راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کمونیست ها

دریک ایالت هند

چگونه کرونا را

مهار کردند!

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

کرونا به ایالت "کرالا"ی هندوستان که تحت رهبری ائتلافی از کمونیستها و احزاب چپ اداره می شود نیز رسید. دراین ایالت چگونه با کرونا مقابله شد؟

مسئولان این ایالت با ردیابی بیماری، با آزمایش انبوه، تهیه بسته های مواد غذایی و کمک های مالی به خانواده ها، به جنگ کرونا رفتند.

نخست وزیر هند تا زمان سخنرانی تلویزیونی خود در 19 مارس، هیچ برنامه مشخصی برای مقابله با کووید 19 اعلام نکرد. او قبل از سخنرانی خود برای مدت کوتاهی "منع عبور ومرور" در شهرها را اعلام کرد و تنها برای تشویق مردم به خانه نشینی قدردانی کرد. پس از پایان "قرنطینه موقت" مردم از مسکن خود خارج و با زنگ ها و تبل ها و ضرباتی که به تابه های آشپزخانه می زدند به خیابانها هجوم اوردند؛ تا پایان قرنطینه را جشن بگیرند. پنج روز بعد، در کامل ترین بداهه نوازی، رئیس دولت چهار ساعت به هندی ها فرصت داد تا برای بزرگترین مهار شیوع بیماری کره زمین آماده شوند. اکنون محرومان از کار، میلیون ها کارگر مهاجر برای رسیدن به منطقه مبداء خود به جاده ها می روند و با نقل و انتقال خود ویروس کرونا را آزادانه  گسترش میدهند.

باز گردیم به ایالت "کرالا". در این ایالت جنوبی هند که با بازگشت یک دانشجوی پزشکی هند از ووهان (چین) در اواخر ژانویه، تیمی از مراقبین پزشکی شبانه با وی دیدار کردند تا یک استراتژی برای مقابله با ویروس کرونا تدوین کنند. برخی از آنها در سال 2018 روی ویروس"نیپا" کار کرده بودند. ویروسی که از خفاش ها به انسان منتقل می شود و منجر به عفونت حاد تنفسی می شود. آنها میدانستند در کشوری که اکثریت مردم آن به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و در مسکن های تنگ زندگی می کنند مراقبت های بهداشتی بسیار دشوار است. درهندوستان برای هر هزار نفر 0.5 تخت بیمارستانی وجود دارد در مقایسه با 4.3 تخت برای   1000 نفر در چین.

 برای جلوگیری از گسترس ویروس کووید 19 مقامات وزارت بهداشت ایالت "کرالا"، تیمی مرکب از پنجاه پلیس، پیراپزشک و داوطلب را برای انتقال یک خانواده 3 نفره مبتلا به ویروس که از ایتالیا وارد شده بودند اقدام کردند. بانکها، اداره پست، فروشگاه جواهرات و هتل ها تعطیل اعلام شدند. یک خط تلفن برای تماس خانواده هایی که دور از نزدیکان خود هستند اختصاص یافت و از همه خواستند علائم بیماری خود را اعلام کنند تا برای آزمایش به بیمارستان منتقل شوند. سپس توزیع مجانی مواد غذایی بین مبتلایان آغاز شد. وزیر بهداشت "کرالا"، "ک.ک. شایلاجا"، به چهار فرودگاه بین المللی ایالت دستور داد هر مسافری که وارد ایالت می شود را زیر نظر بگیرند و مبتلایان را به مراکز بهداشتی دولتی منتقل کنند تا در صورت مثبت بودن تست کرونا در قرنطینه قرار گیرند و معالجه شوند.

 "پینارای ویجیان" رئیس ایالتی "کرالا "، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست هند "مارکسیست" که از حقایق زندگی روزانه مردم اگاه است در 23 مارس دستور استفاده از 2.4 میلیارد یورو از ذخیره ارزی صندوق اضطراری را برای مقابله با اپیدمی ویروس کرونا اعلام کرد .

 

وی سپس از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی خواست تا ظرفیت های اینترنتی خود را برای خبریابی از مبتلایان به کرونا از راه دور کسب خبر کنند و این کار انجام شد. دولت ایالتی تولید "ژل و ماسک های هیدروالکلی" را نیز افزایش داد و یک خط تلفن تماس روانشناسان برای افرادی که اختلال شکننده روانی ــ ذهنی دارند تنظیم کرد.

دولت هندوستان شاید از روی مدل کرالا تدابیر تست کرونا ویروس را در سراسر کشور تدارک دید، بسته های غذا برای کودکان مدارس ارسال کرد و برای تامین "هزینه های به طور متوسط 7،300 روپیه (87 یورو) به اکثر خانوارها پرداخت شد. همچنین یک سازمان برای تأمین مالی برای اعطای وام های کوچک به خانواده های متقاضی اختصاص یافت.

ایالت "کرالا" به دلیل داشتن بهترین سیستم بهداشتی در فدراسیون هند مشهور است. با وجود مدارس پزشکی و پرستاری تعداد بیمارستها و بیش از 30 هزار پزشک و پرستار این ایالت نیاز چندانی به کمک های خارجی ندارد. "توماس آیزاک" وزیر دارایی ایالت "کرالا" می گوید: "این مبارزه یک بار دیگر تأکید می کند که یک سیستم مراقبت بهداشتی مبتنی بر"بیمه خصوصی" کاملاً ناکافی برای رفع این نوع چالش ها است."

در حقیقت، ایالت "کرالا" 60 درصد هزینه های مراقبت های بهداشتی مردم را پرداخت می کند و این درحالی است که میانگین ملی در هند  فقط معادل 20 درصد است.

کرونا ویروس اولین بار در ایالت کرالا در پایان ژانویه، اغاز شد و در هفته اول اوریل  30٪ کاهش مبتلایان ثبت شد. از 387 نفری که مبتلا شده بودند تنها سه نفر در گذشتند.

جمعیت کرالا 33.387677 است.

.https://www.humanite.fr/en-inde-comment-letat-communiste-du-kerala-jugule-

lepidemie-687847

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  3 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت