راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نارضائی مردم

باردیگر خیابانی خواهد شد!

  
تظاهرات دیماه 96 و شورش آبان 98 که با سرکوب خونین به آن ها پاسخ داده شد، حامل پیامی روشن برای حکومت بود. مردم گفتند که دیگر حاضر نیستند مانند گذشته حکومت شوند. حکومت این پیام را دریافت کرد اما با ادامه سیاست ها و روش های گذشته نشان داد که نمی خواهد تسلیم این پیام شود و این تضاد و تقابل می رود تا به سیلی بنیانکن تبدیل شود. این سیل در مسیر ویرانگر خود، رهبر و رهبرانی خواهد یافت که از جنس رهبران اصلاح طلب و سبز کنونی در جمهوری اسلامی نخواهند بود.

حکومت همچنان می خواهد به سرنیزه و زندان و شکنجه متکی بماند و حتی گام دیگری به جلو برداشته و فضای سیاسی کشور را بیش از گذشته ببندد.

گزارش علی مطهری از دیداری که با شورای نگهبان داشته و به گفته وی "لرزه به اندام من انداخت" بازتاب وسعت تضاد یاد شده دربالاست. مطهری درگزارش خود که در روزنامه اعتماد منتشر شد نوشت که حقوقدان شورای نگهبان (احتمالا کدخدائی پیشکار احمد جنتی در شورای نگهبان) به وی که معترض رد صلاحیتش بوده گفته "شما باید همان را بگوئی که ما می گوئیم".

این خیز استبدادی نه یک گام بلکه دو گام بلند به سوی دره سقوطی است که می تواند ایران را نیز گرفتار جنگ داخلی کند. شورش آبان ماه گذشته نشان داد که این ظرفیت نهفته در جامعه ایران روز به روز آشکار تر می شود.

این واکنش در برابر اعتراضات مردمی با تبلیغاتی استوار بر دروغ همراه است و میخواهد روحیه جنبش را تضعیف و روحیه هواداران خود را تقویت– بویژه نظامیان- را تقویت کند.

 این تبلیغات همچنین همراه است با گسترش دستگیری ها و بازداشت ها و پر کردن زندان ها.

در مراحل تکاملی هر جنبش اجتماعی و هر خیزش انقلابی، هر اندازه که این جنبش ها و خیزش ها به عمق بیشتری دست می یابند، نیروها و شخصیت های متزلزل از بیم موقعیت خود و از کف دادن آنچه که در حاکمیت داشته و هنوز نیز دارند، پا سست کرده و از اینسو- جبهه جنبش- به آنسو، یعنی جبهه مقابل جنبش کوچ می کنند. به همان اندازه که توده های بیشتری به جنبش می پیوندند و خواست های جنبش عمیق تر می شود. در آینده شاهد این ریزش ها و تسلیم ها و صف عوض کردن ها و همچنین رویش ها و  پیوستن ها به جنبش عمومی خواهیم بود. با ادامه بحران اقتصادی و افزایش دم افزون آگاهی مردم از عمق ماهیت حکومت، ما وارد مراحلی جدی تر از گذشته خواهیم شد. مراحلی که حکومت خود بدست خویش، جنبش را از یک جنبش اصلاحی و مسالمت آمیز به جنبشی بنیانکن تبدیل می کند و بتدریج جنبش رهبرانی خارج از حاکمیت و بدنه آن پیدا خواهد کرد. جنبش اعتراضی مردم اکنون در این مرحله قرار دارد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 726 - 17 بهمن 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت