راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 اشکال مقابله
با کرونا ویروس
در جمهوری های
آسیای میانه!

بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه - کیوان خسروی



مرزهای چین و ایران تا مدت زمانی بدون تاثیر گسترش پاندمی (کرونا ویروس) باز بود. برای اولین بار اطلاعاتی در مورد آلودگی فولاد ها در قزاقستان در میان گذاشته شد. دو روز بعد در پانزده مارس ازبکستان اولین مورد شناسایی شده بیماری را گزارش داد. هیجده مارس اطلاعاتی از قیرقیزستان در باره سه مورد اول ابتلاء به ویروس کرونا دریافت شد؛ هر سه نفر از عربستان سعودی پرواز کرده بودند. اوضاع اپیدمیولوژیک در ترکمنستان معلوم نیست، زیرا همه اطلاعات طبقه بندی و محرمانه می شوند، اگر چه نخستین کسانی که از چین وارد ترکمنستان شده بودند تحت نظارت به ولایت لباب و آخال فرستاده شده بودند.
بر اساس اطلاعاتی از عشق آباد، بیشکک، دوشنبه، نورسلطان (آستانه سابق پایتخت قزاقستان.مترجم) و تاشکند، همه کشورهای آسیای مرکزی روش های مشابهی را در واکنش به اپیدمی انتخاب کرده اند. در ابتدا همه با امید اینکه بتوانند بدون قرنطینه تا پایان نوروز- بزرگترین جشن بهاری مسلمانان، که در بیست و یکم مارس آغاز می شود، مسئله را پیش ببرند. با این حال عقل سلیم به ضرورت ممنوعیت کارهای جمعی حکم می کرد. قربانقلی بردی محمدوف تصمیم گرفت «نوروز یا بایرام»[جشن نوروز] را که در ترکمنستان با یک مراسم سنتی در دره نوروز و با کاشت در ختان در اطراف عشق آباد آغاز می شد، لغو نکند. در همان زمان رژیم محدویت هایی را در فصل زمستان در ترکمنستان هنگامیکه پاسگاه های«شوات» و« فاراپ» در مرز ازبکستان را بستند، اعمال کرده بود. از نوزده ماه مارس محدویت هایی برای جابجایی داخلی انجام گرفت. همه پروازهای بین شهری از ماری (مرو)، ترکمن باشی، ترکمن آباد و داشهووز بسته شد. حرکت در جاده های اتومبیل رو عشق آباد- ماری(مرو)- ترکمن آباد مسدود می شود. مشکلاتی با خطوط راه آهن بوجود می آید. برای تامین قرنطینه بسیج جزیی افراد ذخیره انجام می گیرند. کنترل خروج اطلاعات درباره افراد مبتلاء شده و گسترش شایعات اعمال می گردند.
تا آنجا که به تاجیکستان مربوط است شیرین عصمت الله زاده معاون نخست وزیر پیشتر اطمینان داده بود که کسی به این ویروس در جمهوری مبتلاء نشده است و این کشور بدون هراس برای احتمال اپیدمی آماده می شود. بطور رسمی اعلام شد که 1890 نفر در قرنطینه قرار گرفته‌اند و از آنها 1426نفر را مرخص کردند که به خانه بروند. اپوزیسیون تاجیکستان ادعا می کند که در کشور چندین نفر در حال حاضر جان باخته اند و در عین حال نخستین مبتلایان در کلینیک «منصورف» در ماه ژانویه فوت کرده اند. نمایندگان وزارت بهداشت تاجیکستان به مردم توصیه میکنند که نوروز را در محفلی کوچک از خویشاوندان جشن بگیرند، اما جشن های بزرگ در «خجند» را لغو نمی کنند. بزرگترین مجموعه پزشکی کشور بنام « استقلال» در شهر دوشنبه هشدار داده که بیماران موجود در آنجا را در مراکز درمانی شهر اسکان داده اند. بستن مرزها و لغو پروازهای بین المللی برنامه ریزی می شوند. فعلا پروازهای داخلی بین دوشنبه، خجند، کولاب، خوروگ را حفظ می کنند. کسانی که از مسکو و دوبی می آیند را برای قرنطینه در منطقه تفریحی«خارنگون» و اردوگاه های کودکان«زیمچورود» در تنگه «ورزاب» مستقر می کنند. در بیشکک قیرقیزستان تصمیم می گیرند که خطر نکنند و طبق تصمیم شورای امنیت در قیرقیزستان از بیست و دوم ماه مارس وضعیت اضطراری را برای یک ماه اجرا کردند. توجه ویژه ای به شهر بیشکک و «اوش» و همچنین مناطقی که موارد ابتلاء ثبت شده، داده می شود. از بیست و یکم ماه مارس در قیرقیزستان دوازده مورد ابتلاء به کویید 19، در جلال آباد، مناطق «باتکن» و «اوش» تایید شدند. دولت قیرقیزستان توضیح داد که وضعیت اضطراری با وضعیت فوق العاده با این که براساس ضرورت مردم به کارهای ضروری روزانه خود خواهند پرداخت» فرق می کند. مقررات منع عبور و مرور تحمیل نخواهد شد، اما انتخابات محلی که به دوازده ماه آوریل سال 2020 در نظر گرفته شده بود، به تعویق می افتد. موانع جاده ای ایجاد شده اند، مسیرهای تحویل کالاهای اساسی و داروها، حمل و نقل عمومی، فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها مشخص شده اند. گفته می شود که هر مسئول و رئیسی شخصا مسئولیت رعایت دقیق نظم و ترتیب و عملکرد منظم همه خدمات را بعهده دارد. در بیشکک از بیست و دوم ماه مارس کار حمل و نقل عمومی و تا حدی رفت و آمد اتوبوس های برقی متوقف شده است. سیزدهم ماه مارس کابینه وزیران ازبکستان اعلام کرد که برنامه ای برای لغو جشن نوروزی ندارد، اما پانزده مارس پس از تایید نخستین مورد ابتلاء به ویروس کرونا توسط مقامات دولتی، نخست وزیر عبدالله عارف اف اعلام کرد که «جشن نوروز و کارهای جمعی مربوط با آن لغو شده است». شانزده مارس رهبر دینی مسلمانان ازبکستان بطور موقت نمازهای جمعه را در مساجد لغو کرد و توصیه کرد که نماز را در خانه بخوانند.
ببست و دوم مارس در ازبکستان سی و هفت نفر به کویید 19 مبتلا شدند. مانند همه جمهوری ها، در ازبکستان هراس برای خواربار- دارو آغاز شد و مردم قفسه های مغازه ها و داروخانه ها را خالی کردند. نتیجه آن ظهور گروه های دولتی کنترل قیمتهای مواد غذایی شد. رئیس جمهور شوکت میرضیایف به مردم روی آورد و به رعایت دقیق مقررات بهداشت شخصی و بهداشت در خانه، در محافل خانواده، محل کار و اماکن عمومی توصیه کرد. وی وظیفه عدم پنهان کردن بیماری، عدم انتشار اطلاعات نادرست را یاد آوری کرد. در شهرهای ازبکستان کلاسهای درس مدارس و دانشگاه ها لغو شدند و تا حدی حمل ونقل عمومی محدود شد. تا سی ام ماه آوریل حمل و نقل بین المللی با دیگر کشورها به حالت تعلیق در آمد و ارتباط مرزی با قیرقیزستان و قزاقستان بسته شدند. از بیست و سوم مارس در سراسر ازبکستان رفت و آمد بدون تجهیزات محافظت شخصی(ماسک) ممنوع شد. برای نقض کنندگان این مقررات مبلغ 223 هزار سوم (cym) جریمه اعلام شد. قزاقستان نیز جشن نوروزی را محدود کرد. سیزده مارس رهبری دینی مسلمانان قزاقستان گزارش داد که مساجد باز می مانند، اما خطبه سی دقیقه ای که پیش از نماز برگزار می شود، به حالت تعلیق در خواهد آمد. به مسلمانان توصیه می شود پیش از آمدن به مسجد وضو های آیینی خود را در خانه انجام دهند و در زمان حضور در مسجد ماسک ببندند، از دست دادن خودداری کنند و پس از پایان نماز بلافاصله پراکنده شوند.
در بیست و دوم مارس 56 مورد ویروس کرونا در جمهوری تایید شد، از جمله سی و یک مورد در شهر«نور سلطان»، 22 مورد در شهر «آلماتی»، 2 مورد در «قارا غانده» و یک مورد در استان آلماتی. از 22 مارس شهر «نورسلطان» و «آلما آتا» را بطور کامل قرنطینه کردند، پست های کنترل و بازرسی برقرار شدند. رئیس جمهور «توکایف» شخصا از کار یکی از پست ها بازدید کرد. قزاقستان ازشانزدهم مارس تا پانزدهم آوریل را وضعیت اضطراری اعلام کرد. عملکرد واحد های بزرگ تجاری کاملا متوقف، برنامه سیرکها و تئاتر لغو و برنامه های سرگرم کننده متوقف شدند. ممنوعیت هایی نیز برای اجرای ورزشهای مهم و کارهای دسته جمعی خانوادگی اعمال شدند. به مدت یکماه ورود و خروج از قزاقستان ممنوع شد. برای نمایندگان دیپلماتیک و افرادی که نماینده سازمانهای بین المللی هستند، اگر ورود به کشور بطور رسمی بتوافق رسیده باشد، استثناء انجام می گیرد. شواهد اقدامات سختگیرانه مسدود شدن شبانه مجتمع مسکونی «سونقار» در مرکز آلماتی در نوزدهم ماه مارس بود، که در آنجا یک فرد مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده بود.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh





 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  11 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت