راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت فرانسه

زیر فشار اتحاد

سبزها و چپ ها

اومانیته- ترجمه آذرنگ

    

بدنبال شکست حزب رئیس جمهور "مکرون" در انتخابات شهرداری ها و استعفای نخست وزیر این کشور، دولت جدید فرانسه کار خود را از روز سه شنبه آغاز میکند. "ژان کاستکس" نخست وزیر جدید تا پایان دوره ریاست جمهوری مکرون یعنی به مدت دوسال دولت را اداره خواهد کرد. مکرون قصد دارد علاوه بر ادامه اصلاحات فوق لیبرال خود، به طور فعال برای انتخاب مجدد خود درانتخابات ریاست جمهوری سال 2022 آماده شود. کابینه جدید از 20 وزیر تشکیل میشود. بازیگران جدید دولت ناتوانی خود را برای تغییرات بنیادین  نشان داده اند. برخی از چهره ها در کابینه جدید تغییر کرده است ولی محتوا تغییری نکرده است. رئیس دولت گذشته "ادوار فیلیپ" در دسامبر 2018قول داد: "ما روند عادی زندگی خود را در مقابل بحران ها  مانند گذشته ادامه نخواهیم داد. همه چیز تغییر خواهد کرد ".

کاخ الیزه در مقابله با جنبش جلیقه زردها، "خرده ریزه هایی" داد تا بتواند مسیر "اصلاحات فوق لیبرال" را حفظ کند. استراتژی مشابه برای همه گیری کرونا 19 تکرار شد .

از یک طرف، امانوئل ماکرون از همه می خواهد که "خود را دوباره اختراع کنند و بسازند" و در سخنرانی در 14 ژوئن خود گفت: "من اعتقاد ندارم که با پشت سر گذاشتن چالش های پیش رو  ما به عقب باز می گردیم."

مانورهای "آسانسوری" دولت، پنهان کردن واقعیت و ادامه  فریب مردم است .

 1ـ اصلاحات بازنشستگی بعنوان راهی برای مکرون که بتواند چهره خود را در بین رای دهندگان راست و راست میانه  "نوسازی" کند .

وی تصریح کرد: "هیچ گسستگی در اصلاحات حقوق بازنشستگی وجود نخواهد داشت". اتحادیه ها با این برنامه بازنشستگی او مخالف هستند .

لورن برگر، رهبر سندیکای "ث .اف . د .ت" گفت :

طرح باز نشستگی در حال حاضر در اولویت نیست، بحران اشتغال، محرومیت و فقر در اولویت است و دولت باید برای اینها راه حل ارائه بدهد. همچنین رهبرسندیکای "ث .ژ .ت"، کمونیستها "فیلیپ مارتینز" و"ایو واریر" رهبر سندیکای "چپ های افراطی "اف. او" وغیره ... قاطعانه با این طرح مکرون مخالف هستند.

2- شرکتهای رنو، ایرباس، ایر فرانسه، نوکیا ... در صنعت نیز مانند تجارت فلج شده اند، برنامه های اجتماعی در حال نابودی است. هزاران نفرشغل خود را از دست داده اند .

دولت برای عبور کوتاه مدت از بحران، میلیارد ها یورو برای شرکت ها در نظر گرفته است.

 3ـ پرسنل بیمارستان طی شیوع کووید 19 همه زیر فشار شدید قرار دارند.، کارکنان بیمارستان ها از راهکارهایی که تاکنون در زمینه بهداشت اعلام شده رضایت ندارند.

انتصاب "ژان کاستکس" نخست وزیر جدید مکرون باعث اطمینان خاطر کارکنان پرستار نمی شود.

4ـ رئیس جمهور تحت فشار جنبش جلیقه زردها قرار دارد. جنبشی که  عدالت اجتماعی و طرفدار حفظ محیط زیست است.

طرفداران محیط زیست که در انتخابات شهرداری ها به پیروزی دست یافتند فعلا در کنار چپ ها و  سبزها فعال هستند. با پیروزی اتحاد چپ ها و سبزها در انتخابات  شهرداریهای فرانسه بخصوص در اکثر شهرهای بزرگ فرانسه امید به تحول بار دیگر در  فرانسه جوانه زده و مکرون دشوار تر از گذشته می تواند اصلاحات لیبرالی خود را پیش ببرد!

.

https://www.humanite.fr/un-nouveau-gouvernement-pour-un-retour-au-jour-davant-691331

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 744 - 19 تیرماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت