به کشور بازگشته اند. به عنوان مثال خانم مسنی که در یکی از کشورهای اروپایی به خاطر دستمزد و امرار معاش کار می‌ کرد بدون هیچ کنترل پزشگی به محل زادگاه خود بازگشت. در نتیجه بین راه و در محل، عده‌ ای از جمله فرزندان و نوه های خود را به ویروس کرونا آلوده کرد. ما بر این باور هستیم که مقصر اصلی رژیمی است که از جان مردم بی پناه و بی گناه حفاظت نمی کند.

https://gazeta-pravda.ru/issue/internet-vypusk-gazety-pravda-7-aprelya-2020-goda/glavnyy-vinovnik-prestupno-bezotvetstvennyy-rezhim/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  3 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت